"כשתגדלי אספר לך", אומרת אמא של מאי, כשמאי מבקשת שתספר לה על סבה וסבתה אותם מעולם לא הכירה. אבל מאי יודעת שהיא אף פעם לא תהיה גדולה מספיק. לכן היא מחליטה לגלות בעצמה מאין באה ומה הסוד אותו אמה מסתירה מפניה. רמז שהיא מוצאת במגירה נעולה, שולח אותה למסע אל מחוזות ילדותה של האם. שם היא נחשפת לעולם הרחוק מרחק שנות אור מכל מה שהיא אי פעם הכירה. בעקשנות היא חותרת לגילוי האמת אך כשזו נחשפת בפניה היא נקרעת בין העולמות.
דרמת נעורים מאת שלומית ארנון בר לב וליאת פישמן לני.
על היצירה
כשמאי, בת ה 14 צריכה להכין לבית הספר עבודה על המשפחה שלה, היא מוצאת את עצמה בבעיה. אמה מעולם לא הייתה מוכנה לספר דבר על משפחתה וילדותה. מאי נחושה לגלות את סודות המשפחה האופפים אותה. היא מוצאת את עצמה בהרפתקה שמובילה לעולמות רחוקים. אלא שהם נמצאים הרבה יותר קרוב ממה שניתן להעלות על הדעת! בביתה של מאי בת ה – 14 רב הנסתר על הגלוי. אביה נפטר לפני כמה שנים. אמה עובדת שעות ארוכות וגם כשהיא כבר נמצאת בבית, היא לא מדברת הרבה. גם אחיה אורן בן ה-15 עסוק כל היום במחשב או בעצמו ולא משתף פעולה עם הצורך של מאי לתקשר. מצד אמא שלה יש סוד גדול, היא יודעת שסבא וסבתא שלה נפטרו כשאמא שלה הייתה בת 17, אבל חוץ מהשמות שלהם היא לא יודעת עליהם כלום, אמא שלה תמיד אומרת שהיא נולדה בת 17 ויום אחד היא תספר למאי ולאורן הכל, אבל היום הזה עדיין לא הגיע. לכן, כאשר מאי נדרשת בבית הספר להכין עבודה על המשפחה שלה, היא במצוקה גדולה. "כשתתבגרו תבינו" היא התשובה היחידה שהיא מקבלת מאמה כאשר היא מנסה שוב לפתוח איתה את הסיפור על הסבא וסבתא שלה. אבל מאי רוצה להבין עכשיו! נמאס לה כבר מהסודות. אלוהים... מה היא לא הייתה עושה כדי שתהיה לה משפחה "נורמלית", כמו של חברתה הטובה שירה. פליטת פה של אורן אחיה, שולחת את מאי לחטט בחדרה של אמה אחר רמזים. צרור מכתבים שמעולם לא נפתחו מעלה את האפשרות שאולי סבתא וסבא שלה כלל לא נפטרו. מאי המומה, שירה, חברתה הטובה, מדרבנת אותה ללכת ולגלות את התעלומה. מאי נוסעת בעקבות הכתובת על המכתבים - "זבוטינסקי 17 , בני ברק".
להפתעתה, במרחק נסיעת אוטובוס קצרה, היא מגיעה למציאות שונה הרחוקה מאד מעולמה. היא מוצאת את ביתה של סבתה בלב השכונה החרדית. בתחבולות שונות היא מתקרבת אליה, כשהיא מסתירה ממנה את זהותה האמיתית. אט אט, רחוק מעיני אמה, נרקמת בניהן מערכת יחסים. פיסה אחר פיסה היא מצליחה לבנות את הפאזל של הילדות של אמה ומה הוביל לקרע המשפחתי. במסע הזה מגלה מאי שאולי אין לה "משפחה נורמלית" אבל בזכותה יש לה שוב משפחה ואם את מספיק אמיצה כדי לפתוח את הדלת אפילו כדי סדק, היא כבר תיפתח לרווחה.
על היוצרים
מחזה: שלומית ארנון בר לב וליאת פישמן לני
בימוי: שלומית ארנון בר לב
תפאורה: זאב לוי
תלבושות: אביה בש
מוסיקה: איסר שולמן
תאורה: מאיר אלון
ע. במאית: ליאת פישמן לני
שחקנים: נוהר קורן, בל וענונו, ליאת פישמן לני, אודליה סגל, אודי פרסי, ניר שטראוס
לכל אחד מאיתנו יש סיפור אישי, כל סיפור שונה מאדם לאדם, מי אני מאיפה באתי מי המשפחה שלי איפה ואיך גדלתי.
