פעלולנים וקוסמים בקולנוע – אלון גור אריה

תחום: קולנוע
תת-תחום: הרצאה והדגמות
משך זמן המופע: 180
סגנון: עלילתי
שם הרכב:
סיווג: יום קולנוע
שם המפיק: מדיטק חולון
קהל יעד: א - ו
כמות קהל מקסימלית: 350
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 02/10/2017

פעלולנים וקוסמים בקולנוע

מרצה: אלון גור-אריה

בעזרת דוגמאות מרתקות וקסמים יסופר על הקשר בין קוסמים ופעלולנים לקולנוע.

מהקוסם מלייס במאה ה-19 שהמציא את הפעלול הראשון, דרך גיבורי הסרטים האילמים, המצאת החבובות, חיות מדברות ומודלים ממוחשבים תלת ממדיים שניתן להפיק בעזרת הסמארטפון.

הקרנת קטעים מתוך: המסע אל הירח, סרטים קצרים של באסטר קיטון, הקוסם מארץ עוץ, החבובות, מרי פופינס, הארי פוטר.

הצעות לסרטים:

כתות יסודי (א'- ג'): לילי המכשפה, אי.טי – חבר מכוכב אחר, הדב פדינגטון, מבצע ביצה, מרי פופינס (בתוספת תשלום).

כתות יסודי (ד' - ו'): אבוללה, מטילדה, העי"ג, הקוסם מארץ עוץ, נני מקפי, קספר, אי.טי – חבר מכוכב אחר, הוגו, מרי פופינס וחברי הדרקון אליוט (בתוספת תשלום).



שם: אלון גור אריה, במאי תסריטאי ומרצה
תאריך לידה: 5.9.1976


מרצה לקולנוע
סינמטקים ת"א/ירושלים/חיפה/שדרות/חולון/ראש פינה, אוניברסיטת בן גריון, זמן אשכול-סינמה סיטי, מכון מגיד, יס פלנט, רעות קשרי תרבות, האוזן השלישית, קולנוע אורלנדו – בית ציוני אמריקה (ותק של 8 שנים).
סינמטק לילדים ונוער – סדרה לגיל חמש  / סדרת נוער – לתיכונים וחטיבות/יסודי.
תא המבקרים ירושלים – לימודי קולנוע לכיתות ה – ו.


במאי
"המוסד הסגור" – במאי, תסריטאי, מפיק – קומדיית אקשן בת 40 דקות על המוסד הישראלי, בכורה בפסטיבל ירושלים 2007, זוכה פרס הבמאי הטוב ביותר ופרס על אפקטים מיוחדים בפסטיבל הקומדיה של יוסטון 2009 .זוכה פרס בחירת הקהל בפסטיבל הקומדיה בטורונטו 2009, פרס סרט האקשן 2010 לוס אנג'לס, ציון לשבח במוקפסט 2010 הוליווד. מוקרן ברציפות זו השנה השישית בפסטיבל AOF.

זוכה למענק פיתוח מקרן הקולנוע הישראלי לכתיבת פיצ'ר .Mosad.co.il. בהקרנות מסחריות בסינמטק ת"א המבוסס על אותו רעיון ותקציב הפקה מהמיזם לירושלים וסרטי יונייטד.
HOT / "עמי'לה" – במאי ועורך תוכן – סיטקום עלילתי לנוער – 2 עונות – ערוץ זום.
"רחוב סומסום" – במאי ועורך תוכן – סדרה מיוחדת בנושאי איכות הסביבה - ערוץ "הופ".
"בית ספר למכשפים" – במאי ועורך תוכן – סדרה פנטסיה קומית, בכיכוב ליאת הר לב, עידו מוסרי, דב רייזר, מירב פלדמן וליאור פאוקר– 25 פרקים – לוגי / נגה תקשורת.
"תעלומות מהאגדות" –במאי ועורך תוכן – (עונה 1 2) –סיטקום בכיכובם של תומר שרון, יובל סגל וקרן שניוק.

