ההצגה מספרת את סיפורם של שני אחים, וילבור ואורביל רייט . השניים, בנים למשפחה קשת יום, מצליחים כנגד כל הסיכויים להגשים חלום אותו נכשלו מיטב המוחות להגשים לפניהם- בניית המטוס הראשון בהיסטוריה- מטוס שטס!
זו היא לכאורה תמצית ההצגה – סיפורו של אותו חלום דמיוני ופנטסטי של שני אחים, אולי המפורסמים ביותר בעולם. אולם, הסיפור האמיתי, המנוע לאותו הגשמת חלום, הוא הסיפור המשפחתי , האנושי והמרגש של האחים. יותר נכון, של משפחת רייט. וילבור רייט הוא נער מבריק ותלמיד מצטיין, שעומד בראש קבוצה הנבחרת לייצג את בית הספר בתחרות ארצית של "הממציאים הצעירים" , ביחד עם אמילי ואלן, חבריו- תחרות שתעניק לו עתיד טוב, ותחלץ את המשפחה מחיי הדלות בה היא חיה. מנגד, נמצא אחיו הצעיר אורביל- ילד חולמני ופנטזיונר. ה"עפיפון המשוגע" של המשפחה- כך בפי החברה הסובבת אותם, שזוכה לחיבוק אמיץ מאימו- אישה קשת יום, הלוחמת ומגנה על בניה, בכל דרך. אורביל, הקשור מאוד לוילבור , מנסה בכל כוחו לעזור לאחיו הגדול למצוא את אותו רעיון זהב שיעניק לו את הנצחון בתחרות. הוא מקבל השראה מצעצוע אותו קיבל מאביו, ומחליט לבנות מכונה מעופפת. למרות לעגה ויחסה המשפיל של החברה ויחסו הפוגע של אחיו האהוב , אורביל נחוש להצליח.
כך, יחד עם סיפור ההמצאה של המטוס הראשון בהיסטוריה, מתמקדת ההצגה במערכת היחסים בין בני המשפחה, המשברים שהיא חווה עד לניצחון .
מחזה : אורלי יהושע ויונתן שוורצברג
בימוי: תום שוורצברג
תפאורה: סשה ליסאנסקי
תאורה: אורי מורג
מוסיקה : רן בגנו
תלבושות: אביה בש
ודיאו ארט:ינון פורת
שחקנים:
דביר מזיא, שחר רז
שאלות לפני הצפייה בהצגה
1 .האם שמעתם על האחים רייט לפני ההצגה? מה אתם יודעים עליהם?
2 .האם הייתם מאמינים שילדים ללא השכלה מתאימה, הם אלה שיצליחו לבנות את המטוס הראשון בהיסטוריה, שהצליח לעוף?
3 .כיצד לדעתכם תורמים המטוסים להתפתחות האנושות מעבר ליכולת להגיע ממקום למקום בזמן קצר? (רעיונות לתשובות לצוות החינוכי: סחורות, פיתוח חלליות, הגעה לכוכבים אחרים, חקר העולם, חיזוי האקלים וכו..)
שאלות לאחר הצפייה בהצגה
1 .מה היה הדבר שגירה את דמיונו של אורביל לנסות ולהמציא מכונה מעופפת?
2 .איך תרמו האופניים לקידום המצאתם של האחים?
3 .איזה דעות קדומות הושמעו בהצגה כלפי אורביל? האם הייתם משתמשים בהם היום כלפי אחרים?
4 .איזו המצאה הייתם אתם רוצים להמציא ומה דרכי הפעולה שהייתם נוקטים בהן? האם ניסיתם פעם להמציא משהו והתייאשתם? מדוע? האם לאחר הצפייה בהצגה הייתם נוקטים בדרך אחרת וממשיכים לנסות? האם בעקבות הצפייה בהצגה תחזרו להמצאה אותה זנחתם?
5 .מה התהליך אותו עובר ויל ביחס לאורביל במהלך ההצגה?
6 .אילו תובנות מקבל ויל מאימו בסופו של דבר? כיצד הן באות לידי ביטוי בהצגה?
7 .מה הם הערכים המרכזיים העולים מתוך הצפייה בהצגה?
ניסויי אווירונאוטיקה עם התלמידים אחרי ההצגה - נמצאים בקובץ ה-PDF המצורף בלשונית ההמלצות
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.