במרכזה של ההצגה הסודות של מאי עומד מאבקה של נערה על זהותה.
מאי גיבורת המחזה גרה בבית של סודות והכחשות היא מרגישה שהמצב לא יכול להישאר כמו שהוא ויוצאת למסע להסרת הכיסוי מעל הסודות בחייה.
הכרותינו את העבר ואת הרקע ממנו באנו הוא הבסיס לכוחנו בהווה וצמיחתנו בעתיד.
ההצגה עוסקת בכמה נושאים:
המשפחה - מאין באתי ולאן אני הולך, מה החשיבות של הכרת ההיסטוריה המשפחתית. החשיבות של הכלת כל אחד מבני המשפחה על שונותו וייחודו.
סודות - למה אנו שומרים סודות והאם שמירת סוד עוזרת לנו או מפריעה לנו.
סליחה - היכולת לסלוח ולבקש סליחה.
אנו ממליצות לאחר הצפייה בהצגה לבחור לפחות נושא אחד ולעבד אותו בכיתה.
ניתן להתחיל בשיחה על ההצגה על מנת שניתן יהיה להבין איזה נושא מבין השלושה דיבר יותר אל הילדים ומשם לפתח את אותו הנושא.
משפחה - "דע מנין באת ולאן אתה הולך"
שלב 1 - דיון בכיתה. להלן שאלות שניתן לשאול כדי להציף את הנושא:
- מה ההגדרה של משפחה?
- איזה סוג משפחות אתם מכירים (אמא אבא וילדים, משפחה חד-הורית, שתי אמהות, שני אבות, משפחות אומנה וכו')
- האם אתם מכירים את ההיסטוריה המשפחתית שלכם? איך זה משפיע על החיים שלכם? (על בחירות , על תחומי עניין, על הקשרים החברתיים שלכם)
- למה לדעתכם זה בכלל חשוב לדעת על ההיסטוריה המשפחתית? על השורשים שלנו?
- האם במשפחה שלכם כולם דומים?או שיש לכם כל מיני סוגים של אנשים (דתיים וחילונים,ישראלים ולא ישראלים, יהודים או לא יהודים, כאלה שהקימו משפחה או כאלה שבחרו להיות לבד ועוד)
- האם יש דבר כזה " משפחה נורמלית" או " משפחה רגילה"?
- איך מכילים שונויות בתוך המשפחה ולמה זה חשוב?
לאחר מכן רצוי לפתח את הנושא ממערכות יחסים בתא המשפחתי הקטן להתנהלותנו כחלק מהחברה הרחבה.
- כמה זה חשוב שאנחנו כחברה נדע על ההיסטוריה שלנו, ולמה?
- איך אנחנו כחברה מתמודדים עם השונויות של כל המרכיבים בה?
- איך בכל זאת בונים זהות משותפת אפילו שכל אחד מאיתנו הוא שונה?
- החברה שלנו מורכבת מהרבה מגזרים, לכל מגזר יש את הצרכים שלו דפוסי ההתנהגות שלו. - איזה מגזרים אתם מכירים? מה שונה ביניהם? מה דומה?
- מה לדעתכם יש יותר, שוני או יותר דמיון?
- האם יש דמיון בין איך שהמשפחה שלנו מתנהלת לבין החברה בה אנו חיים?
שלב 2 - עבודה בקבוצות
הכיתה תתחלק לקבוצות קטנות שבהן ידונו ויציעו פתרונות ל:
- נקודות הדמיון בין כל במגזרים
- דרכי פתרון לחיים משותפים יחד.
נציג מכל קבוצה יעלה וישתף את התוצרים של קבוצתו בפני כל הכיתה
סודות
שלב 1 - המורה תציג בפני הילדים את השאלה: "מהו סוד "?
הילדים יציעו פירושים למילה סוד אותם המורה תכתוב על הלוח לאחר מכן היא תכתוב את הפירוש המילוני למילה סוד. סוד - "מידע חשאי שאין לספרו לאחרים", "דבר מידע המוסתר מפני אנשים מסוימים או קבוצות, בזמן שאולי המסתיר חולק את המידע עם אנשים אחרים. פעולה זו של הסתרת מידע מכונה סודיות". המורה והתלמידים ידונו על נושא הסוד ועל שמירת סודות בעקבות הצפייה בהצגה.
