נועה גרינברג וספרה "מתונשמת"

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: נועה גרינברג
קהל יעד: ד - ו
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 22/07/2019

"מתונשמת" היא סיפור התבגרותה של נערה בת 12 המרוכז בשבוע עמוס התרחשויות מטלטלות. נוגה, גיבורת הספר, היא ילדה ככל הילדות שעסוקה ביחסיה עם הוריה, עם אחיה הקטן ממנה, במעמדה החברתי ואף בהתאהבות מרגשת. אולם לנוגה יש סוד יוצא דופן במיוחד שהוא בה בעת קסום ומעיק: מדי לילה היא מתפצלת, מותירה את גופה הפיזי על מיטתה ומעופפת כתנשמת מהחלון בחדרה אל הטבע העירוני הלילי. חיי הלילה הללו מזמנים הרפתקאות וחברויות, ובנוסף מאפשרות התבוננות לא שגרתית, הן במובן הפיזי והן במובן הפסיכולוגי והחברתי, על חייה כילדה. כאשר אחיה הקטן ממנה מחליט לברוח מהבית האיזון העדין בו למדה להתנהל בחייה מופר, ונוגה לומדת להתבונן מחדש בחייה המפוצלים, דבר המוביל אותה לתובנות חדשות ובחירות אמיצות.

במפגשה עם הילדים מספרת נועה גרינברג על תהליכי הכתיבה של ספרה "מתונשמת" ותוך כדי, באופן שמשלב סיפורים אישיים מחייה ומציף דיון, משלבת את הילדים בשיח הן אודות תהליכיים יצירתיים השואבים מהיומיום שלנו והן אודות התמות המרכזיות הבאות לידי ביטוי בספר.



נועה גרינברג (ילידת 1974) היא תסריטאית וסופרת, "מתונשמת" הינו ספרה הראשון לבני נוער. לכתיבה לבני נוער נועה הגיעה רק לאחר שהפכה בעצמה לאם וילדיה עמדו על סף גיל ההתבגרות.

"מתונשמת" מספר בגוף ראשון שבוע מטלטל בחיי ילדה בעלת סוד קסום במיוחד: מדי לילה היא הופכת לתנשמת. סיפורה של נוגה, הגיבורה, נבע מתוך התבוננות של נועה פנימה אל זיכרונות ילדותה שלה,  וגם מתוך התבוננות בהתבגרותם של ילדיה. התברר שעל אף השינויים הקיצוניים שעברו על עולמנו בשלושים השנים האחרונות – בעיקר מבחינה טכנולוגית – התמות הבסיסיות שמטרידות ילדים על סף גיל ההתבגרות לא השתנו במידה רבה: שאלות של אינדיווידואליות מול קונפורמיזם, הרצון לזהות פרטית מול הצורך בקבלה חברתית, התנהלות מול בריונות, יחסי הורים – ילדים ויחסים בין אחים. התמות הללו הועברו דרך פילטר יצירתי בתהליך הכתיבה ונידונות באופן מעודן בספר. אומנם אף אחד מאתנו לא הופך לציפור טרף בלילות, אך לכולנו יש סודות גם מהקרובים לנו ביותר, כולנו מודאגים מהדרך בה החברה סביבנו חווה אותנו ומקבלת או לא מקבלת אותנו, כולנו מתלבטים בשאלה מה מגדיר אותנו, בוודאי בתקופה מעצבת כגיל ההתבגרות – ואלה בדיוק השאלות שנוגה, גיבורת הספר, מתחבטת בהן בעודה חייה בשני עולמות נפרדים, אך חופפים: עולמה של ילדה בכיתה ו' בכפר סבא ועולמה של תנשמת לילית באותה העיר. הגרעין של הספר הוא אומנם פנטסטי, אך עולמו ריאליסטי לחלוטין: הוא מתרחש, כאמור, בכפר סבא (בשכונה בה נועה מתגוררת עם משפחתה) ונעוץ בשגרה והווי מאד ישראלים. המנועים העלילתיים של הסיפור, וגם הרגשיים, נעוצים במערכות היחסים של הגיבורה עם הוריה, אחיה וחבריה (משני העולמות בהם היא חיה).

