שולמית זילברברג וספרה - מפתח עם כנפיים

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה ושירה
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: שולמית זילברברג
קהל יעד: א - ה
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 15/09/2020

מַפְתֵּחַ עִם כְּנָפַיִם הוא ספר שירים לילדים (גילי יסודי) הנוגע ברגישות רבה בעולמם, ברצונות שלהם, במשאלות ליבם, בחוויות הפוגשות אותם בחייהם ובהתמודדות שלהם עם בעיות וקשיים. השירים מגלים לנו שלעיתים דווקא הילדים עצמם מוצאים פתרונות קסם לקשיים שלהם ומגייסים לשם כך דמיון, חשיבה יצירתית ואף הומור.

בספר 24 שירים בסוגיות שונות: משפחה, אני, בית ספר, משאלות, פחדים, חריגות ושוני ועוד.

על המפגש:  

במפגש אני מאפשרת לילדים חיבור אל עולם כתיבת שירים ומה בין כתיבת שיר לבין כתיבת סיפור. אקרא מס' שירים (בליווי שקופיות איורי השירים מהספר) ואדבר על חרוזים קצב ומשקל שמקשטים את השיר, האם כותרת של שיר מסגירה לנו על מה השיר, על הדובר/ת בשיר בגוף ראשון, על סגנון האיורים שנבחר לספר, כיצד האיור משלים את הטקסט בשיר, ואיך המאיירת רונה מור החביאה מַפְתֵּחַ בכל איור, ועוד אנקדוטות מעניינות תוך שיתוף ודיאלוג עם הילדים.

אני מספרת על ילדותי כילדה כותבת ועל הספרים שאהבתי לקרוא שהשפיעו עלי בכתיבת מַפְתֵּחַ עִם כְּנָפַיִם, איך כתבתי את השירים החל מהרגע שפרשו כנפיים מתוך דף לבן ועד שנכנסו לתוך ספר שלם של שִׁירִים לְכָל יֶלֶד וְיַלְדָּה, מי היו מקורות ההשראה של כל שיר, על תהליך הכתיבה, ועל תהליך הפקת ספר עד שהוא מגיע לחנות...

לדף המפגש באתר הסופרת לחץ/י כאן.

 

 

 



על היוצרת:

קוראים לי שולמית זילברברג, נולדתי באיראן ובגיל שלוש עליתי לארץ. גדלתי והתחנכתי בנתניה והיום אני גרה בתל-אביב. כשהייתי ילדה קטנה אף פעם לא חלמתי להיות סופרת או משוררת, למרות שאהבתי לכתוב שירים וסיפורים אותם לא העזתי להראות למבוגרים - זה היה האוצר הסודי שלי.
אני בוגרת תואר ראשון במדע כללי - אוניברסיטת תל אביב. עבדתי שנים רבות בחברות הייטק עד שהחלטתי לחזור למה שאני באמת אוהבת. לכתוב!

כתבתי את ספר הילדים פְלוֹפִּי הַדּוֹלְפִין בְּמַמְלֶכֶת הַיָּרֵחַ ואת ספר השירים לילדים מַפְתֵּחַ עִם כְּנָפַיִם.

כיום אני מנחה סדנאות כתיבה יוצרת לילדים ונוער, מלווה בני ובנות נוער בכתיבת ספר, מדריכה  מורים ומורות בהוראת כתיבה יוצרת לילדים, ומעת לעת אני גם נוהגת להגיע לבתי ספר יסודיים כמורה מחליפה.

לקריאה מורחבת בדף אודות אתר הסופרתhttp://www.words4idea.com/about.html

 

מן הביקורת:

"השירים נכתבו בסגנון של שירי יהודה אטלס וחגית בן-זימן שבזמנם פרצו דרך חדשה בשירה העברית לילדים.

מתוך עמדה פסיכולוגיסטית, עוסקים השירים ברגישות בחוויות ובבעיות שונות של הילדים במגעם עם סביבתם והעולם. כולל בעיות של גירושין, אבטלה, מלחמה, הקהילה הגאה ואלרגיות שונות. השירים מבטאים במהימנות את הילד ואת רגשותיו, ומנסחים את מה שהוא מרגיש ולא תמיד יודע לבטא ולנסח.

