המורה הצעיר מתן מדבר על מצוקה, שינוי, תובנה, אבל התלמידים לא אתו. הם מתלוננים שהיצירות משעממות, הכתב על הלוח לא ברור ובכלל למה אין סיפורים שמחים, למה תמיד כולם מתים בסוף?
מתן לא חשב שכך תהיה ההוראה. הוא היה רוצה שהשיעורים יהיו אחרת, עם משמעות אבל הוא לא מוצא את הדרך. הוא מתעקש ללמד את 'התפסן בשדה השיפון', להכין את התלמידים לחיים ולפתור פרק לא פתור מעברו אל מול אביו ואל מול המשפחה שפעם הייתה לו.
בחדר הכיתה של י"ב 2 מתקיים מפגש בין מורה צעיר לתלמידיו. מפגש שמוביל אותם להתבונן פנימה ולהסתכל ולהגדיר מחדש מה זה כיתה, מורה, תלמידים, שיעור, והחומר שנלמד.
יב 2 אולי לא יעברו את הבגרות בספרות אבל את התקופה הזו הם לא ישכחו לעולם.
USEEN / בגרות (ישראל 2019)
תסריט ובימוי: מתן יאיר
משחק: מתן יאיר, מרדכי יאיר, גל גוזלן, יוסי ברדה, גל כהן, יהודית לוין
68 דקות, עברית.
VIDEO
מתן יאיר - מורה, סופר במאי ותסריטאי (1977).
בוגר אוניברסיטת תל אביב בחוגים להיסטוריה כללית ולימודים כלליים ובעל תואר שני ביחידה למחקר התרבות. עבודת התזה שלו עסקה בהצגתם העצמית של בני נוער. בוגר מגמת תסריטאות בבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה (2003) . בעל תואר שני מבית הספר לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. החל משנת 2005 מלמד היסטוריה וספרות בתיכון "היובל" בהרצליה ומסייע לבני נוער לעבור את בחינות הבגרות.
בסיום לימודיו בסם שפיגל, זכה במענק פיתוח דרמה מטעם קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב. התסריט שכתב לדרמה בת 50 דקות, התפתח לספרו הראשון, "חדר משלו". הספר, הכתוב כיומן, מתאר שנה בחייו של נער מתבגר שמשפחתו מתפרקת. בעקבותיו זכה יאיר במלגת "פרדס" מטעם הספרייה הלאומית בירושלים, לכתיבת ספר פרוזה שני . ספרו השני, "פחות קוצים", (2019) ראה אור בהוצאת ידיעות ספרים.
סרטו "פיגומים" הוקרן בשנת 2017 ברחבי הארץ וזכה בפרס הבימוי בפסטיבל ירושלים (2017).
הסרט "בגרות" (2019) יצא לאקרנים באפריל 2019 בסינמטקים ברחבי הארץ.
נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש:
1. מהן האסוציאציות שלכם למילה "בגרות"? מדוע בעיניכם קראו לבחינות הבגרות בשם זה? האם לפי דעתכם זה מוצדק?
2. . מהם לדעתכם הקשיים העומדים בפני התלמידים הניגשים לבחינות בגרות? מה הקשיים העומדים בפני המורים המלמדים לבגרות?
3. מהן בעיניכם הדרכים העומדות בפני מורה להגיע אל תלמידיו?
נקודות אפשריות לדיון לאחר המפגש -
4. האם הסרט "בגרות" הוא סרט תיעודי או סרט עלילתי? מה לדעתך ההבדל בין השניים?
5. מה הרגע שהכי אהבתם לאורך הסרט? עם מי מהדמויות הזדהיתם?
6. הסרט "בגרות" נשען בין השאר על ציטוטים מתוך ספרים ושירים. מהם? וכיצד הם משקפים בעיניך את עולמו הפנימי של המורה?
7. מול אילו קשיים מתמודד המורה בסרט? היכן הוא מצליח? והיכן הוא נכשל?
8. מה ההבדלים בין השיעור הראשון בסרט לבין השיעור עם הכיתה החדשה, החותם את הסרט?
9. כתבו לעצמכם מספר שאלות שהיית רוצה לשאול את הבמאי בנוגע לתהליך עשיית הסרט והעבודה עליו.
אפשרות להפעלה:
10. הסרט מזמין את הצופה להיות "בנעליים של מישהו אחר". יש בו דמות שאתה נמצא הרבה איתה ביומיום ופתאום אתה מגלה שיש לו חיים ועולם, המורה בכיתה. כתוב 20 שאלות לדמות שיכולה להיות קרובה אליך.
11. בסרט המורה מתן מבקש מהתלמידים לכתוב על הפעם הראשונה בה ראו מבוגר בוכה. כתבו על פעם ראשונה שבהם אתם ראיתם מישהו מבוגר מכם בוכה, וכיצד הרגשתם ברגע הזה.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.