״יש אלוהים בעמק״ היא יצירה מוזיקלית אחת ארוכה, צעד נוסף בתוך הז'אנר חדש שהאנסמבל חוקר בתקופה האחרונה, שירים ארוכים השואבים השראה משיריה של אום כלת'ום והמוסיקה המצרית של המאה ה-20.
הטקסט הוא שילוב של מספר שירים פרי-עטו של המשורר הירושלמי יוסף עוזר מתוך ספרו "עמק יזרעאל ירושלים", העוסק בביוגרפיה האישית של משפחתו אשר היגרה בילדותו אל מחוץ לעיר הקודש, לעמק יזרעאל, לב התרבות הציונית החילונית. המשורר, ובמידה רבה גם מילותיו מבטאים את עמדתו הייחודית והמורכבת בתוך החברה הישראלית. עוזר נטוע עמוק בתוך החברה החרדית והמסורת היהודית ואינו חושש לרגע לשוחח עם החברה החילונית ולהמשיך לתת את קולו לתרבות ולאומנות במרחב המקומי והים תיכוני. זוהי הפעם השנייה שאקוט משתפים עם עוזר פעולה, בפעם הראשונה הלחינו את שירו "בין המילים" אשר עוסק בקשר שבין השפה העברית לערבית. ביצירה החדשה משתלבים זה בזה מספר שירים: הראשון עוסק במשמעות האל בתוך החיים היום יומיים על רקע עזיבתו של עוזר את עיר הקודש. השיר השני הוא שיר אהבה אבסטרקטי, השלישי מתאר את מהלך השבת כנסיעה משותפת של אדם ומשפחתו בחללית, והאחרון עוסק בירושלים ומצבה כיום: ״...ואני אומר לה: ירושלים שאינה עיר צדק ואינה עיר יונים ידעתי כי תהיי עוד כוס מנופצת נאנסת בשפת אלף עמים״
*
יֵשׁ אֱלֹהִים בָּעֵמֶק,
זוֹהִי כָּל הַהַרְצָאָה.
לְיַד הַמֵּחַם, הַקָּפֶה וְכוֹסוֹת הַקַּרְטוֹן
בְּהַרְחָבָה:
יֵשׁ אוֹר בִּקְצֵה הַמִּנְהָרָה
כְּשֶׁאַתְּ שָׁם. אֲנִי אַעֲבִיר קַו
וְאֶצְעַק לִפְתֹּחַ
הָרָקִיעַ נִפְלָא וּמִתְחַשֵּׁךְ.
יֵשׁ שִׂמְחַת עִגּוּלִים בַּמַּיִם
יֵשׁ דֶּבֶק שֶׁמְּחַבֵּר אֶת
הַחַיִּים לַמָּוֶת
וְהוּא עֲרֵב
אַהֲבָה.
*
הַיְּקוּם מִתְפַּשֵּׁט, כָּךְ שָׁמַעְתִּי,
אֲבָל חֲסֵרָה לִי אִינְפוֹרְמַצְיָה.
וְנִבְרָאִים עוֹד
כּוֹכָבִים חֲדָשִׁים, שְׁמֵימִיִּים,
כְּמוֹ עֵינַיִךְ.
רָצִיתִי לוֹמַר אוֹדוֹתַיִךְ עוֹד
וְעַל יָפְיֵךְ, אֲבָל
חֲסֵרָה לִי אִינְפוֹרְמַצְיָה.
אֵיךְ
לִבֵּךְ בְּתוֹךְ לִבִּי
מִתְפַּשֵּׁט, מִתְכַּוֵּץ
מִתְהַפֵּךְ
*
הַחֲלָלִית עוֹמֶדֶת לְהַמְרִיא.
מִישֶׁהוּ סוֹפֵר לְאָחוֹר.
הָאִשָּׁה מַדְלִיקָה אֶת הַמַּבְעֵרִים.
עוֹצֶמֶת אֶת הָעֵינַיִם.
אֲנַחְנוּ נִקְשָׁרִים לְבָּלוֹנֵי שַׁבָּת.
הַחַמְצָן לְעֶשְׂרִים וְאַרְבַּע שָׁעוֹת.
אֲנַחְנוּ בִּתְנָאִים שֶׁל חֹסֶר גְּרָבִיטַצְיָה.
בְּכַדּוּרִיּוֹת מַיִם מְרַחֲפוֹת מִשְׁתַּקְּפִים פָּנֵינוּ כִּיצוּרִים גְּדוֹלֵי אָזְנַיִם.
נְזַמֵּר פִּיּוּטִים מֵהָעוֹלָם הָאָבוּד, נִזְלֹל.
כְּאִלּוּ יֵשׁ חֶבֶל טַבּוּר.
עַד לַנְּחִיתָה מַבְעֵרֵי הַהַבְדָּלָה
יַגִּיעוּ אוֹתָנוּ לִקְצֵה הַמַּסְלוּל
אֶל בֵּית הַמְּשֻׁגָּעִים.
*
יָדַעְתִי כִּי תִּהְיִי עוֹד כּוֹס מְנֻפֶּצֶת
נֶאֱנֶסֶת בִּשְׂפַת אֶלֶף עַמִּים:
וַאֲנִי אוֹמֵר לָהּ: יְרוּשָׁלָלָ לָלָלָלָלָלָלָה…
קוֹרֵא אוֹתִי לֶאֱרֹז מִזְוְדוֹתַי וְאֶת מֵתַי וּלְהִסְתַּלֵּק.
