סיפורי סבא

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 40
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: ירדן באומהפט
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 200
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 28/02/2021

מעיין מגיעה אל סבא מחוג הג'ודו כשהיא במצב רוח ירוד, סבא שמכיר היטב את נכדתו מציע לספר סיפור מיוחד כדי לשפר את המצב.

דרך הסיפור עוברות הדמויות מסע מרתק ומלמד.

ההצגה משלבת בתוכה עיבוד של שלל סיפורי עם מוכרים יותר ופחות, וכן סיפורי ג'וחא השזורים במערכת היחסים בין הסבא לנכדה.

ההצגה כתובה בשפה גבוהה ובחריזה, ומשלבת בתוכה פתגמים מוכרים המלמדים מוסרי השכל בהתאם לכל חלק בסיפור.




יוצר ההצגה- ירדן באומהפט, בוגר בית הספר למשחק ע"ש ניסן נתיב, במסלול התלת שנתי, ובוגר מסלול בימוי והוראת תיאטרון במכללת סמינר הקיבוצים.

היצירה "סיפורי סבא"- נכתבה בהשראת סיפורי עם שעוברים מדור לדור, ומלמדים מוסרי השכל ולקחים לחיים. הסיפורים שזורים יחדיו לכדי עלילה אחת רציפה, כשישנו שילוב של אנקדוטות מתוך סיפורי ג'וחא בעיקר במערכת היחסים של הסבא והנכדה (שמהווים את סיפור המסגרת בהצגה). את ההצגה אפשר לחלק לשני חלקים- סיפור המסגרת של הסבא והנכדה, שעוברת תהליך התפכחות ותיקון, דרך הבנתה את הסיפור בהמשכים שמספר לה הסבא, והחלק השני- הסיפור עצמו שמספר הסבא אודות הסנדלר העני, המלך והיועץ. בעיבוד הסיפורים למחזה חשוב היה לנו שלא ליצור דמויות "רעות". הדמויות בהצגה שבוחרות בהתנהגויות ופעולות שליליות הן אינן רעות אלה פשוט טועות בבחירותיהן, וזאת מתוך כוונה להעביר מסר נוסף לילדים הצעירים, כי כולם יכולים לטעות, אך מה שחשוב באמת זה ללמוד מהטעויות ולתקן את הדרך. בדיוק לאור הרעיון הזה עוברות כלל הדמויות תהליך התפכחות ובחירה בדרך הישר.

דבר היוצר- "את הסיפורים המקוריים שמעתי מפי סבי, שהיה מזכיר בכל הזדמנות, כי שמע את הסיפורים הללו מפי אביו. סיפורים אלה, והמוסר שנלמד מהם ליוו אותי במהלך חיי, וכעת אני מרגיש שנפלה בידיי הזכות להעביר את הערכים הנלמדים מהם לדור הצעיר, ע"י הכלי של התיאטרון.

מערך הכנה להצגה- "סיפורי סבא"

חלק ראשון:

מהו מוסר השכל?

צפייה בסרטון בו השחקנים מספרים את אחד הסיפורים עליהם מבוססת ההצגה (כ-5 דקות)

לאחר שהתלמידים יצפו בסרטון הם יקבלו 4 פתגמים ופירושם, להלן הפתגמים:

  • הכורה בור לחברו נופל בתוכו-

מי שמציב סכנה למישהו אחר, בסופו של דבר נפגע בעצמו מאותה סכנה

  • איזהו עשיר השמח בחלקו-

כשאדם שמח במה שהשיג ואינו מצטער על מה שאין לו, הוא עשיר באמת. עושר אמיתי לא תלוי בכסף או רכוש אלא בהרגשה.

  • יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך / מה ששנוא עלייך אל תעשה לחברך-

אל תתייחס לאחר באופן שלא היית רוצה שיתייחסו אלייך / תתנהג לאחרים כפי שהיית רוצה שיתנהגו אלייך

  • צוחק מי שצוחק אחרון-

הניצחון נקבע בסוף ומי ששמח על ניצחונות זמניים עלול להתאכזב

על התלמידים לבחור מבין הפתגמים את הפתגם המתאים ביותר לסיפור לדעתם, שמשקף את המוסר השכל של הסיפור, ולהסביר מדוע בחרו דווקא בפתגם זה.

לכל פתגם והסברו יצורף גם קישור לסרטון קצר (באורך כדקה) בו תוצג אילוסטרציה של הפתגם, שיבוצע ע"י השחקנים המשתתפים בהצגה.

