אנטיגונה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: רוני ברנט
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 07/03/2023

עיבוד מודרני וצעיר למיתוס המוכר. בגרסה שלנו הדגש הוא על בחירת התפקיד של כל דמות בתוך העלילה אך גם של כל שחקן בתוך ההצגה.

הסיפור המוכר של סופוקלס כבר עבר כמה גילגולים. אחד המוכרים שבהם הוא של המחזאי הצרפתי הנפלא ז'אן אנוי (1910-1987).

אנוי כתב גרסה מחודשת (1944) למיתוס המוכר בה אין נביאים, אין אלים רק פרט המורד כנגד השלטון. הוא הפך את הטרגדיה היוונית למחזה פוליטי בצל מלחמת העולם השנייה.
כל זה מקבל במה בישראל 2022-  בתוך הנחיות הקורונה, בצל חילופי השלטון. מה הכוח של הפרט המורד, ואיזה תפקיד אנחנו לוקחים על עצמנו בתוך החברה?

אנטיגונה שלנו הולכת על כל הקופה, לבדה מול השלטון.  יצא לכם/ן לא להסכים איתם לאחרונה? אמרתם/ן משהו? יצאתם/ן להפגנה? פרסמתם/ן פוסט? באיזה שלב ויתרתם/ן? או שהלכתם/ן עד הסוף?

 גם אתם/ן אמרתם/ן איזה "כן" בלי לשים לב - לתנאי החוזה במשרד, לחוקי המדינה, לתפקיד. ייתכן שמאז לא חשבתם/ן על המרחק האין סופי בין ה'כן' הזה לבין החופש שלכם/ן. כמה מחוייבות הגיעו איתו? כמה שקרים בשביל לחפות? כמה התרחקתם/ן מהחיבור הבסיסי לאמת שלכם? האם חרגתם/ן ממנו כשהרגיש לא נכון או שנרדמתם/ן בשמירה?

ההצגה מנגישה את המיתוס המוכר בעזרת טקסט מעודכן וצוות יוצרים/שחקנים צעיר. היא כבר הועלתה בלפני תיכונים שונים לתלמידי ספרות ותאטרון והעלת שיח ער ומעניין על תפישות העולם של אנטיגונה וקראון אך גם על הבחירות האומנותיות בהצגה שבה ישנו שימוש במתא-תאטרון ופנייה ישירה לקהל. נשמח לראותכם!

 

 

 




כל צוות היוצרים של ההצגה מקצועי ובוגר בתי ספר גבוהים לאומנות. ההצגה מורכבת מצוות צעיר במיוחד ועלתה בבכורה בפסטיבל "זרקור בימאים צעירים" של תאטרון הסמטה. הצוות כולו ישמח להיפגש איתכם אחרי הצפייה ולשוחח.

אנטיגונה - מאת ז'אן אנוי.
תרגום - דורון תבורי.

רוני ברנט - בימוי

בוגרת מגמת תאטרון בבית הספר לאומניות הבמה על שם תלמה ילין, בעלת תואר ראשון לבימוי והוראת תאטרון מטעם מכללת סמינר הקיבוצים.
בימאית, מורה לתאטרון בחטיבה ובבית הספר לאומנויות הבמה "בית צבי". ביימה את ההצגה "מג'אהדין חלק" מאת ניר קומם שעלתה באופן עצמאי בתיאטרון הספרייה.
במסגרת לימודיה ביימה את המחזות- "האבא" מאת פלוריאן זלר, "לילה" מאת פינטר, ו"מלחמה" מאת לארנס נורן. במהלך הלימודים זכתה בשלוש תחרויות מלגות- אחת בתנועה ושתיים נוספות לקטעים מקוריים שכתבה וביימה
 

זאב שמשוני - קראון
בוגר ניסן נתיב.השתתף בהצגות במיטב התיאטראות בארץ,בין היתר בתיאטרון חיפה- המחרשה והכוכבים, חשמלית ושמה תשוקה, אגממנון. התיאטרון הקאמרי - מקבת, הדלפה. בתיאטרון החאן - רומיאו ויוליה, בית לסין- באפלו אמריקאי, בפסטיבל עכו - המאה השלושים, ההצגה שזכתה בפרס ראשון.
השתתף בסרטים - חייל הלילה, צלילה חוזרת, האיש שבקיר, אלוהי הפסנתר ועוד, וכן דרמות וסדרות טלויזיה.