ראוי לציין שבצד הסבל והכאב של הילד, משולבת בשירים זווית הומוריסטית.

האיורים משובחים." ד"ר שמעונה פוגל, חוקרת ספרות ילדים

-----------------------------------------------------------------------------------------

"שירים מופלאים שמעבירים מסרים חשובים לילדים, ובה בעת גם להורים שיתוודעו דרכם לצפונות ליבו של ילדם ויוכלו להשתתף בחוויות שלו." 

ד"ר רוני סולן, פסיכואנליטיקאית, פסיכולוגית קלינית ופסיכותרפיסטית

*ניתן לקרוא את הביקורת המלאה של ד"ר סולן בקישור http://www.words4idea.com/RoniSolan.pdf 

-----------------------------------------------------------------------------------------

"שולמית כותבת את שיריה ברגישות ובאהבה לילד הקורא. היא משוררת המציצה אל תוך עולמו ולומדת אותו בכובד ראש, ברצינות ומתוך אחריות לנפשו הרכה, ואף על פי כן השירים הנובעים ממנה קלילים, משובבי נפש ורוויים צחוק ודמע. שירים הכתובים ביד אמן אשר ילוו קוראים צעירים רבים ולאורך שנים. וזה כוחם."

ציפי שחרור, סופרת ומשוררת

----------------------------------------------------------------------------------------

דף הספר באתר הסופרתhttp://www.words4idea.com/MyPen.html

 

כְּשֶׁאוֹמְרִים לִי:

"עַל שְׁטוּת כָּזֹאת לֹא צָרִיךְ לִבְכּוֹת" –

דַּוְקָא אָז מִתְגַּבְּרוֹת לִי הַדְּמָעוֹת!

הָיִיתִי רוֹצֶה

שֶׁיִּתְּנוּ לִי רֶגַע אֶחָד

עִם עַצְמִי לַחְשֹׁב לְבַד,

גַּם אִם אֶתְבַּלְבֵּל

בֵּין הָרֹאשׁ וְהַלֵּב.

וְשֶׁיֵּדְעוּ

שֶׁאֲנִי כְּמוֹ כָּל יֶלֶד וְיַלְדָּה,

לִפְעָמִים

לֹא צָרִיךְ

הוֹרָאוֹת הַפְעָלָה.

(בית מתוך השיר "מי צריך הוראות הפעלה?" בספר מפתח עם כנפיים)

כהכנה למפגש:

- ניתן לשוחח עם הילדים על מהו שיר? וכיצד שיר שונה מסיפור. כדאי לקרוא איתם בכיתה כמה שירים מהספר (כמו: "ממתק אחד ביום", "העיפרון החמישי", "סבא חולה כדורסל", "אולי כן ואולי לא", "גיבור של אמא") אך קודם לכן  לבקש שינחשו (על סמך שם הספר בלבד מַפְתֵּחַ עִם כְּנָפַיִם) על מה לדעתם השירים בספר?

 

- ניתן להציג לילדים את צורת המפתח שעל כריכת הספר (רק המפתח ללא כנפיים וללא הילדים) ולבקש שיציירו ציור חופשי כלשהוא ובו "יחביאו" את המפתח הזה. אחר כך יציגו את הציורים לחברים ולחברות בכיתה כדי שיחפשו "איפה המפתח?"

 

- ניתן לערוך "מעגל הקשבה" ולשוחח על מצבים חברתיים ואישים שונים, לבדוק הזדהות ודרכים לפתרון שיעלו בקרב הילדים, לחשוב יחד וליצור שיח. הסוגיות העולות בשירים בספר, הן בעיקר התמודדויות רגשיות (חוקים של ההורים, גירושין, אבטלה, מלחמה, משאלה למשהו, פחדים, אלרגיות, קשב וריכוז בכיתה, ועוד).

 

- ניתן לשוחח על מילות הלחם (חיבור של 2 מילים ליצירת מילה חדשה) כהכנה לאחד השירים בספר בו המשוררת יצרה מילה חדשה מחיבור של 2 מילים.

 

- ניתן להוריד איורים לצביעה מתוך הספר.

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
שולמית זילברברג
050-7325401

shulamit@words4idea.com

יפו-תל אביב, רחוב רבדים 8א

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.