יָדַעְתִי כִּי תִּהְיִי עוֹד כּוֹס מְנֻפֶּצֶת
נֶאֱנֶסֶת בִּשְׂפַת אֶלֶף עַמִּים:
וַאֲנִי אוֹמֵר לָהּ: יְרוּשָׁלָלָה...יְרוּשָׁלָיִם
שֶׁאֵינָהּ עִיר צֶדֶק
שֶׁאֵינָהּ עִיר יוֹנִים
יְרוּשָׁלָלָ לָלָלָלָלָלָלָ...
VIDEO
ענבל ג׳משיד, זמרת ויוצרת, גדלה בירושלים ולמדה בתיכון למדעים ולאומנויות במגמת מוסיקה שם התנסתה לראשונה בהלחנת ״מוסיקה אמנותית״ עם מורים כמו ישראל שרון, אנדרה היידו ומיכאל וולפה. במשך לימודיה זכתה בקרן תרבות אמריקה-ישראל (קרן שרת) בקומפוזיציה.
ענבל היא בוגרת תואר ראשון בקומפוזיציה ותואר שני בשירה במחלקה הרב תחומית שם למדה שירה ערבית עם סמי ח׳שיבון, באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. והופיעה בהפקות שונות בירושלים ובארץ.
הגיטריסט והיוצר גלעד ואקנין גדל גם הוא בירושלים והוא בוגר תואר ראשון בקומפוזיציה מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. לפני כחמש שנים החל ללמוד מוסיקה אנדלוסית אצל נינו ביטון איתו החל להופיע בקביעות כל יום שישי במשך כשלוש שנים והתמחה במוזיקה אלג׳יראית כשהוא מנגן על גיטרה או על מונדול, כלי פריטה אלג׳יראי. יחד עם ״תזמורת המגרב״ של נינו ביטון הופיע בערים רבות בארץ ובאירועים רבים מחינות ועד לפסטיבל ישראל וכן הופיע עם ההרכב בפסטיבל קרקוב בפולין. גלעד מנגן עם בתזמורת ירושלים מזרח ומערב, איתם הוא הופיע בנאנט, צרפת. לפני שנתיים גלעד הקים את ״דוניא״ אותו הוא מנהל כיום, מרכז ללימודי מוזיקה לילדים - הקונסרבטוריון הראשון למוזיקה מזרחית בירושלים.
אביתר חרמש הוא נגן קונטרבס, בס חשמלי ומפיק מוזיקלי.
תלמידם של מירב רעואל-מויאל וחגי בליצקי, אביתר חוקר את המרחב הטונלי והריתמי שבין מזרח למערב. אביתר הוא נגן הקונטרבס של התזמורת המזרחית הקלאסית "פרקת אל-נור" ומנהל וחבר בלהקה The Betty Bears, איתם הופיע בפסטיבלים רבים כמו United Islands Of Prague Safaricom Jazz Festival בקניה, Jerusalem Days in Moscow , אינדינגב, יערות מנשה, חוצות היוצר, סולם יעקב ועוד. אביתר בסיסט באנסמבל נטע אלקיים ובהרכבים נוספים.
הצ׳לנית עדן ג׳משיד , בוגרת קונסרבטוריון הסדנה ומגמת המוסיקה של הצוללת הצהובה,
למדה מוזיקה אנדלוסית אצל הכנר אלעד לוי והיא מנגנת בתזמורת חיבה.
הופיעה עם ״האחיות ג׳משיד״ בפסטיבל מדיטרנה, אינדינג, יערות מנשה, פסטיבל מוזיקה יהודית בקרקוב וכן במיטב המועדונים בארץ. עדן טסה באופן קבוע להופיע בארה״ב כחלק מהפרוייקט ״סיפור ישראלי״.
עדן חברה באקוט מיום הווסדו.
טל אברהם, חצוצרנית ילידת ירושלים, בוגרת האדמיה למוזיקה ולמחול בעיר. השתלמה בלימודי חצוצרה אצל ג׳רום קאלט בניו-יורק. טל שיתפה פעולה עם אמנים רבים ביניהם קוטימן אורקסטרה, האחיות לוז, יעל דקלבאום, תזמורת המעבדה של סטיבן הורנשטיין ועוד והופיעה רבות בארץ ובחו״ל.
אקוט הוא אחד ההרכבים הותיקים בו טל מנגנת בקביעות, שם ניתנת הזדמנות עבורה לבטא את קולה האישי בעיקר באלתור, הנע בין ג׳אז חופשי למוזיקה מזרחית.
יוהנה ריטמולר ילידת גרמניה, חייה כעשר שנים בארץ. בוגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול ירושלים ו״מוסררה״ - מרכז למוזיקה מן המזרח. יוהנה מופיעה רבות ומנגנת בקביעות מוזיקה ערבית בתזמורת חיבה ובתזמורת פירקת אל-נור איתם היא מופיעה בכל הארץ.
באקוט יוהנה מביאה לביטוי את הקול הייחודי שלה שכולל שורשים חזקים במוזיקה הקלאסית והמון השכלה ונסיון של השנים האחרונות במוזיקה המזרחית.
רוחב
5
עומק
5
סאונד
כן
חדר הלבשה
כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.