 

בוניאל עופרי - איסמנה
בוגרת ניסן נתיב תל אביב.
השתתפה בהצגות - "מאחורי העיניים", תיאטרון חיפה. "אולי זה גנטי", תיאטרון הבית. "טריסטן ואיזולד", תיאטרון אלעד כחלק מפסטיבל רזידארט, "אוקטובר", תיאטרון תמונע.

 

אמיר אסולין - היימון, השומר
בוגר סמינר הקיבוצים. חבר בקבוצת תיאטרון האגם בין השנים 2008-2011. השתתף בהצגות- "סדק בקליפה, תיאטרון הסוד שבצליל. "העולם שליד", צוותא. "מועדון ארוחת הבוקר", תיאטרון האגם. "הברווזון המכוער", תיאטרון האגם. "ילדים של אף אחד" - משיריו של יהודה אטלס ובבימוי איציק ויינגרטן, סמינר הקיבוצים. "גבעת ווטרשיפ", בתפקיד חמישון (fi ver) בבימוי דויד בילנקה, סמינר הקיבוצים. "וכי מהו טיול" ע"פ ספרה של נאוה סמל, בתפקיד אוהד (תלמיד) וסבא, סמינר הקיבוצים.
כיום משחק בתאטרון באר שבע לילדים ונוער.

 

הגר פז - אנטיגונה
בוגרת תיכון תלמה ילין במגמת תיאטרון, בוגרת בית צבי. השתתפה בהצגות- "אוגוסט מחוז אוסייג'", בתפקיד ברברה, בית צבי. "בית ברנרדה אלבה" בתפקיד אדלה, בית צבי. "מעגל הצדק", עיבוד מאת מאיה שעיה למחזה מעגל הגיר הקווקזי בתפקיד גרושה, בית צבי. המחזמר "תרגיע" בתפקיד כריסטין, בית צבי. "מג'אהדין חלק", מאת ניר קומם ובבימוי רוני ברנט וניר קומם בתיאטרון הספרייה. כיום משחקת תפקיד ראשי בהצגות- "מיכאל שם זמני" ,"היא" והצגות נוספות בתאטרון המדיאטק לילדים ונוער.

 

יוצרים נוספים:

שובל שלבי - עיצוב תפאורה ותלבושות

כרמל הרטמן - עיצוב תנועה

יהונתן הררי - מוזיקה מקורית

יאיר סלמן - עיצוב תאורה

הכנה לצפייה:

מומלץ לדון עם הכיתה במיתוס המקורי: להכיר את מבנה העלילה וכן את הדילמות שהמחזה מציף. מה הטעות של אנטיגונה? ומה הטעות של קראון? באילו מצבים אנחנו (התלמידים) דומים לכל אחת מהדמויות.
חשוב ביותר לשקף ולהכין את הקבוצה להבדלים בין הגרסה המקורית לזו של אנוי ומדוע הוא שינה את קו העלילה.(בעניין זה ניתן להתייעץ עם רוני ברנט הבימאית- פרטי התקשורת מצורפים). 
כמובן מומלץ להכין את הכיתה להתנהלות בזמן הצפייה- צפייה מכבדת, שקטה, ללא טלפונים וללא יציאות תו"כ.

 

לאחר הצפייה:

נוכל לדון בדרך שבה שתי הדמויות המרכזיות בחרו לפעול, כיצד היה ניתן למנוע את האזון של כל אחת מהן. עם איזה צד לתלמידים היה קל יותר להזדהות ועל המרחק בין ההצגה למיתוס המוכר.
עם תלמידי מגמת תאטרון נדון גם על הבחירה הקונספטואלית והצגת השחקנים בתחילת ההצגה, ההשקפה שלהם מהצד והבחירה להדגיש את נושא בחירת התפקיד - בעלילה, בהצגה, בחיים. נוכל גם לדבר על מבנה התפאורה, הנושא המרכזי.

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
רוני ברנט
0507990344

bernatroni@gmail.com

אור יהודה, שדרות חיים בר לב 14

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.