מעשה במתנה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: לבר ורד
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 70
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 31/05/2018

דויד, ילד שגר עם משפחתו בכפר נידח, ויותר מכל דבר אחר אוהב לספר, להקשיב ולקרוא סיפורים, מוזמן עם כל ילדי הממלכה ליום הולדתה של הנסיכה. הוא אופה עוגת קומתיים נהדרת, עם דבש, אגוזים, מיץ תפוזים, דובדבנים ותות לקישוט (עוגת בריאות...)שם אותה בעגלה ומתחיל לצעוד לכיוון הארמון. בדרך הוא פוגש סנאי רעב, מרחם עליו ומכבד אותו באגוזים שעל העוגה. אחר כך ציפור חצופה חוטפת את הדובדבנים. הוא ממשיך ומגיע לגשר. שומר הגשר דורש מס מעבר, ודויד נותן לו קומה אחת מהעוגה, כתשלום. בהמשך הדרך עומדת סבתא חביבה, ומבקשת ממנו לעצור רגע ולהביט בדוב שלה, שאוהב לרקוד. דויד מסכים, למרות שממהר, ולפתע הדוב חוטף את שארית העוגה שנשארה בעגלה. למזלו, הדוב שונא פירות, כך שהתות הנהדר שעל העוגה נשאר שלם. לבסוף הוא מגיע לארמון עם התות, אך לתדהמתו, מתברר לו שהנסיכה רגישה לתותים! הוא נסער' מתאכזב ואף פורץ בבכי. כשהנסיכה שואלת אותו למה הוא כל כך עצוב הוא מספר לה בדיוק כל מה שקרה, ואומר: "את רואה? ועכשיו, לא הבאתי דבר", אך היא אומרת שהוא הביא לה כמתנה את הדבר הטוב ביותר - את הסיפור!

עיבוד, עיצוב וביצוע - ורד לבר. 

מוסיקה - שיר הנושא ומעברים בין תמונות - אורי גולד. קטעי פתיחה וסיום - ג'וזף היידן

צביעה - מיכל בלייר.

 

 



על היצירה

 

העבודה על ההצגה נמשכה כשנה וחצי. ההחלטה על התפאורה כספר נפתח נבעה מתוכן הסיפור, שעיסוקו בסיפורים. חלקים מהתפאורה - הבתים, העצים, הנהר, ההרים, הארמון - מעוצבים כאביזרים "קופצים" (פופ אפ) בזמן העברת דפי הספר, וחלקים אחרים - בתים נוספים, שיחים, גשר, דגלים ועוד-מוספים לדפים במהלך ההצגה ומעוררים קריאות התפעלות מהקהל. הדמויות אמנם דו מימדיות, עיצוב שלא מאפשר הפעלה מורכבת, אך כולן בעלות איברים זזים, שנותנים עומק ועניין למרות פשטות ההפעלה.

תפאורה

תפאורת ההצגה בנוייה כספר ענק, בשיטת ה"פופ-אפ" (דפים קופצים). כאשר העלילה מתפתחת, עוברים הצופים בין דפי הספר אל תוך נופי הסיפור. 

הספר, הדמויות והאביזרים עשויים חומרי נייר ממוחזרים. הנייר, שהוא חומר פשוט וצנוע, מקבל חיים וכוח בעזרת מספריים, דבק וצבע, ויוצר שפת תיאטרון מיוחדת.

הספר, הדמויות והאביזרים צבועים בשכבות רבות של צבעים אקריליים, מה שגורם להם להיראות כעשויים מעץ ולא מקרטון. כל החומרים מהם נוצרה ההצגה (פרט לצבעים ולדבקים) - ממוחזרים.

מוזיקה

קטעי הפתיחה והסיום לקוחים מתוך סימפוניה של ג'וזף היידן. קטעי המעבר ושיר הנושא הולחנו על ידי אורי גולד, מוסיקאי חובב.

 

עיבוד, עיצוב וביצוע - ורד לבר. 

מוסיקה - שיר הנושא ומעברים בין תמונות - אורי גולד. קטעי פתיחה וסיום - ג'וזף היידן

צביעה - מיכל בלייר.

הנושא העיקרי בהצגה הוא אהבת סיפורים. בגילאי הגן אפשר לשוחח על הרגלי האזנה לסיפורים בבית - מי מקריא לילד סיפור (ואם לא, כדאי לעודד זאת). באיזו שעה של היום. מהם הספרים האהובים ביותר. מדוע אנחנו  אוהבים סיפורים - איזה עולם מופלא ונהדר ניתן למצוא בהם. עם ילדי בית הספר אפשר להרחיב את השיחה על סוגי ספרים וסיפורים - סיפורת, עיון, שירה, פנטזיה וכד'. לקיים ביקור כיתתי בספריית בית הספר או בספריה השכונתית. 

מה ההבדל בין סיפור שקוראים בספר לסיפור שמוצג בתיאטרון. מהו תיאטרון בובות. ובהצגה שצפינו - תיאטרון בובות מנייר - מה ההבדל בינה לבין הצגת בובות אחרות. לילדי בית הספר - תיאטרון בובות - לא רק לפעוטות.

כעבודת יצירה בסיום הצפייה, כדאי ליצור סימניות לספרים - אפשר לקבל ממני הדרכה בתום ההצגה.

ניתן ליצור שרשרת דיגלונים כמו בארמון המלכות שבהצגה - שרשרת כיתתית/גנית- שבה כל ילד יוצר דיגלון אחד, ומתחבר לשרשרת שלמה, או אישית כיצירה מתמשכת - לתלייה בארמון הפרטי של כל ילד בביתו.

ניתן להעמיק בהכרות עם הפן האומנותי של ההצגה - תיאטרון פופ אפ (pop up) אפשר למצוא הדרכות אינספור ברחבי המרשתת, ולהכין הצגה קטנה. 

סוג במה לא מקצועית
רוחב 5
מספר אומנים 1
מספר אנשי צוות 1
מספר פזות 1
זמן הקמה כשעה
שפת המופע עברית
החשכה כן
סאונד כן
תאורה כן
מסך כן
טייפ כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

תחושה של הוד ופלא

לינק לצפיה

מעשה במתנה - סיקור בעכבר העיר - אוגוסט 2015

לינק לצפיה
לבר ורד
052-4853422

veredtulik@gmail.com

,

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.