לוגי, נגה תקשורת - 44 פרקים אולפניים 2 ספיישלים של צילומי חוץ.
מדינת המקצבים – במאי ועורך תוכן – סדרה מוסיקלית בשיתוף להקת "טררם", 12 פרקים קליפים - ערוץ "הופ" קומי המשלב אנימציות בריל טיים ואולפן DVD. 

"איני מיני מו מטיילים בספר האנגלית" – במאי וירטואלי - בכיכוב מיקי קם - קלסיקלטת.
"גולגולנוע" – במאי ותסריטאי – מופע קולנועי (שלושה עד כה), משולב באנימציה לילדים; סינמה סיטי שטראוס. THE BOX.

"קרטושקס" – במאי, תסריטאי, יוצר – סדרה עלילתית לאינטרנט, הפקה NANA10.

"היפופוטם" - סדרת אינטרנט – במאי, כותב ראשי, שחקן, ומיוצרי הסדרה.
מופע "היפופוטם" –במאי, כותב – מופע מערכונים בימתי – קומדי סנטרל וסינמה סיטי.


תסריטאי
גויאבות – תסריטאי – פיצ'ר – סרטי יונייטד / הילה ערן.
כותב ראשי ומפתח תכניות בידור במשך שנה; ערוץ 10.
RGE / כותב ראשי בערוץ הילדים, עורך שידור חי במשך שנתיים –נגה תקשורת. 
YES ; עד כאן עם יעקב כהן"– תסריטאי ומגיש פינה קבועה – תוכנית סאטירה יומית. 
מה קשור בחדשות 10 – תסריטאי; ערוץ 10

"מה קשור" – תסריטאי – לייט נייט יומי.
"משחק מכור" / "שבוע סוף" / "הספסל האחורי" – כותב– תכניות פאנל קומית; רשת. 

 

תפקידים נוספים:
"קרובים קרובים האיחוד" ע.במאי; קשת/הטלוויזיה החינוכית.
"זהו זה" מצעד המערכונים עורך תוכן סט - DVD בהוצאת הטלוויזיה החינוכית.
ספר הבדיחות הראשון שלי, כותב ספר בהוצאת קליסקלטת.
"היפות והאמיצות" מפיק, שותף להגשת פינה קבועה תכנית רדיו בהנחיית עינב גלילי ומיכל ניב.
תכנית הרדיו "היפופוטם" כותב, עורך שידור חי, במאי, שחקן, מלחין סדרת מערכונים; רדיו ת"א.
טור אישי ב- YNET סדרת מאמרים (כחמישים עד כה) על התפחות הקומדיה הקולנועית.

כתיבה ובימוי לסרטי תדמית:
שלמה בראבא, גורי אלפי, אסי כהן, אדיר מילר, שלישיית מה קשור. עבור Intel – Blackberry – ,UPS שיכון ובינוי, רשות שדות התעופה שטראוס, מנורה ועוד.


השכלה:
2003-1999 לימודי קולנוע בבית הספר לאמנות "קאמרה אובסקורה", בימוי ועריכה, סרט גמר. – BERLINALE TALENT KAMPUS פסטיבל ברלין, מחזור – 2010.
סדנאות תל אביב לוס אנג'לס מחזור - 2009 עם נינה טסלר. 

ROI ליזמות 2009, סדנת "סיפור" רוברט מקי / פסגת התסריטאים 2011 / פסגת התסריטאים 2013.

פעילות טרום צפייה

קוסמים מפורסמים

תנו לילדים ולילדות כמה דוגמאות של קוסמים וקוסמות מאגדות, סיפורים וסרטים ואפשרו להם לספר את הסיפור של כל אחד ואחת מהם.

(לדוגמה: שוליית הקוסם, הארי פוטר, הקוסם מארץ עוץ, מרי פופינס, הפיה הטובה מ"סינדרלה", מטילדה גיבורת ספרו של ראלד דאל).

מהו קוסם או קוסמת?

