החבר הכי טוב שלי

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מפגש תאטרון
משך זמן המופע: 65
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון הקיבוץ
קהל יעד: ב - ו
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 19/07/2017

החבר הכי טוב שלי

לגילאי גן – ה'

זוכת פרסי השחקנים הטובים ביותר, פסטיבל חיפה 2017

מחזה מקורי המבוסס על סיפור אמיתי.

סיפור יוצא דופן על חברות אמיצה בין פרדי הכלב לבין עידו, ילד בן 10, שמבודד מחבריו. בין השניים נרקמת מערכת יחסים מיוחדת מלאת רגש והומור, חברות שמעניקה גם לעידו וגם לפרדי בטחון, אהבה, חברה ותחושת שייכות. מערכת יחסים זו תשנה את עולמם של השניים ואת עולמה של החבורה כולה.




מחזה ובימוי: הדס קלדרון, עודד ארליך | מוזיקה: אבי בללי | תפאורה: בתיה ומיכאל פיק | תלבושות: מאור צבר | תאורה: זיו וולושין | עיצוב וידאו: ינון פורת | אביזרים: אלכס קוכמן I תיפעול: חברת סיזר

שחקנים: תמר אלקן, מאיה גסנר, דני לשמן, חי מאור, אורי מזעקי, יניב סויסה

החבר הכי טוב שלי

 

הדס קלדרון על הרעיון למחזה

אני מאד אוהבת בעלי חיים גם כילדה תמיד אהבתי בעלי חיים .

הייתי ילדה שתמיד היתה מביאה הביתה בעל חיים שמצאה ברחוב בין אם זה כלב עזוב או חתול רעב ותמיד דאגנו למצוא להם בית טוב.

לפני כמה שנים הגעתי להתנדב בכלבייה שהייתה בסכנת סגירה. בכלבייה היו כ-30 כלבים שחיפשו בית חם.

אל הכלבייה הגיעו להתנדב ילדים אחרי בית הספר הם היו מוציאים אותם לטיולים משחקים איתם ובעיקר מעניקים להם הרבה אהבה.

בין הילדים שהגיעו להתנדב היה ילד שלא דיבר שמו היה עידו, הוא חווה "אילמות סלקטיבית" חוסר יכולת לדבר בעקבות חוויה טראומתית. עידו נהג להתבודד, וגם היה מבודד מחבריו שלא ידעו כיצד להתמודד עם חוסר היכולת שלו לדבר. כאשר היה מגיע אל הכלבייה הוא היה פותח את הכלובים ללא פחד והכלבים היו ניגשים אליו ומלקקים אותו.

בין הכלבים בכלבייה היה כלב אחד, פרדי שמו, שהגיע אל הכלבייה בגיל מבוגר יחסית ואיבד את הביטחון בבני אדם, הוא לא הסכים לצאת מהכלוב והעדיף שלא יתקרבו אליו.

עידו ברגישותו הצליח להתקרב אל פרדי ולהחזיר לו את הביטחון ורק עם עידו פרדי הסכים לצאת לטיולים וכך הם הפכו לחברים הכי טובים.

ההצגה "החבר הכי טוב שלי" מבוססת על סיפור חברותם של פרדי ועידו.

חברות שמעניקה גם לעידו וגם לפרדי בטחון, אהבה, חברה, ותחושת שייכות.

 

על חבורת ילדים וקבלת השונה

נושאים מרכזיים עליהם מומלץ לדון עם הילדים:

  • שונות, קבלת השונה, כולנו שונים זה מזה, רבגוניות.
  • חברות ככוח המעניק תחושת שייכות.
  • הקשבה, סבלנות, כבוד הדדי והכלה כערכים העומדים בבסיס כל חברות.
  • הקשר בין בני האדם לחיות המחמד שלהם.

