הקסם הרביעי- אגדת פעמון השער

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 45
סגנון: בובות
שם הרכב: בובות ושחקן/ית
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: לבר ורד
קהל יעד: א - ג
כמות קהל מקסימלית: 70
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 31/05/2018

הקסם הרביעי- אגדת פעמון השער- בהשראת מעשייה נורווגית.                                                                         

העלילה                                                                                                                                                 

בנות הליל העדינות יורדות בכל ליל ירח לארץ בני האדם, ורוקדות שם עד אור הבוקר. לכל אחת מהן יש פעמון זהב קטן, המשמש כמפתח לשער ארצן. בלעדי הפעמון אסור להן להיכנס. באחד הלילות מאבדת בת הליל הקטנה את פעמונה. נער רועים מוצא את הפעמון בעשב, ומגלה שהכבשים ה"ברחניות" שלו לא מתרחקות בזכות צלילי הפעמון הנעימים וגם חיות השדה מתקרבות אליו לשמע הדנדון. הוא תולה את הפעמון בין ענפי העץ ונרדם

בחיפושיה אחר הפעמון, מגלה בת הליל שנער הרועים מצא אותו. היא מחליטה להפוך את עצמה בכוח קסמיה למישהו אחר, ולהציע לרועה משהו אחר תמורת הפעמון. בניסיון הראשון היא הופכת לנערה מוכרת תפוחים, ומציעה לו תפוח תמורת הפעמון. למרות שהתפוח נראה טעים, הוא מסרב. בניסיונה השני היא הופכת לגבירה הדורה שמנגנת בנבל בעל צלילים נפלאים. הנער חושק בנבל אך לא מוכן לוותר על הפעמון. היא מנסה שוב, בשלישית, והופכת בקסמיה לגמד בעל תיבת אוצר. אך גם הפעם הנער לא מוותר על הפעמון, כי בזכותו הכבשים האהובות והשובבות שלו לא בורחות כהרגלן. בת הליל חוזרת לדמותה האמיתית ובוכה. הנער שואל אותה מה קרה, והיא משיבה: "פעמון השער שלי אבד". הרועה עונה שהוא מצא פעמון. היא אומרת: "נכון, אבל לא הסכמת לתת לי אותו תמורת תפוחים, ולא תמורת נבל, ולא תמורת תיבת אוצר. ועכשיו אני לא יכולה לשוב הביתה! תן לי בבקשה את הפעמון שלי..." הנער משיב לה את הפעמון. והיא חוזרת הביתה.                                                                                                                                                    

הבובות

בהצגה משתתפות ארבע בובות שולחן: נער רועים, מוכרת תפוחים, גבירה הדורה וגמד בעל תיבת אוצר. הן בנויות בטכניקה מעורבת. ראשי הבובות עשויות משכבות נייר, כפות הידיים והנעליים מעיסת נסורת. הגוף – מטקסטיל משולב בחוטי מתכת. הבגדים תפורים במגוון רחב של בדים, תחרות עתיקות, קטיפה, חרוזים וכפתורים.

נוסף לבובות האלה, משתתפות בהצגה עוד חמש בובות שמגלמות את בנות הליל. הן מריונטות פשוטות - הראש עשוי מעיסת נסורת, השמלות ממשי טהור.

ואחרונים חביבים - שתי כבשים, עשויות מצמר כבשים גולמי בטכניקת ליבוד, חבורת אווזי בר (עיסת נסורת) - שבנויים כ"בובת קבוצה", פרפר מטקסטיל וארנבת שתפורה מלבד טבעי.

התפאורה והאביזרים

התפאורה מינימליסטית. כיסוי הבמה תפור בעבודת יד מעשה טלאים מפיסות רבות של בדים בגווני ירוק, מעץ שעשוי חוטי מתכת מצופים בטקסטיל, עליהם תפורים מאות עלים עבודת יד, המדמים עץ אמיתי.


סלסלת התפוחים קלועה מסנסנים, התפוחים עשויים מעיסת נסורת, צבועים באקריליק. הנבל מיוצר מלירה אמיתית (נבל קטנטן בעל תשעה מיתרים, מכוון לסולם פנטטוני). תיבת האוצר נקנתה בחנות, ונצבעה בטכניקת יישון. התכשיטים שבתוכה - מקופסאות התכשיטים של אמי וסבתי.

