כימים אחדים

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 135
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון הקאמרי
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/02/2022

עלילת המחזה מתרחשת על רקע ההוויה החברתית, החלוצית והחקלאית של תקופת טרום המדינה. זהו סיפור על אהבתם של יהודית ושלושת הגברים:  משה רבינוביץ' – איכר אלמן כביר-כוח ושתקן שברפתו היא מתגוררת; גלוברמן – סוחר הבקר גס-הרוח; יעקב שיינפלד – מומחה לבישול, תפירה, חיזור וריקוד; ועל בנם זיידה, שיש לו שלושה אבות. העלילה מתפרסת על פני כשלושים שנה, משנות העשרים ועד שנות החמישים, ומתרחשת בכפר בעמק יזרעאל. בין אירועים דרמטיים לסיפורים משעשעים ושנונים, נפרשת שיגרת יומם הבלתי רגילה של ראשוני המתיישבים בעמק. עלילה פתלתלה, מלאת הומור, החושפת בפנינו אט-אט סוד משפחתי כמוס.



מאיר שלו מחבר הספר כימים אחדים

נולד ב-1948 בנהלל. אביו היה המשורר יצחק שלו ואמו המורה בתיה לבית בן-ברק. ילדותו עברה עליו בנהלל, בקיבוץ גינוסר ובירושלים. למד פסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. החל את דרכו כעיתונאי וכמגיש פינות ביקורת עיתונות ופינות היתוליות בטלוויזיה וברדיו, והנחה גם את התוכנית שעה טובה, ששודרה בערב שבת בערוץ הראשון. ספריו הראשונים (בעיקר ספרי ילדים) יצאו לאור משנת 1982. ב-1988 יצא לאור הרומן הראשון פרי עטו, רומן רוסי, שזכה לביקורות חיוביות. מאז הוציא לאור ספרי ילדים ורומנים אשר זוכים להצלחה מרובה. הרומנים של שלו עוסקים בהוויה הישראלית, ומתמקדים בעיקר בראשית ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, שואבים רבות מן המקורות ומחוברים לנוף, לטבע ולהיסטוריה של הארץ. ברבים מספריו משתקפים פרטים מהביוגרפיה של בני משפחתו ושלו, ושזורים בהם נופי ילדותו בירושלים ובנהלל. בין הספרים שכתב מאיר שלו, רומנים: רומן רוסי, עשו, כימים אחדים, בביתו במדבר, פונטנלה, יונה ונער (עובד להצגה בתיאטרון גשר בידי יבגני אריה ורועי חן), הדבר היה ככה, ושתיים דובים. מסות: תנ"ך עכשיו, בעיקר על אהבה, סוד אחיזת העיניים, ראשית. הומור: משכב לצים. ספרי ילדים: הילד חיים והמפלצת מירושלים; אבא עושה בושות; גומות החן של זוהר; הכינה נחמה; הטרקטור בארגז החול; איך האדם הקדמון המציא לגמרי במקרה את הקבב הרומני; מבול, נחש ושתי תיבות; הדודה מיכל; רוני ונומי והדב יעקב; אריה בלילות; הגשם של סבא אהרון; הצלחת שמתחת; קרמר החתול ישן כל הזמן; קרמר החתול יוצא אל היער; קרמר החתול לומד לשחות; וניל על המצח ותות על האף; הקטר שרצה לנסוע לרומא; פנדה יוצאת למרעה; ככה זה כשאוהבים; השן שהתנדנד לה הילד. ספריו תורגמו לשפות רבות. פרסים: ספרו שתיים דובים זיכה אותו בפרס סטימצקי לשנת 2014. זכה בפרס ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול; פרס אגודת המו"לים בישראל; פרס אגודת האנטומולוגים (על תיאורי החרקים ברומן רוסי); פרס ויצ"ו בצרפת, איטליה וישראל; פרס בית שלום עליכם; פרס עיריית וורונה ומועדון רומיאו ויוליה באיטליה; פרס קיאווארי (איטליה); פרס קק"ל לספרות.