 

דיון לפני צפייה:

  • דיון על החוויה, המוכרת לרבים, של 'להרגיש שונה'. חשוב לפתח שיחה בנושא: האם ניתן ליצור מרחב משותף בגן או בכיתה בו כולם מרגישים שייכים, רצויים ומוערכים? האם ניתן להרגיש אמפתיה גם כלפי ילד או ילדה שונים ממני? במה אני שונה מאחרים?
  • ניתן לבקש מהילדים לתת דוגמאות מהתמודדות חברתית מסוימת שחוו בעבר: מה הרגישו באותו רגע? האם היו צריכים עזרה כדי להשתלב ולהתמודד עם הקושי? אלו רגשות עלו בהם?

 

דיון לאחר צפייה:

  • הגדרת השוני - מדוע עידו נחשב לילד שונה ודחוי? מה מבדיל בינו לבין שאר הילדים? מה עידו מרגיש ביחס לזה?
  • ההתמודדות – כיצד מתמודד עידו עם רגשותיו במהלך העלילה? מה הוא למד על עצמו? מה החברות עם פרדי מלמדת אותו על שייכות ואמון?

הדיונים, הן לפני ההצגה והן לאחריה, יכולים לשמש בסיס נהדר לשיחה על פתרון קונפליקטים. בכל אחת מהדוגמאות מחיי הילדים או מסיפורם של עידו ופרדי ניתן ללמוד יחד מה הפתרון הרצוי לבעיה חברתית שנוצרת כתוצאה מתחושות כמו שונות, חוסר שייכות או דחייה חברתית.

 

על ילדים וכלבים ומה שביניהם

הרבה מאד מחקרים נערכו בשנים האחרונות בנושא השפעה של כלבים על ילדים.

התוצאות מראות שילד שגדל במשפחה עם כלב מפתח מגוון יכולות חיוביות כגון חוש אחריות מוגבר, רגישות לצרכי הזולת, העשרת הדמיון ועוד.

תחום הטיפול בעזרת כלבים לוקח את כל התועלות המדהימות שיש לחיות מחמד ומתעל אותם כדי לעזור לילדים עם בעיות ספציפיות.

הכלב מקבל אותך כמו שאתה ללא דופי בחום ואהבה, הוא לא שיפוטי, ובכך מחזק אצל ילדים את הדימוי העצמי.

הכלב זמין תמיד לילד ואינו עסוק מה שהופך אותו חבר אידאלי למשחק. יכולת הקבלה והנתינה של כלב היא ללא גבול, ועצם הנוכחות המתמדת של הכלב מקנה לילד רוגע ובטחון.

הכלב הוא לא בכדי חברו הטוב של האדם, ילדים יכולים לסמוך על הכלב ולספר לו סודות שאינם יכולים לספר לאחר. דבר שעוזר להם בהבעת רגשות כמו כעס וכן הבעת רגשות חיוביים של שמחה ועידוד.

 

פעילויות מומלצות

  • איך ניתן לתקשר ללא מילים?

חלקו את הילדים לזוגות ובקשו מהם לנהל שיחה ללא מילים.

לאחר המשימה בקשו שישתפו באלו אמצעים הם בחרו להביע את עצמם.האם הצליחו ליצור שפה חדשה?

המסר: לא כולם מדברים באותם שפה,אבל לכולם יש שפה צריך רק ללמוד להקשיב בתשומת לב לשפתו ולהתנהגותו של האחר.

 

  • ביחד קל יותר

חלקו משימות לילדים אותן יוכלו לבצע בכוחות עצמם (לדוגמא: קיפול בד גדול, תליית פלקט על הלוח, סידור פינת המשחקים).

לאחר התנסות, חלקו את אותן משימות לזוגות / קבוצות ילדים.

לאחר המשימה מומלץ לדון בסוגיה של כוחו של הביחד לעומת כוחו של היחיד.

המסר: המחשה של כוחן של חברות ושיתוף פעולה. ביחד קל יותר.

 

צפייה מהנה.

סוג במה מקצועית
רוחב 10
עומק 8
גובה 4
מספר אנשי צוות 2
זמן הקמה 4:00 ש
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון הקיבוץ
052-6836070 נטע

neta@kibutz-theater.co.il

תל אביב, חפץ חיים 26

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.