לפי ההגדרה הקלאסית קוסם הוא אדם בעל יכולות יוצאות דופן לבצע פעלולים ואשליות, ולעיתים אף מעשים מופלאים ועל טבעיים.

* שאלו את הילדים:

* איך לדעתכם נראה קוסם/ת?

* מה הוא לובש/ת?

* איפה הוא גר/ה?

* מה הוא עושה / במה הוא עובד/ת?

* מהם החפצים בהם הוא משתמש/ת?

* מה הוא אוהב/ת לאכול?

* האם קוסמים הם בהכרח טובים?

* איך יודעים אם מישהו הוא קוסמ/ת?

* האם נתקלו בקוסמ/ת?

* האם קיימים קוסמים/ות במציאות?
* אם כן, מה מאפיין אותם?

* מהו קסם?

נסו להבחין מה משותף לתשובות הילדים; דמויות הקוסמים והקוסמות מגוונות, ופעמים מחולקות לקוסמים טובים מול קוסמים רעים. כמו כן, לרוב היחס לדמויות שליליות הן כאל מכשפים או מכשפות. מה ההבדל בין מכשפים לקוסמים?

המשיכו את הדיון עם הילדים והילדות לקסמים בחיי היומיום. הדיון יכול להתייחס לתופעות טבע (קשת, הזוהר הצפוני, אורגניזמים זעירים בשם פלנקטון המאירים את שבירות הגלים); המצאות – בעבר המצאות כמו הקולנוע, הטלפון, הפניצילין, המסע אל הירח נחשבו לפלא. מהן ההמצאות העכשוויות הנחשבות לפלא?

גם אני קוסם וקוסמת

* הזמינו את הילדים לעוף על כנפי הדמיון ולהמציא המצאות.

* בקשו מהם לצרף ציור של ההמצאה שלהם / הקסם שלהם.

 

פעילות לאחר צפייה

מה הייחוד שלי?

כמו לגיבורים מהמיתולוגיה, גיבורי-על, קוסמות וקוסמים, לכל אחד יכולות שמאפיינות אותו.

* שאלו את הילדים ואת הילדות:

* מה מיוחד בך?

(התשובה יכולה להיות כל דבר – יכולת ספורטיבית, כשרון ציור, כשרות לכתוב, ידע רב בנושא מסוים, יכולת מופלאה להצחיק וכו').

* אם היו לך כוחות מיוחדים, מה הם היו?

במהלך ההרצאה נחשפנו לסוגים שונים של קוסמות וקוסמים תוך הקשר לאמנות הקולנוע והאפשרות הגלומה במדיום זה לייצר קסם. כמו כן, בכל אחד מן הסרטים השימוש בקסם הוא למטרות מגוונות (לשעשע, לספר סיפור מופלא, להציל, לפתור בעיה וכו').

ערכו עם הילדים דיון:

* אם היה ביכולתכם לעשות שימוש בקסם, מה הייתם בוחרים לעשות איתו? כיצד הייתם משתמשים ביכולת זו?

דיון זה יכול להתפתח לכיוונים שונים. לדוגמה, בהקשר לפעילות טרום צפייה בנושא המצאות, אשר פעמים רבות הופכות למציאות כתוצאה מצורך בו האדם נתקל. במסגרת זו ניתן להתייחס להמצאות השונות של הילדים מהפעילות הקודמת, ולבדוק על איזה צורך ההמצאה שלהם עונה.

 

3. דיון נוסף

בהקשר לסרט ניתן לפתח דיון בנושאים מגוונים, לדוגמה: חברות וקבלת האחר לאחר הצפייה באי.טי- חבר מכוכב אחר, אבוללה, הדב פדינגטון; גילוי עוצמה פנימית וייחוד לאחר הצפייה בהקוסם מארץ עוץ; הובלת שינוי לאחר צפייה בהעי"ג.

 

בברכת צפייה מהנה,

סינמטק חולון ומחלקת סל תרבות – מדיטק חולון

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מדיטק חולון
050-5339983 שירית חורש

Salt2@mhc.org.il

חולון, רח' גולדה מאיר 6

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.