מורג אורה

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: מורג אורה
קהל יעד: ב - יב
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

הסופרת אורה מורג נפגשת עם קהל תלמידים מגוון ברחבי הארץ, מכיתות היסודי ועד התיכון. במפגשיה עוסקת בהבחנה בין כתיבה, תרגום ועיבוד, כשהשיח עם בני הכיתות הגבוהות מוקדש לרומן פרי עטה "מאה תפוחים חדשים (כולל מע"מ)" ולתכנים המשתקפים מתוכו, כגון הווי החוזרים בתשובה.




אורה מורג, ילידת העיר חיפה, נולדה בשנת 1932. מורג היא סופרת, מעבדת ומתרגמת ספרות לילדים ונוער. בשירותה הצבאי הייתה חברה בלהקת הנח"ל ושיחקה במחזות זמר ובערבי קברט סטיריים. את לימודיה האקדמיים סיימה בחוגים לספרות עברית ולתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ובשל כישורי המשחק שגילתה בעצמה, הופיעה כשחקנית מעל בימות שונות, בהן "הבימה".

ספרה הראשון, "תומר כ"ץ ילד מומלץ" (דביר, 1972) נכתב אודות חוויית האימהות שלה. מבין ספרי הילדים שלה: "ילד זה לא מה שהיה פעם" (זמורה ביתן, 1982), "לגמרי לבד ברובע היהודי" (זמורה-ביתן, 1985), "לפעמים יום הולדת זה דווקא יום נעים" (ידיעות אחרונות, 1999), "המרגל שבא מן הים" (כתר, 2006). מורג תרגמה מעל לשלושים ספרי ילדים ונוער לעברית, בהם תרגומי מופת ליצירותיהם של א.א. מילן, רודיארד קיפלינג ואדווארד ליר.

בנוסף, חיברה שני רומנים למבוגרים; "מאה תפוחים חדשים כולל מע"מ" (כינרת, 1989) ו"שמלת הכלה המכורה" (מודן, 1998). הראשון היה לרב מכר, עובד למחזמר ולסדרת טלוויזיה מצליחה בשם "לתפוס את השמיים". יוצרי הסדרה זכו בפרס האוסקר הישראלי לסדרות טלוויזיה. על ספרה, "בעקבות הבית הנעלם", המתחקה אחר סיפורו של בנימין זאב הרצל, זכתה בפרס זאב לספרי ילדים ונוער. הספר יצא לאור בהוצאת כתר בשנת 2004. בשנת 2005 זכתה מורג בפרס אקו"ם על ספרה "המרגל שבא מן הים" שיצא לאור אף הוא בהוצאת כתר. בנוסף, זכתה בשנת 2011 פרס הספריות הציבוריות לספרות ילדים. מורג מרצה בכנסים, מכללות ובתי ספר.

במרוצת השנים הוציאה לאור תחת ידה ספרים רבים ומגוונים, כאשר את ההשראה ליצירתה שאבה בתחילה מקורות חייה הפרטיים ומחוויות מעצבות, ובהמשך החלה להפנות את המבט אל חוויות ואירועים מן ההיסטוריה של העם היהודי ומן ההיסטוריה הכללית. כך מתארת מורג: "לפני יותר מחמישים שנה לא היו עדיין טלוויזיות או מחשבים... היינו חייבים למצוא לעצמנו את המשחקים והעניין... כשבגרתי נזכרתי באותה תקופה רחוקה וקסומה, וזיכרונות ילדות הניבו את הספר "החטיפה מן המנזר", על בת דודתי, העולה החדשה מצ'כיה... רוב ספרי הילדים שכתבתי מבוססים על חוויות אמיתיות שחוויתי לאורך חיי, עת גידלתי את שני ילדיי". כך לדוגמה, יצא ספרה "תומר כ"ץ ילד מומלץ", שנולד בעקבות אימהותה לבנה תומר, וזאת על רקע הווי חייה על הכרמל. כשעברה מורג עם משפחתה לירושלים, נולד ספרה השלישי "לגמרי לבדי ברובע היהודי". ספריה המבוססים על תוכן היסטורי, החלו לצאת לאור בשנת 2004. על כך אמרה מורג: "הפעם כבר אינני מטפלת רק בחוויות אישיות שעברו עליי או על ילדיי, אלא מתארת פרקים מרתקים ולא נודעים בהיסטוריה היהודית והעולמית, כספר מתח, הרפתקאות, בלש וריגול". בספריה מתווכת לקוראיה תקופות ואישים היסטוריים מגוונים, כדוגמת מלחמת העולם השנייה, בנימין זאב הרצל, ימי המנדט הבריטי, פרשיות ריגול מתקופת השלטון העות'מני בארץ ועוד.