המוסיקה

קטעי הריקוד של בנות הליל לקוחים מהרקוויאם מאת גבריאל פורה.
את השירים וקטעי המעבר הלחין אורי גולד.
המוסיקה חלומית ועדינה, ומובילה את הצופים אל תוך הקסם.

 



כתיבה, עיבוד, עיצוב וביצוע - ורד לבר

בובות - ורד לבר, מיכל בלייר

מוסיקה - גבריאל פורה, אורי גולד

אביזרים - רמי לבר

ייעוץ אומנותי - אורלי ויסברוד

ההצגה נוצרה בהשראת מעשייה נורווגית. במעשייה המקורית נער הרועים מוצא פעמון ששייך לפיית יער. הפיה מנסה לקבל בחזרה את הפעמון על ידי שינוי דמותה האמיתית (מופיעה כאישה זקנה ומציעה לו תפוחים ואחר כך כסף בתמורה) וכשלא מצליחה, חוזרת לדמותה ומבקשת את הפעמון. כשהנער משיב לה את אבידתה, הוא זוכה לתגמול.

כשעיבדתי את הסיפור למחזה, רציתי להגדיל את עוצמת ה"פיתוי" - במקום שינוי דמות פעם אחת, היא משתנה שלוש פעמים. הדמויות שלובשת בת הליל מציעות לו דברים יקרי ערך עבורו (תפוחים, נבל, תיבת אוצרות) והוויתור עליהם דורש ממנו הרבה כוחות נפש. הקונפליקט שנוצר מההתנגשות בין הרצון שלו לשמור את הפעמון לבין הצורך שלה לשוב הביתה, הוא שעושה את פיתרון הבעיה למרגש ונוגע ללב. בנוסף, בעיבוד שלי, הנער לא מקבל תמורה חומרית עבור המעשה הטוב שלו. התמורה היחידה היא השמחה שהוא חש.

"הקסם הרביעי- אגדת פעמון השער" בהשראת מעשיית עם נורווגית

הכנה לקראת צפייה

תיאטרון בובות - לא רק לפעוטות.

לעיתים קיים רושם שתיאטרון בובות מיועד לקטנטנים ופעוטות בלבד, אך זוהי טעות. ישנם תיאטרוני בובות לגילאי בית ספר, לנוער ואף למבוגרים. יש סוגים רבים של בובות - בובות כפפה, מריונטות (חוטים ושולחן), בובות עם פה נפתח בסגנון החבובות, בובות מנייר, בובות שעשויות מחפצים ותיאטרון צלליות שמשתייך לז'אנר גם הוא. אם רוצים להרחיב את הנושא, ניתן למצוא חומר כתוב רב, סירטונים ותמונות ברחבי המרשתת.

אגדות ומעשיות עם

מה ההבדל בין סיפורים שנכתבו על ידי סופרים לבין אגדות ומעשיות. מדוע, אם בכלל, אנחנו כל כך מחבבים אותן? אילו אגדות אהובות עלינו ביותר?

אגדות ומעשיות רבות עובדו לסרטי קולנוע ולהצגות תיאטרון. מה ההבדל בין מעשייה שנקראת בספר או מסופרת בעל פה, לבין מעשייה שעובדה לתיאטרון או לקולנוע?

 

פעילות לאחר הצפייה

ההצגה נקראת "הקסם הרביעי", למרות שבפועל בת הליל משתמשת בכוח קסמיה רק שלוש פעמים. מה היה הקסם הרביעי ומדוע הוא עבד?

לדיון: מתי ומדוע אנחנו בוחרים ללכת סחור סחור כשאנחנו מבקשים או רוצים משהו במקום לומר את הדברים ישירות? האם כדאי לנהוג אחרת? מה עדיף?

המחזה נפתח בריקוד בנות הליל. מה משמעות הריקוד בחיינו. ריקוד לא רק כאומנות אלא כדרך חיים. דרך לבטא רגשות ולפרוק מתחים, להיות בקשר עם אנשים אחרים אך גם עם עצמי. 

 

סוג במה לא מקצועית
רוחב 5
עומק 3
מספר אומנים 1
מספר אנשי צוות 1
מספר פזות 1
זמן הקמה כשעתיים
מאיזה שעה 8:00
עד איזה שעה 10:00
שפת המופע עברית
החשכה כן
סאונד כן
תאורה כן
מסך כן
טייפ כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

תחושה של הוד ופלא

לינק לצפיה
לבר ורד
052-4853422

vered@tulik.co.il

,

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.