חנן שניר מחזאי ובמאי

בוגר החוג לתיאטרון של אוניברסיטת ת"א. בוגר האקדמיה המלכותית לדרמה בלונדון, שם גם לימד וביים. בשנים 1992-1993 השלים את לימודי התואר השני בפסיכולוגיה ייעוצית באוניברסיטת בוסטון. לצד עבודתו בתיאטרון, בה הוא משלב טכניקות פסיכו-דרמטיות בתהליך החזרות, הוא מקיים סדנאות פסיכודרמה לאנשי מקצוע מן התחום הטיפולי. היה המנהל האמנותי של תיאטרון הבימה ובמאי הבית של התיאטרון. מלמד תיאטרון בסמינר הקיבוצים. עבודות בימוי בתיאטרון, בקאמרי: ילדי הירח, פנשן, אדם הוא אדם, פאולה, סולומון גריפ, ינטל, מקום אחר (עיבוד לספר של עמוס עוז ביחד עם פנינה גרי), דידו ואניס. הקאמרי בשיתוף תיאטרון הבימה: אנטיגונה, החגיגה, אלוף הבונים, הכתה שלנו, אשה בורחת מבשורה (עיבוד לספרו של דויד גרוסמן), שלוש אחיות. הבימה: עלי כינור, רוחות, אנשים קשים, העלמה והמוות, הדיבוק, קדיש, האב, הדוד וניה, הר לא זז, אכזר מכל המלך, קופסא שחורה (עיבוד לספרו של עמוס עוז, בשנת 2019 ביים שוב את ההצגה בבית ליסין), הנאהבים והנעימים, חודש בכפר, העז או מי זאת סילביה, נמר חברבורות, איולף הקטן, אותו הים (עיבוד לספרו של עמוס עוז), ערי מדבר אחרות, מירל'ה אפרת (עיבוד ובימוי), אדיפוס – תיאור מקרה ועוד. באר־שבע: מלקולם הקטן ומלחמתו בסריסים, מסיבת יום ההולדת, השחף ועוד. זוכה פרס ההצגה הטובה ובמאי השנה על אנטיגונה 2008, פרס הצגת השנה אשה בורחת מבשורה 2016 שני הפרסים בטקס פרס התיאטרון. זוכה פרס מפעל חיים בטקס פרס התיאטרון 2015.

דנה ידלין שותפה לכתיבה

בוגרת בית צבי 2013. משחק בתיאטרון, הבימה: יחסים מסוכנים, סיפור פשוט, מה עושים עם ג׳ני, הסיפור של נינה (תיאטרון "פלטפורמא" בשיתוף הבימה). תמונע: אמונה אהבה תקווה. תיאטרון האינקובטור: הטרגדיה של מקבת (משחק וכתיבה). יפו קריאטיב: הבית של אנטון עיבוד לשלושה מחזות של צ׳כוב (משחק וכתיבה). קולנוע: פטר השלישי, חלב. טלוויזיה: בתולות 2 (HOT). אמנית ספוקן וורד. זוכת פרס שחקנית מצטיינת 2016 על ההצגה הסיפור של נינה.