חלק שני:

התלמידים יבחרו אחד מבין הפתגמים, ויכתבו סיפור קצר שמתאים לפתגם (הסיפור יכול להיות דוגמה אישית מחייהם/חיי הסובבים אותם, או סיפור לא מציאותי פרי דמיונם).

לאחר מכן יתחלקו התלמידים לקבוצות (במידת האפשר) וימחיזו את הסיפור של אחד מחברי הקבוצה, כאשר בזמן הצגת הסיפורים כלל הכיתה צופה, ובסיום כל סיפור תלמידי הכיתה שצפו בהצגה יאמרו באיזה מבין הפתגמים השתמשה הקבוצה שהציגה.

ניתן ורצוי לפתוח דיונים ענייניים סביב ההצגות והתכנים שיוצגו.

חלק שלישי:

אוצר מילים כהכנה להצגה (ניתן לבצע כמטלת בית במידה ויהיה קוצר זמן בעקבות ההצגות)

על התלמידים לקרוא את המילים ואת פירושם, ולאחר מכן להשלים בקטע הכתוב את המילים ע"פ ההקשר ההגיוני ביותר, כך שכל המילים מאוצר המילים ישתלבו בטקסט.

 

אוצר מילים מתוך ההצגה:

נתין/ים- אזרח/ים

תחבולות- דרכים מתוחכמות או ערמומית להשגת ניצחון, או יתרון

מאוס- שנוא/דחוי

נַפָּח- בעל מלאכה שמייצר כלים ממתכת

נדן- נרתיק החרב

ניצב- ידית החרב

רב משרתים- האחראי על המשרתים

לעמוד על המקח- להתווכח על מחיר

שָׁלָל - רכוש שנלקח מאויב/יריב שהובס

חרון אפי- הכעס שלי

סקנדל- שערורייה- אירוע של התנהגות לא הולמת

שיקר בִּגְנֹותִי- השמיץ אותי, דיבר נגדי דברים שליליים

היית לו לרועץ- פעלת לרעתו, להזיק לו, להכשיל אותו

אזל- נגמר

הֵלֶךְ- עובר אורח, נווד

אקחם- אקח אותם

סנדלר- בעל מלאכה שמייצר ומתקן נעליים

ישרוד- ינצל, יצא ממצב של סכנה גדולה

שואבי מים- אנשים שתפקידם לשאוב את המים מהבאר

חלוקת מים- את המים שנשאבו מהבאר היו מחלקים תמורת תשלום

סַבָּל- אדם שעובד בנשיאה והעברה של משאות כבדים

 

 

ל____ שסחב משא כבד נקרעה הנעל, לכן הוא הלך אל ה____ שיתקן לו אותה, אך כשהגיע לשלם גילה שכל כספו ____. הוא ניגש מיד אל _____-_____ שהיו ליד באר, והציע להם לעזור ב____-____ ובתמורה יקבל מהם תשלום, אחרת הוא לא _____ עם נעל קרועה. _____ נודד שעבר במקום, חשב לעשות קצת ______, הוא ניגש ל_____ שישב לא רחוק משם והיה עסוק בהכנת חרב מתכת, וביקש ממנו לאחוז ב____ החרב ולהכניס אותה ל____ שלה, אך הנפח ביקש עבור כך תשלום, ושניהם התחילו ____-___-____. כשראה את המתרחש ____ מקומי אחד, הוא אמר להם שהוויכוח שלהם זה פשוט מעשה ____, הנווד העמיד פנים שמישהו נמצא מאחוריהם, וברגע שהסתובבו הוא חטף את ה____ ורצה לברוח, אבל ___-_____ שהיה במקרה במקום פנה אליו ואמר: "ממש עוררת את ____-___, בכך שחטפת ממנו את החרב". הנווד התבייש אמנם, אבל החליט להמציא שקר ולומר: ש"בעל המלאכה אשם משום ש____-____  ורק בגלל זה לקחתי לו את החרב". כולם ענו לנווד: "אנחנו יודעים ש____-__-____, דע לך שזהו ממש _____, וכעת נקרא לשוטר!" השוטר הגיע במהירות והציע לנווד: "אם לא תשלם מיד 3 מטבעות זהב עבור החרב, אני ____ ממך ואשלם במקומך, אבל אז גם תקבל עונש כבד!" הנווד התנצל ושילם, וכולם היו שמחים ומאושרים.

רוחב 4
עומק 4
גובה 3
מספר אומנים 2
מספר אנשי צוות 1
זמן הקמה שעה
שפת המופע עברית
סאונד כן
מסך כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
ירדן באומהפט
0542842866

yardendb@gmail.com

ירושלים, שלום יהודה 11/6

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.