ארבעה משלים ומלכה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 50
סגנון: הצגת ילדים
שם הרכב:
סיווג: הצגה בגודל בינוני
שם המפיק: תמיר רותי
קהל יעד: א - ה
כמות קהל מקסימלית: 200
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

השחקנית והפנטומימאית הוירטואוזית רותי תמיר מעלה ארבעה משלים קלאסיים, עטופים במשל חמישי מקורי.

בכל סיפור מגיעות חיות להישפט אצל מלכה-שופטת, קצת מטורללת, אשר מאבדת את בבואתה במראה, מכיוון שאינה רוצה למלא תפקידה.

בכל פעם שהמלכה חוזרת לשפוט ומכריעה לטובת אחת הדמויות, חוזר ונראה חלק מהשתקפותה במראה.

רק כאשר משלימה המלכה עם חובתה ותפקידה, חוזרת ורואה היא את בבואתה המלאה.

מאת ובביצוע: רותי תמיר; מוזיקה מקורית: אלברטו שוורץ; תלבושות: מיכל שגיא; תפאורה: יובל קדם-גלילאו.

ההצגה משלבת מילים ופנטומימה.




רותי תמיר- שחקנית, פנטומימאית, בימאית

למדה מחול בבית ספר למחול בת דור תל אביב, עם סטיפנדיה לשיעורי מחול מודרני נוספים,

בעלת תואר בתיאטרון , ממיאמי דייד קולג' בארה"ב, בעלת תואר ראשון בתיאטרון מאוניברסיטת פלורידה אינטרנאשיונל בארה"ב.

למדה פנטומימה קלאסית אצל גרג גולדסטון באוהיו, ארה"ב, ותיאטרון פיזי על פי אטיין דקרו בפריז, צרפת.

הופיעה להקות התיאטרון הפיזי "פינק אינק" ו "אדפטורס" בניו יורק.

חיה ויוצרת בארץ מ 1996. בין יצירותיה בארץ לילדים ונוער: בובי וגוני, רובוט ואני, מה פתאום אטום, פנטומימה פה, ספר-אישה-בית, ארבעה משלים ומלכה.

מלמדת פנטומימה ומשחק קומי בבתי ספר גבוהים למשחק.

מופיעה בטלויזיה בערוץ הופ! ובחינוכית 2: "מה זה מוזה" ועוד ועוד.

מביימת הצגות במסגרות שונות.

זוכת פרס ההצגה הטובה ביותר בפסטיבל הצגות בינלאומי במקדוניה, אוגוסט 2015, עבור "ארבעה משלים ומלכה". זוכת פרס השחקנית הטובה ביותר מטעם איגוד אומני ישראל 2013.

ההצגה "ארבעה משלים ומלכה" הופיעה בפסטיבל היוקרתי "קורצ'אק" להצגות ילדים בפולין, והוזמנה להופעות בפסטיבלים נוספים  2016-17. 

 

המידע הבא הוא לכיתות א'-ד'

הכנה נפרדת לה'-ו' אנא בקשו מרותי תמיר 

קומדיה במילים ובפנטומימה, על מלכה שופטת שלא רצתה להיות מלכה,  ושמונה חיות שבאו לבקש את עצתה

 

מילים מיוחדות בהצגה: מראה, בבואה, השתקפות.

הצגה מיוחדת על משלים, חברות ואחריות אישית.

בהשתתפות קולו של השחקן: ארז שפריר

מוסיקה מקורית: אלברטו שוורץ   /   תלבושות: מיכל שגיא   /  תפאורה : יובל קדם-גלילאו

 

ארבעת המשלים הקלאסיים בהצגה:

יש לספר לתלמידים את סיפורי המשלים בטרם צפו בהצגה.

הארנב והצב- ארנב הזמין את צב למרוץ והיה בטוח בניצחונו. השניים החלו במרוץ. ארנב היהיר פרש לצד המסלול ושקע בשינה עמוקה. צב המשיך לרוץ. כשהתעורר ארנב, גילה שצב הגיע לקו הגמר לפניו, וניצח .

העורב והגבינה- שועל החניף לעורב כדי שזה יפתח מקורו ונתח הגבינה שבפיו, ייפול היישר לכפותיו של השועל הערמומי. וכך אכן קרה.

האריה והעכבר- אריה איים לטרוף את עכבר, אשר עלה על אפו בטעות. עכבר אמר שיגמול לאריה חסד, אם ישחרר אותו. הסכים האריה ושיחרר את העכבר. כשנלכד האריה יום אחד ברשת ציידים, כרסם העכבר אותה, וכך הציל את חיי האריה.

שתי עזים- שתי עזים עמדו משני צדי גשר ורצו לחצות אותו בו זמנית,  אך הגשר היה צר מאד.  הן נלחמו זו בזו ולא ויתרו עז  לרעותה, עד אשר שתיהן נפלו למים.

 

הכנה לקראת צפייה:

שלום לכם. שמי רותי תמיר, שחקנית, ויוצרת ההצגה "ארבעה משלים ומלכה" בה אתם עומדים לצפות.