רוני תורן עיצוב תפאורה

למד אמנות ותיאטרון בפריס. בוגר החוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א. עיצב במות ותלבושות לתיאטרון ולאופרה ברוב התיאטרונים בארץ. עבד עם הבמאים חנן שניר, יוסי יזרעאלי, חנוך לוין, עמרי ניצן, אילן רונן, גדי רול, מיכה לבינסון, רות קנר אופירה הניג ורבים אחרים. עיצב תפאורות להצגות, בקאמרי: הנשים האבודות מטרויה, קסטנר, שיץ, פיגמליון, רומנטיקאים, ביבר הזכוכית, כנר על הגג,, גטו, קברט, קזבלן, גורודיש, מפיסטו, וכן: עיר הנפט, יינטל (בשיתוף חיפה), אנטיגונה, החגיגה, אלוף הבונים, הכיתה שלנו, אישה בורחת מבשורה, (בשיתוף הבימה). הבימה: גן דובדבנים, סלאח שבתי, הילד חולם, יהוא, אכזר מכל המלך, מראה מעל הגשר, נמר חברבורות, אדיפוס החאן: מידה כנגד מידה, שחף, האישה מן הים, דון פרלימפלין. במקביל, מרבה לעצב בחו"ל לתיאטרון ולאופרה (גרמניה, בלגיה, בריטניה, צרפת יפן, סין וארה"ב). בין הפקות האופרה להן עיצב תפאורה: לה בוהם, סיפורי הופמן, בוריס גודונוב, דון ג'ובאני, אנה בולנה, טנהויזר, סלומה, קללת פאוסט, חליל הקסם, אותלו, נישואי פיגארו, רומיאו ויוליה. זכה בפרסי התיאטרון הישראלי על עיצוב תפאורה בשנים 2011, 2012, 2013 ו-2015. ב- 1986 זכה בפרס מרגלית, ב-1991 במדליית כסף בקוואדרינלה של פראג, ב-2005 במדליית כסף בתערוכת עיצוב בינלאומית World Stage Design בטורונטו, קנדה, ב-2009 בפרס לנדאו של מפעל הפיס, וב-2019 בפרס האמנות הפלסטית של משרד התרבות. מלמד עיצוב במה ואוריינות חזותית כפרופסור חבר באוניברסיטת תל אביב ובסמינר הקיבוצים. ערך והגיש לאורך שנים תוכניות רדיו (גלי צה"ל) וטלוויזיה.

נושאים לשיחה בכיתה

  • 'כימים אחדים' הוא מחזה פיוטי, שבנוי כ"תיאטרון סיפור" ויש בו אלמנטים סימבוליים (דמות מלאך המוות, הצמה המסתורית, השבוי האיטלקי שמגיע משום מקום, ועוד). הדמויות הן גם מְסַפְּרות, ואילו השחקנים לובשים ופושטים דמויות לנגד עיני הקהל. כדאי לשוחח עם התלמידים על השפה הבימתית הייחודית של ההצגה ולשאול מה ההבדל בין הצגה ריאליסטית, שבה הדמויות מתנהגות "כמו בחיים", לבין הצגה מסוגננת ופיוטית.  

 

  • יעקב שיינפלד משווה עצמו ליעקב אבינו וטוען, שעבורו ההמתנה הארוכה ליהודית היא כימים אחדים. צמד המילים "כימים אחדים", שאף העניקו לספר ולמחזה את שמו, הן ציטוט מספר בראשית: "ויַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ" (בראשית, פרק כ"ט, פסוק כ'). כדאי לשוחח עם התלמידים על הסיפור המקראי אודות אהבתם של יעקב ורחל ולבחון מהן נקודות ההשקה בינו לבין עלילת המחזה. מעניין לציין שבמחזה, "רחל" הוא השם שהעניקה יהודית לעֶגלה שאימצה, וככל הנראה גם שם בתה שנלקחה ממנה. 

 

  • האנשת בעלי החיים באמצעות גילומם על ידי שחקנים. כדאי לשאול את התלמידים מה חשו כלפי בעלי החיים בהצגה, והאם העובדה ששחקנים גילמו אותם העצימה את האמפטיה כלפי בעלי החיים. אפשר לקיים בכיתה "תרגיל האנשה" ולהציע לתלמידים לגלם דמויות של חיות.  

 

  • המחזה מתרחש בכפר בעמק יזרעאל, טרום המדינה. כדאי להשוות בין האפיונים של התקופה, לבין אותם האפיונים בני זמננו (הלבוש, המגורים, היחסים בין השכנים, החיזור, כלי העבודה, ההיררכיה המשפחתית, השימוש בבעלי, התקשורת בין בני האדם בעידן הטרום דיגיטלי, ועוד).

 

  • נושא בונוס: האם אתם מזדהים עם הצורך של זיידה להיות "כמו כל הילדים", שיש להם אבא אחד? מדוע לדעתכם הוא מתקשה להתמודד עם העובדה שיש לו שלושה אבות? 
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון הקאמרי
0543141228 עידו פטריץ

idop@cameri.co.il

תל-אביב, שאול המלך 19

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.