הצעות לדיון לקראת המפגש:

  1. (כיתות ג' ד') להזמין את התלמידים לקרוא בספריה; החטיפה מן המנזר, בעקבות הבית הנעלם, המרגל שבא מן הים. לכל ספר מוקד היסטורי מן המורשת היהודית והעברית. ניתן לשאול את התלמידים לאחר הקריאה: איך הייתה חוויית הקריאה? מה למדתם שלא ידעתם לפני? האם בעקבות הספר אתם חושבים שתגלו סקרנות גדולה יותר כלפי אירועים שקרו בעבר?
  2. ניתן להזמין את התלמידים לפעילות יצירתית סביב פרוזה המערבת סיפורים מן ההיסטוריה; דמיינו שאתם כותבים ספר על אירוע היסטורי שמעניין אתכם. מהו האירוע? איזו כותרת הייתם מעניקים לספר שלכם? מי היו הדמויות הראשיות?
  3. (כיתות ה' – ח') ניתן להזמין את התלמידים לקרוא את "אניגמה", איך הייתה חוויית הקריאה? במה לפי דעתכם שונה ספר זה מספרים אחרים שקראתם? האם לדעתכם כדאי לשלב פרקים בהיסטוריה בספר פרוזה, עם דמויות ועלילה שהמחבר/ת בדה מלבו? איזה ערך יש בזה לפי דעתכם? האם זה עשוי לבלבל?
  4. ניתן להזמין את התלמידים לקרוא את "שלוש יריות בכיכר" המגולל את רצח ראש הממשלה יצחק רבין; לאחר הקריאה בקשו מהוריכם לשתף בזיכרונות שלהם מאותו לילה בכיכר ולשתף בכיתה.
  5. האם לדעתכם יש חשיבות לכתיבת ספרים לילדים ונוער העוסקים באירועים מן ההיסטוריה שהתרחשו הרבה לפני שנולדתם? נמקו.
  6. (גיל תיכון) להזמין את הנערים/ות לקרוא את הרומן "מאה תפוחים חדשים (כולל מע"מ)" ולעורר שיח סביבו בכיתה. מה הרגשתם במהלך הקריאה? עם איזו דמות הזדהיתם? איזו תחושה עוררה בכם/ן הקריאה? שתפו. נסו לחשוב על אירוע משמעותי מחייכם, בו ניצבתם בפני קונפליקט – מה הרגשתם? האם במבט לאחור הייתם פועלים באופן אחר? האם לא?

 

הצעות לדיון לאחר המפגש:

  1. איך הייתה החוויה שלכם במפגש עם הסופרת?
  2. אילו דברים חדשים למדתם?
  3. האם דעתכם בנוגע ללימוד היסטוריה השתנתה בעקבות המפגש?
  4. האם יצא לכם לשמוע על סיפורי מתח וריגול שנכתבו לפני הרבה שנים ועל רקע אירועים רחוקים מן ההיסטוריה? למשל סדרת חסמב"ה של יגאל מוסינזון... ניתן להזמין את התלמידים להמשיך לקרוא בספריה של מורג ולפתוח בפניהם צוהר לספרות נוספת בת אותו הז'אנר.
מספר אומנים 1
זמן הקמה 00:15
שפת המופע עברית
פסנתר כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מורג אורה
054-5386058

moragora@walla.com

תל-אביב, מיכל 1

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.