שלב 2 - פעילות עצמית
כל הילדים יקבלו דפי עבודה אישיים אותם עליהם למלא:
- אני שומר -ת/ לא שומר ת/ ___ סודות כי ____________________
- כאשר אומרים סודות לידי אני מרגיש/ה _____________________
סמנו מעגל סביב התשובה המתאימה לכם:
- יש לי הרבה סודות - נכון /לא נכון
- יש לי נורא מעט סודות - נכון/לא נכון
- אין לי בכלל סודות - נכון/לא נכון
- אצלנו בבית לכולם יש סודות - נכון/לא נכון
- כל סוד סופו שמתגלה - נכון/לא נכון
- אני שומר/ ת על סוד כי הוא שומר עלי - נכון/לא נכון
- אסור בכלל בכלל לגלות סודות - נכון/לא נכון
- סודות מרגיזים אותי - כן/לא
- סודות עושים אותי עצוב - כן/לא
- אני אוהב/ת סודות כי אני מרגיש/ה חשוב/ה - כן/לא
- קשה לי לשמור על סודות - כן/לא
שלב ג: עבודה בקבוצות
המורה תחלק את הכתה לקבוצות קטנות ותבקש מהם לדון ביחד בעקבות דף העבודה האישית, בנושאים הבאים (מומלץ להדפיס בכמה עותקים ולתת לכל קבוצה עותק אחד)
שאלות לדיון בקבוצות בנושא סודות:
- למה לדעתכם אנשים מחזיקים סודות? (בושה, פחד, רצון להגן על עצמנו או על אחרים)
- האם לשמור סוד עוזר לנו או מכביד עלינו? (גורם לנו לשקר? גורם לנו לפחד לדבר כדי שלא ייפלט הסוד? האם זה מרחיק או מקרב אותנו לזולת? - אפשר לתת דוגמאות מההצגה)
- איך סודות משרתים אותנו?
- מה עושים עם סוד שמעיק עלינו?
- האם יש מחיר לשמירה על סוד?
כל אחד והסליחה שלו
פעילות זו עוסקת במושג הסליחה. מושג הסליחה מתקשר למשימות חיים מגוונות, וביניהן: היכולת לפתור דילמות, קונפליקטים בין-אישיים וסכסוכים בחברות; היכולת להתפייס ולהמשיך בחיינו למרות ריבים ועוד.
מטרות הפעילות:
1. התלמידים יכירו את המושג 'סליחה'.
2 .התלמידים יזהו את הסליחה המאפיינת אותם באופן אישי ויבינו מה עומד מאחוריה.
3 .התלמידים יזהו את היתרונות שבבקשת סליחה ואת הקשיים שהיא טומנת בחובה.
פעילות:
המנחה תחלק את תלמידי הכיתה לקבוצות בנות 4-3 תלמידים. במסגרת הקבוצה יספר כל תלמיד על אירוע שבו הוא ביקש סליחה מאדם אחר (בן משפחה, חבר ועוד) או על אירוע שבו ביקשו מממנו סליחה, האם סלחתי? לא סלחתי? ולמה.
כל תלמיד יתייחס לנקודות הבאות:
- מה היה האירוע שבגללו ביקשת/ביקשו ממך סליחה?
- מדוע לדעתך קשה לנו לפעמים לבקש סליחה?
- מדוע לדעתך קשה לנו לסלוח?
- מהם היתרונות ומהם החסרונות בבקשת סליחה?
- מה היתרונות שמביאה איתה הסליחה אפילו אם מאד נפגענו ממה שקרה?
בסיום העבודה הקבוצתית, יספרו נציגים מכל קבוצה על החוויה שעברו חברי הקבוצה ומה למדו ממנה.
לאחר מכן כל תלמיד יקבל שמינית בריסטול ויעצב את הסליחה שלו (לשם כך, ניתן להשתמש בצבעים, טושים, גזרי עיתונים, מדבקות ועוד). בסופו של דבר יעניקו את הבריסטול למי שהם חושבים שהם צריכים לבקש ממנו סליחה (זה לא חייב להיות מישהו מהכיתה).
סוג במה |
מקצועית |
רוחב |
11 |
עומק |
8 |
גובה |
5 |
מספר אנשי צוות |
4 |
מספר פזות |
3 |
זמן הקמה |
05:00 |
ציוד הקרנה |
מינימום 8 צוגים |
החשכה |
כן |
חדר הלבשה |
כן |
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.