החתול במגפיים מדיטק

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: הצגת ילדים
שם הרכב:
סיווג: הצגה גדולה
שם המפיק: מדיטק חולון
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 23/06/2022

החתול במגפיים

עיבוד סוחף ומשעשע לאגדה של האחים גרים

לגילאי: גן – ד'

 

מי לא מכיר את "החתול במגפיים"? אחת מאגדות הילדים המפורסמות בעולם שמקבלת עכשיו עיבוד בימתי מקורי, חדש, חצוף ומרענן על הבמה של "תיאטרון המדיטק".

בנה הצעיר של הטוחנת חולם על חיי נוחות ועושר, אבל לילד עני כמוהו אין שום סיכוי להגשים את החלום.

הכל משתנה כשהחתול הממולח של המשפחה מחליט לקחת את הילד החולמני תחת חסותו, ולהעניק לו שיעור בלתי נשכח לחיים.

ברית הידידות בין הילד התמים לחתול רב-התושייה, פותחת בפני השניים מסע מופלא, מצחיק ומלמד. ראשית אל ארמון הנסיכה המפונקת, שכמהה לחברים אמיתיים, ומשם אל טירה מכושפת, בה הם נלחמים בקוסם מרושע.

החתול השנון מגייס את כל התכסיסים האפשריים כדי להפוך את אדונו, הילד - לנסיך אמיתי.

בסוף המסע, הילד והנסיכה לומדים מה המשמעות האמיתית של ״להיות נסיכה או נסיך״ ומה מצופה מאנשים שאוחזים בכוח ומעמד:  גילוי של אומץ-לב, נדיבות ומסירות של אדם לחברו - ההולך על שתיים או על ארבע.




מחזה מאת:
עידו ריקלין
בימוי:
רפי ניב
מוסיקה:
נדב רובינשטיין
תנועה תיאטרלית :
גנדי בביצקי
עיצוב תלבושות:
סבטלנה ברגר
הדרכת בובות:
מעיין רזניק
הדרכת שפה ודיבור:
מרגלית גז
עיצוב תנועה:
טל קון
עיצוב תפאורה:
לילי בן נחשון
עיצוב תאורה:
אמיר קסטרו
עיצוב בובות:
גילי קוזין – אולמר ויאנה מלישב
עוזר במאי:
שגיא קרישר
משתתפים:
בר אקרמן, מתן בן עמי, גיא דמידוב, תום זידנר / אלעד שנקר, שרון כהן רז, דן פרידמן

נושאים שההצגה עוסקת בהם:

  • הגשמת חלומות - הילד בהצגה חולם להיות נסיך ולחיות חיי רווחה וידידו החתול מעודד אותו להאמין שהחלום יכול להפוך למציאות, גם אם הדבר נראה בלתי אפשרי. במהלך ההצגה מתקרב הילד יותר ויותר למימוש החלום עד שלבסוף - הוא אכן מתגשם. ההצגה מעודדת את הילדים להתמסר לחלומות שלהם ולא לוותר עליהם.
  • דבקות במטרה - החתול במגפיים נחוש להשיג את מטרתו להפוך את הילד לנסיך ולחבר בין הילד לבין הנסיכה. למרות כל המכשולים שבדרך, הוא לא מוותר וממשיך לנסות עד שהוא משיג את מבוקשו. המהלך שלו מלמד את הצופים שנחישות - משתלמת.
  • אופטימיות – "למד לראות את חצי הכוס המלאה" - כל פעם שהילד בהצגה נסחף בדמיונותיו, הוא מיד נזכר שאין ברשותו משאבים ולכן החלום לא אפשרי. החתול לעומת זאת, מלמד את הילד לראות את המציאות אחרת ולהבין שגם המעט שיש ברשותו, הוא די והותר כדי להשיג את מה שהוא רוצה. בתחילת ההצגה שואל החתול את הילד:

חתול: מה יש לך?

ילד: אין לי כלום.

חתול: בטח יש לך משהו.

ילד: יש לי מגפיים.

חתול: מצוין! אנחנו נעבוד עם מה שיש

האופן החיובי שבו החתול תופס את המציאות מוביל בסופו של דבר לכך שמזוג מגפיים פשוט משיג החתול ארמון מפואר ומעמד מכובד עבור הילד.

