ההצגה "מפתחות הקסם של דידי" מבוססת על רב המכר שכתבה ליאורי עידן.
הצגת 2 שחקנים, תפאורה ססגונית, בובות ואביזרים, שירים מקוריים שכתבה והלחינה ליאורי עידן להצגה
"ערב אחד ישב דידי מול המחשב וקרא לאימו שתבוא לשחק איתו. אבל אמא הייתה עסוקה.
"תמיד את עסוקה כשאני זקוק לך!" כעס דידי, אני צריך אותך עכשיו"!
דידי, ילד חסר סבלנות, יוצא למסע מרתק אל ארץ הקסמים. בדרכו הוא פוגש דמויות ססגוניות, החוסמות את דרכו ומערימות קשיים.
מחבריו הנלווים אליו, התן והג'ירף, לומד דידי את שפת הלב, שפה של תקשורת בלתי אלימה, הפותחת כל דלת.
התן שבתוכנו הוא חסר סבלנות ורגזן ומציע פתרונות בשיטה של הפעלת כוח,
לג'ירף "מפתחות קסם" בעזרתם פותר דידי את בעיותיו באופן יצירתי ובדרכי נועם.
ליאורי עידן.
במהלך 30 השנים האחרונות מובילה תוכנית שפיתחה - "מפתחות קסם לתקשורת", כאורח חיים, למתן כלים לילדים ונוער לשיפור האקלים החברתי, להורדת האלימות ולעידוד ההידברות האמפתית הישירה.
התכנים מועברים באמצעות הכשרת צוותי חינוך, הורים ונוער שישמשו מודל להנחלת הכלים לילדים צעירים, להאמין שהם מסוגלים לדבר ולתקשר ושיש להם את הכלים והמיומנויות לבצע זאת.
התכנים מועברים לילדים דרך חוויה חושית, דרך הספרים, השירים, והמחזות ובאמצעי ההמחשה המיוחדים הנוספים שפותחו לשם כך.
התוכנית – "מפתחות קסם לתקשורת – שפת הג'ירף" היא היום תוכנית מובילה במשרד החינוך ובגפ"ן לאקלים מיטבי (מספרה 2280) לצוותי חינוך לקדם יסודי (גני ילדים) וליסודי, כדי להטמיע את הערכים כתוכנית מניעתית, לפיתוח הדיאלוג האמפתי (פרו-חברתי) ולהורדת האלימות.
ליאורי עידן , אמא וסבתא,
מומחית ומובילה בארץ ובחו"ל את "שפת הג'ירף לתקשורת אמפתית" מזה למעלה מ 25 שנה.
בעלת BA בחנוך היצירתי מסמינר הקיבוצים, MA בשינויים חברתיים דרך אומנויות מהמכללה לאומנויות בנתניה קריית אונו,
למדה והשתלמה אצל ד"ר מרשאל רוזנברג ז"ל - יוצר שפת ה N.V.C (תקשורת לא אלימה) למען שלום עולמי ושיתפה פעולה עם ד"ר כריסטופר קלאודר - מקים בתיה"ס האנתרופוסופיים באירופה.
יוצרת שיתופי פעולה רחבים עם עמותות בינלאומיות באירופה ובעולם למען שלומות ורווחת הילד ולמען פיתוח הדיאלוג האמפתי.
חוקרת ובעלת תזה לשפה אמפתית במרחב החינוך לאקלים מיטבי ודיאלוגי.
סופרת של רב המכר ״מפתחות הקסם של דידי״ ועוד 14 ספרי ילדים מסדרת ״הג׳ירף שבלב״ בתחומי ביטוי רגשות וצרכים, שמירה על הגוף, מוגנות אישית וחוסן, אמפתיה לבעלי חיים ולסביבה, שמירה על אורח חיים בריא ותזונה נבונה ועוד.
יוצרת הסלוגן, "סבלנות, סבלנות - לא קונים בשום חנות" ומשפטים נוספים המוטמעים בקרב הילדים בכל הגילאים.
כותבת ומלחינה עשרות רבות של שירים, ממחיזה מחזות על פי ספריה ומפתחת כלים ומודלים טכנולוגיים עדכניים להרחבת היכולת להעברה והטמעת המסרים.
בעלת חברת "שפת הג'ירף בע"מ" שחזונה –
"הובלת שינוי חברתי גלובלי באמצעות שינוי שפת השיח, החל מהילדים וצוותי החינוך כמובילי השינוי".
דף הכנה להצגה "מפתחות הקסם של דידי"
מטרות הכרות עם הדימוי של הקולות הפנימיים שלנו - התן והג'ירף ותכונותיהם, מה מסמלת כל חיה?