נועה מאמינה שסיפורים מאפשרים לקוראיהם צוהר לנפשם פנימה והם כלי עדין ומתוחכם דרכו ניתן לנהל דיאלוג: הקורא יכול שוחח עם עצמו, אבל גם עם הסובבים אותו, והכלת הסיפור היא דרך לגעת בפצעים מבלי שיכאיבו מדי. במפגש עם הילדים נועה מספרת על תהליכי הכתיבה שלה ודרכם היא עוסקת בתמות המרכזיות בספר, כל זאת תוך כדי סיפורים אישיים מחייה שלה ומחיי ילדיה שהיוו קטליזטור לכתיבה. חלק ניכר מהמפגש מנוהל כשיח המעודד את ילדים להביע עצמם, לשתף בחוויות אישיות שלהם ולשאול שאלות.

מתוך ביקורת שנכתבה על הספר באתר "הפנקס": "על ידי שימוש מידתי ומדויק בפנטזיה, ללא גלישה למחוזות מרוחקים ושמירת ההתרחשויות הפנטסטיות במרחב היומיומי – מקומי המוכר לקורא, השכילה נועה גרינברג לחבר סיפור התבגרות מותח ומעניין, הדן בתחושות ההתפקחות והזרות שחווים ילדים רבים בראשית גיל ההתבגרות".

הצעות לפעילויות הכנה לקראת המפגש:

בפתיחת המפגש יוקרא הפרק הראשון של הספר, כך שאין צורך בהכרות מוקדמת עם הספר עצמו.

מומלץ לקרוא בכיתה כתבה שנועה כתבה עבור "גלילאו" (מגזין מדעי לילדים ונוער) אודות תנשמות ולענות יחדיו על החידון המצורף לכתבה, כך יקבלו הילדים ידע מקדים על ציפור הטרף המדהימה הזאת בארץ ובכלל. כמו כן, יש בכתבה התייחסות לספר. לאחר קביעת מפגש, בית הספר יקבל עותק מהכתבה.

כמו כן כדאי לערוך דיון קצר בנושא לז'אנר הפנטזיה ולעלות בו את השאלות הבאות:

1. מה הופך ספר לספר פנטזיה ובמה ספרות פנטזיה שונה מספרות ריאליסטית?

2. האם יש לכם גיבור או גיבורה פנטסטיים אהובים?

3. האם חייו \ חייה של הגיבור\ה הללו והבעיות המציקות לו \ לה הזכירו לכם במשהו את חייכם?

4. כיצד אתם חושבים שהתחברתם לגיבור\ה הללו למרות היכולות הפנטסטיות שלו \ שלה?

 

הצעה לפעילות מעבדת לאחר המפגש:

1. מתוך הקטעים שנקראו במהלך המפגש והדיון שנערך, לאיזו מהדמויות הרגשתם שאתם מתחברים?

2. האם גם אתם חושפים לאנשים שונים צדדים שונים שלכם (כגון תכונות אופי והתנהגויות) ומרגישים שאתם לפעמים שני אנשים שונים? מה גורם לכם לחשוף דווקא צדדים מסוימים שלכם בפני אנשים מסוימים ולא בפני אחרים?

3. נועה סיפרה לנו על תהליך הכתיבה שלה ותהליך ההוצאה לאור של ספר. האם תיארתם לעצמכם שכתיבת ספר היא מעשה כה מורכב ותובעני? למרות זאת סופרים ממשיכים לכתוב ולא מוותרים, מדוע לדעתכם?

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
נועה גרינברג
052-7929930

noagreenberg@yahoo.com

כפר סבא, רחוב ששת הימים 14, דירה 34

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.