  • חברות טובה - דמות הנסיכה לומדת במהלך ההצגה כיצד להיות חברה טובה וכיצד יש להתייחס לחברים. היא מתחילה כילדה מפונקת ושתלטנית אבל בזכות המפגשים המלמדים עם החתול, ההתחברות עם הכלבה מילי והקשר שנרקם בין הנסיכה לילד, היא לומדת כמה חשוב למצוא חבר שאוהב ומעריך אותה כמו שהיא, גם אם היא לא מושלמת, וחשוב מכך היא מבינה שיש להוקיר חברים כאלה.
  • חמלה כלפי חלשים - נושא החמלה כלפי החלשים עולה לראשונה כשהנסיכה מקבלת עכברון מחמד מהחתול אבל נוכחת לגלות שהעכברון מפחד ממנה עד כדי כך שאינו מסוגל לשחק ולבדר אותה. ככל שהעלילה מתפתחת הנסיכה לומדת לגלות יותר חמלה לחלשים ממנה - היא מאמצת את מילי - כלבת רחוב תועה ומרעיפה עליה אהבה בשפע, ובהמשך היא והילד פוגשים איכר שפוף ומדוכא ומבטיחים לו שבתור נסיך ונסיכה הם תמיד יוודאו שהחלשים יהיו בטוחים ומוגנים.
  • זיהוי וניצול הזדמנויות - החתול הממולח תופס כל סיטואציה בתור הזדמנות שניתן להפיק ממנה את המיטב. לדוגמה, כשהוא פוגש כלבה תועה הוא מזהה את ההזדמנות לשדך בין הכלבה לבין הנסיכה שזקוקה לחבר או חברה. כשהוא פוגש איכר שעובד בשירות הקוסם, החתול מזהה הזדמנות לשכנע את האיכר שהילד הוא נסיך ולרכוש את אמונו ונאמנותו לנסיך. היכולת של החתול להפוך כל סיטואציה להזדמנות עוזרת לו לשפר את מעמדו ולסייע לילד לממש את חלומו.
  • "אל תסתכל בקנקן" - ההצגה מלמדת את הילדים לא לשפוט אף אחד לפי מראה חיצוני. כשהילד פוגש לראשונה את החתול נדמה לו שזהו סתם חתול רחוב אבל החתול מצהיר שעמוק בליבו הוא חתול מלכותי והצהרה זו מתבררת בסופו של דבר כנכונה. גם הילד שנראה כמו ילד עני ופשוט, שאף מכונה "נזק" על ידי בני משפחתו, מתגלה כאדם אצילי ונדיב בעל תכונות מלכותיות, אבל רק לאחר שהחתול משיג עבורו בגדים מלכותיים הוא מקבל מהסביבה הכרה ומרוויח את תואר הנסיך. ההצגה מראה כמה חשוב להניח בצד סטיגמות ודעות קדומות ולתת לכל אחד הזדמנות להציג את אופיו וטיבו האמיתי, בלי קשר למראה חיצוני.
  • יצירתיות - החתול עושה שימוש רב במוחו היצירתי כדי למצוא פתרונות לא שגרתיים לכל בעיה. הוא שואף להפוך את הילד הפשוט לנסיך ולצורך כך הוא מחביא את בגדיו הבלויים של הילד ומספר לנסיכה ששודדים גנבו את בגדי הנסיך. באופן זה הוא מצליח לגרום לכך שהילד יקבל מהנסיכה בגדים מלכותיים שמאפיינים אותו באופן סופי כבן מלוכה. הכישרון הייחודי של החתול לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות יצירתי עוזרים לו להצליח ומעודדים את הילדים הצופים בהצגה לעשות שימוש ביצירתיות שלהם.
  • התמודדות עם פחדים - ברגע השיא בהצגה מגיעים הילד והחתול לארמון של קוסם אכזר במטרה לגרש את הקוסם הרע ולהפוך את טירתו לארמון הנסיך. הילד והחתול מתמלאים פחד כשהקוסם הופך את עצמו לאריה שואג, והילד אף חושב להרים ידיים ולברוח אבל החתול משכנע אותו להישאר ולא לוותר. החתול מזכיר לילד שאריה הוא בסך הכל חתול גדול מאוד וביחד הם מתגברים על החשש ומתעמתים עם הקוסם. השיטה שהחתול נוקט בה מלמדת את הילדים לפרק ולהבין את הפחד, במקום לברוח מפניו. הטכניקה הזו יכולה לשמש את הצופים בהתמודדויות שלהם עם מצבים מפחידים.