לפני שניפגש , אני רוצה לספר לכם מעט על ההצגה. נושא ההצגה הוא משלים, אותם אולי אתם מכירים, או שתלמדו אותם בעתיד הקרוב.

סיפורי המשלים אשר במרכזם דמויות של חיות, נכתבו לפני 2500 שנה על ידי אנשים חכמים מאד.

המאזין לסיפור המשל, יכול ללמוד מתוך המשל משהו על עצמו, ועל חבריו:

הקשבה, אחריות, סובלנות, קבלה של עצמך וחריצות.

 

הצגה זו היא הצגת יחיד, או "סולו"- שחקנית אחת על הבמה, משחקת 9 דמויות שונות:

 8 חיות ומלכה אחת. אני עושה זאת כמעט ללא החלפת תלבושות,

וכמעט ללא אביזרים או תפאורה מורכבת.

 

איך אני עושה זאת? ...... איך אני עוברת מדמות לדמות? האם תזהו את כל הדמויות?.........עוד מעט תראו.

אני מזמינה אתכם להשלים בדמיונכם את החוויה המיוחדת הנוצרת על הבמה.

ההצגה משלבת תיאטרון ופנטומימה, ומלווה במוסיקה המתארת כל סיפור וסיפור.

כן...... אבל מה זה פנטומימה ?!

פנטומימה (עם פ' דגושה) היא סוג של תיאטרון בה השחקן מביע את מחשבותיו ורגשותיו,  דרך הגוף והפנים, בתנועה עשירה ולא"רגילה", לא יום-יומית.

זאת אומנות הניראית לפעמים כמו מחול, ריקוד, אבל קצת שונה.......

בכדי להיות פנטומימאי, צריך ללמוד הרבה ולהשקיע, כמו כל בעל מקצוע באומנויות הבמה- רקדן, מוסיקאי, שחקן.

לפעמים חושבים שפנטומימה היא "שפת הסימנים" שמלווה תוכנית חדשות בטלויזיה.

שפת הסימנים בידיים- היא שפה כמו עברית או אנגלית.

פנטומימה מפעילה את כל הגוף והיא אומנות תיאטרון. אין קשר בין שפת הסימנים לאומנות הפנטומימה.

 

פעילות לאחר צפייה בהצגה:

תוכן ההצגה:

בעצם.... כמה משלים סופרו בהצגה? (חמישה: ארבעה סיפורי החיות, ועוד משל חמישי - של המלכה והמראה)

מה הוא מוסר ההשכל של כל משל? 

מה דעתכם בעניין? האם יש צדדים שונים לכל סיפור?

האם בחיים שלכם עצמכם נתקלתם במצבים דומים? הקניטו אתכם? האם אתם הייתם פעם רברבנים?......

האם קרה שלא ויתרתם לילד אחר במשחק? שניכם התעקשתם ולא ויתרתם?

האם מישהו הרוויח או שניכם הפסדתם ?

מדוע נעלמה הבבואה (השתקפות הפנים במראה) של המלכה בתחילת ההצגה ?

(כי היא לא רצתה לקחת אחריות ולמלא חובתה כמלכה-שופטת)

מה הקשר בין מוסר ההשכל של משלי החיות,  ומה שראתה בכל פעם המלכה במראה?

(בכל פעם שהיא עזרה לחיות להבין מה קרה בסיפור, חזר והופיע איבר אחד בהשתקפות במראה)

במהלך ההצגה נעלמת שוב השתקפות פניה של המלכה במראה. מדוע?

(מפני ששוב היא מסרבת למלא חובתה ומנסה להתחמק מאחריותה )

מה הוא מוסר ההשכל שלמדה המלכה לגבי עצמה?

(כשהיא מקבלת את עצמה כמלכה עם אחריות, היא רואה את האמת הנשקפת מן המראה- את עצמה, את תפקידה, וכל מה שכרוך בכך.

וכמו שהמלכה אומרת: "המראה מראה את האמת לאמיתה")

הביטו במראה בעצמכם. מה אתם רואים?.. (אפשר לעודד התבוננות בעצמינו).

 אתם מוזמנים להציג משלים נוספים, בכיתה !

 

על ההצגה עצמה:

כיצד גילמה השחקנית את כל התפקידים השונים?

מה איפיין כל דמות?

כמה אביזרים היו בהצגה?  (שני אביזרים: מראה וסוס שהופך לדוכן שופטים )

כמה תלבושות? (שלוש תלבושות: שמלה של מלכה, פיאה וכתר, בגד בסיס לכל שאר הדמויות)

מה לדעתכם חייבים שיהיה קיים,  בכדי ליצור הצגת תיאטרון?

להתראות! רותי והחיות.

 

סוג במה מקצועית
רוחב 6
עומק 4
גובה 3
מספר אומנים 1
מספר אנשי צוות 1
זמן הקמה שעתיים
שפת המופע עברית או אנגלית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

על ההצגה ארבעה משלים ומלכה

לינק לצפיה
תמיר רותי
052-3366580

rutitamir@gmail.com

, רח' כסלו 29/6 מודיעין

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.