פעילות ראשונה - פותחת
1. ניתן לבקש מהילדים לאסוף תמונות של ג'יראפות מספרים, אנציקלופדיה, אינטרנט וכו'
2. נתבונן כיצד נראה הג'ירף: צוואר ארוך, לב גדול, חיה צמחונית, אוכל את העלים שבצמרת, משאיר לחיות הנמוכות את העלים שלמטה (מתחשב)
3. נתבונן בתמונות של תן. כיצד הוא נראה: חיה נמוכה, שיניים של טורף, מיילל בלילה (לא מתחשב).
4. נסמל את התכונות ונצמיד לכל תמונה את בובה שלה.
5. נשאל את הילדים היכן בחיים אנו מתנהגים כמו ג'יראפות: הולכים זקוף, מביטים מסביב, משתפים, מתחשבים.
מתי קורה שאנו מייללים, כועסים, דוחפים?
גם תן וגם ג'ירף נמצא בתוכנו. אנו רוצים לטפח את תכונות הג'ירף וללמוד להרגיע את התן או ללמד אותו דרכים לבטא את הכעס שלו.
חשוב להדגיש :
1. אין טוב או רע - שני הקולות הם חלק מאיתנו.
2. יש בחירה - אני בוחר בג'ירף, מה זה מאפשר לי? אני בוחר בתן - מה זה מאפשר לי או לא מאפשר?
3. אין ילד שהוא תן או ילד ג'ירף, אלה תכונות התנהגות שתמיד יכולה להשתנות.
4. בואו נלמד לספר ולבטא את הרגשתנו כמו וג'ירף. מותר לכעוס - השאלה: איך אני כועס בלי לפגוע במישהו אחר. כעס הוא כאב שאין לו ביטוי.
5. התן אומר - אני רוצה ורק אני. הג'ירף אומר - אני רוצה וגם הוא - אני מתחשב גם בו או בה.
פעילות שנייה מטרה הכרות עם הסיפור: " מפתחות הקסם של דידי", הכרות עם השירים, קוראים את הסיפור עם הילדים. גילאים צעירים: נחלק את הסיפור לחלקים, נעצור בכל מפתח ונדבר עליו.
פה – לדבר, לבכות, להסביר, לנשוך לצחוק. ההבדל בין חיה לבני האדם: אנחנו יכולים להסביר, לבטא את עצמינו כי יש לנו שפה.
עיניים – לראות, להסתכל, להביט, להתבונן. "התבוננות" היא ראייה יותר לעומק. אני רואה את הלב של מישהו ויכול להרגיש שכואב לו. אפשר לכסות את העיניים ולראות מה קורה שאין לנו אפשרות להסתכל.
אוזניים - לשמוע, להקשיב, להאזין. מהי הקשבה? תרגילי קשב: לשמוע רעשים בתוך החדר, מחוץ לחדר. להקשיב עם עיניים עצומות או עיניים פקוחות – מה ההבדל?
לב - בניגוד למפתחות האחרים שאותם ניתן לראות את הלב לא רואים אבל מרגישים. הלב הוא מעין מחבוא – מה אני אוסף בתוך הלב, רגשות , סודות. מה עושים בעזרת הלב? חיים, מרגישים, משתפים אוהבים. לתת מהלב ,לפתוח את הלב, לב רחב – מושגים.
פעילות שלישית: מטרות. אני מבין מה הרגיש האחר ולמה הוא זקוק. הכרות עם גיבורי הספור ורגשותיהם. שיחה בעקבות הסיפור.
1. מה הרגיש דידי כשאימא אמרה: "אני עסוקה" – עצוב, מתוסכל, כועס
2. מה הרגישה אימא כשדידי לעג לה? נעלבה, כעסה, חסרת אונים.
3. מה היה חשוב לדידי כשהוא קרא לאימא? תשומת לב, פינוק, הנאה.
4. מה היה חשוב לאימא כשהיא ביקשה לחכות? סדר, להות עם עצמה. חזרה עם הילדים ל אוצר מילים של רגשות.
ההבנה והקשר בין רגש –לצורך אימא הרגישה ____כי הייתה זקוקה ל_____ דידי הרגיש _____ כי היה זקוק ל ___________.
משחקי תפקידים: חשוב לאפשר לילדים להמחיז או להמחיש את הסיפור כאשר יש אפשרות להחליף תפקידים ולהרגיש לעומק מה החוויה של כל דמות.
מאגר מילים של רגשות - להוסיף בכל יום מילים שונות: בלבול, כעס, צחוק, אהבה, רוגז, עליצות, שובבות, שמח, נלהב, נרגש, מפויס, בודד, מעריך, מלא חיבה, מבוהל, פוחד, משועמם, מהסס, דואג, עצבני, משועמם, מסופק...
| מפרט טכני |
במה/משטח 5X4 מטר לפחות
גב במה 3X2 מ ' ;
נקודת חשמל
מערכת הגברה (של התיאטרון או התחברות למערכת קיימת באולם)
תאורה - חלל מואר לא נדרשת ; תאורה עם אפקטים מיוחדים
בובות ואביזרים להצגה - על ידי התיאטרון כחלק מהתפאורה וההצגה.
|
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.