  • ביטחון עצמי - בתחילת ההצגה מוצגת דמות הילד כדמות חסרת ביטחון שזוכה ללעג מצד אחיו, שמדביקים לו את הכינוי "נזק". כשהוא פוגש את החתול הוא מציג את עצמו בתור נזק ומעיד על עצמו שכל דבר בו הוא נוגע, נשבר או מתקלקל. בניגוד לילד, החתול מלא בביטחון עצמי ומצהיר על עצמו כחתול מלכותי. במהלך ההצגה מסייע החתול לילד לצבור יותר ויותר בטחון ולהאמין בעצמו וביכולותיו. מילד ביישן שלא מצליח לדבר עם הנסיכה, הוא הופך לנסיך מלא בטחון שמכריז שטירת הקוסם תהפוך להיות הארמון שלו, ומבטיח לנתינים שלו שישמור ויגן עליהם. המהלך מלמד את הילדים שתמיד אפשר להתפתח ולצבור ביטחון עצמי.
  • אהבה לבעלי חיים - ההצגה חושפת שתי מערכות יחסים בין ילדים לבין חיות מחמד- הקשר בין הילד לבין החתול, והקשר בין הנסיכה לכלבה. שתי מערכות היחסים תורמות תרומה אדירה להתפתחות האישית והרגשית של דמויות הילדים ומוכיחות כמה משמעותי ואוהב יכול להיות הקשר בין בעלי חיים לבני אדם.
  • אהבה ללא תנאים בין בני משפחה - בתחילת ההצגה מוצג קונפליקט משפחתי בין הילד לבין אחיו שלועגים לו ומצווים עליו לצאת מהטחנה כדי להפסיק לגרום נזק. הילד חש דחוי ומושפל אבל בסוף ההצגה פוגש שוב את אחיו הגדולים ומגלה שבזמן המסע שלו לארמון הקוסם, שני האחים חיפשו אותו ודאגו לו מאוד. שלושת האחים מתפייסים והילד, אשר הפך להיות "הנסיך דה-נזק" מכתיר את שני אחיו לנסיכים. ההצגה מראה שבסופו של דבר, גם אם יש מריבות וחיכוכים, בני משפחה דואגים זה לזה ואוהבים אחד את השני אהבה ללא תנאים.
  • כבוד לזולת - בתחילת ההצגה מוצגת הנסיכה כדמות מזלזלת שמתייחסת בחוסר כבוד למשרתים ולמורה שלה. בזכות המפגש עם החתול ובזכות הידידות הנרקמת בינה לבין הכלבה מילי והילד, היא מבינה כמה חשוב להתייחס בכבוד ובאדיבות לאנשים אחרים - לא לצעוק ולא להעליב משום שזה פוגע ברגשותיהם. הילדים לומדים שגם אם הם במצב של עצב או תסכול, אין שום סיבה ליחס מזלזל בזולת ושחשוב להתייחס בכבוד לכולם.
  • כסף לא קונה אושר - בהצגה מוצגות שתי דמויות מנוגדות זו לזו - הילד שחולם להיות עשיר ומאמין שזה יעניק לו אושר, ולעומתו הנסיכה העשירה שחיה חיי שעמום ותסכול בארמון. במהלך ההצגה נפגשים הילד והנסיכה והופכים להיות חברים קרובים. המפגש ביניהם ממחיש לשניהם שמה שמעניק אושר וסיפוק הוא לא העושר והמעמד אלא החברות.
  • דמיון - נושא הדמיון הוא מרכיב משמעותי בהצגה. ההצגה מתחילה בסצנה של שעת סיפור לילדים שמתוכה נרקם סיפור המעשה של החתול במגפיים. במסגרת המעשייה, הקהל פוגש את בנה של הטוחנת שנסחף לחיי דמיון וזוכה בעקבות כך ללעג. אבל ההצגה דווקא מלמדת שבדמיון יש מעלות רבות ובזכות הדמיון הילד חווה הרפתקאות ומפתח את היצירתיות והביטחון העצמי שלו. ההצגה מעודדת את הצופים להתמסר לדמיון וליהנות ממנו.

 

מסרים בהצגה:

חשוב תמיד להאמין שהכל אפשרי.

אל תוותרו על החלומות שלכם.

תמיד תראו את חצי הכוס המלאה.

אל תסתכלו בקנקן אלא במה שבתוכו.

חשוב שתמצאו חבר טוב שיאהב אתכם כפי שאתם.

גם אם יש קשיים בדרך, לא כדאי להתייאש ולוותר.

אם לא תנסו איך תצליחו?

חשוב שתאמינו בעצמכם.

בעלי חיים יכולים להיות החברים הכי טובים שלנו.

חשוב שתהיו חברים טובים ונאמנים.

אם תכבדו אחרים, הם יכבדו אתכם.

חברים יותר חשובים מכסף או הצלחה.

לא משנה מה, המשפחה תמיד תהיה שם בשבילכם.

השימוש בדמיון הופך את החיים למעניינים וכיפים.

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מדיטק חולון
050-5339983 שירית חורש

Salt2@mediatheque.org.il

חולון, רח' גולדה מאיר 6

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.