הכנת התלמידים ליציאה למופע ושאלות מקדימות
מורה יקר/ה - בפתיחת ההכנה, מספר ימים בטרם היציאה למופע, חשוב ליידע את התלמידים בפרטים בסיסיים לקראת הצפייה: באיזה מן מופע עתידים התלמידים לצפות, מתי הוא עתיד להתקיים והיכן המקום שאליו יגיעו לצפייה.
ניתן לשאול מספר שאלות מקדימות:
• מהן ציפיותיכם ממופע הבלט? האם הייתם מצפים למשהו אחר לו היה מדובר בהצגת תיאטרון?
• אלו סגנונות מחול מוכרים לכם? (במידה ומכירים את הבלט – מה ידוע לכם על מה שמייחד אותו?)
• איך מכנים את מי שמבצע את היצירה במחול? איך נקרא מי שיוצר את היצירה ואחראי על ביצועה?
כללי התנהגות במופע
1. אסור לאכול באולם.
2. מותר לנוע בכיסא במהלך המופע, אך בלי להפריע לחברים מסביב.
3. אסור לקום באמצע המופע.
4. יש להקשיב להוראות המורים, עובדי ההיכל, ההורים המלווים והרקדנים (במידה ויפנו אליכם).
5. אסור להרעיש ולהפריע לחברים שמסביב במהלך המופע.
6. לאחר סיום המופע, הישארו במקום עד לקבלת ההנחיות מאנשי הצוות לצאת מהאולם.
מושגים בסיסיים: מהו מחול ומהי יצירת מחול?
כוריאוגרף - היוצר שאחראי על כל מרכיבי יצירת המחול.
משפט תנועתי - סידרה קצרה של תנועות.
שפה תנועתית - חיבור של המשפטים התנועתיים, ה"מילון" התנועתי הייחודי של היצירה, טכניקת המחול הספציפית שמשתמשים בה והסגנון (קלאסי, מודרני, אחר).
סוגי מחול מרכזיים - הינם הבלט הקלאסי והמחול המודרני. סגנונות בולטים אחרים הינם: מחול עכשווי, תיאטרון מחול, ריקודי רחוב, פלמנקו ועוד.
הרעיון המרכזי - המוביל את הכוריאוגרף. יכול להיות סיפור, רגש, תוכן ומסר או רעיון מופשט.
מרחב - חלל הבמה בו נעים הרקדנים והשימוש שהם עושים בו. מעניין לשים לב האם הרקדנים נעים במקום אחד, מתקדמים בחלל במסלולים, יוצרים מבנים (שורות, טור) משתמשים ברמות גובה שונות (גבוה - עמידה וקפיצה, בינוני -כיפוף רגלים, נמוך רצפה).
הרקדנים - בלתי אפשרי להפריד בין הרקדן והריקוד. הם היצירה וכלי הביטוי בו זמנית בניגוד לאמנויות אחרות. הם שמאפשרים לכוריאוגרף להביע את עצמו ולעיתים גם משתתפים בתהליך יצירת המחול. מעניין לשים לב ליכולות הטכניות ורמת המיומנות הגופנית של הרקדן ולנוכחותו. מה ההכשרה שלהם (קלאסי, מודרני, אחר)? לאיכויות התנועתיות, לשרירים, הזיעה וכו'. יש לשים לב למספר הרקדנים, החלוקה המגדרית (כמה בנים וכמה בנות?).
הלווי המוסיקלי - של המחול יכול להיות קטע מוסיקה קיים או מוסיקה המולחנת במיוחד למחול. התנועות יכולות להיות מותאמות למוסיקה בדיוק רב, בצורה חלקית או להיות מנוגדות למוסיקה (תנועה איטית בלווי מוסיקה מהירה) המוסיקה תורמת ליצירת המכלול האמנותי השלם.
התלבושות והתפאורה - גם הם משלימים את החוויה האמנותית. הכוריאוגרף מחליט על צבע ועיצוב התלבושת, מה תהיה התפאורה או האם בכלל תהיה, צורת הבמה והישיבה של הקהל ועוד. כל החלטה כזאת היא מכוונת ויוצרת משמעות.
הכנה לצפייה במופע (המורים יכולים לבחור בין הנושאים הבאים)
1. מה זה אלתור?
הפעולה של יצירת דבר חדש בזמן אמת, תוך כדי הביצוע, ללא תכנון. בלועזית – אימפרוביזציה, כלומר מנגנון יצירתי המבוסס על חוסר ודאות ומהותו היא המצאה וחשיבה מהירה, יכולת לפעול מחוץ לקופסא ולהשתעשע. אלתור הוא שיטת יצירה באמנויות שונות או אמנות בפני עצמה (מוסיקה ג'אז, תיאטרון אלתור, מופעי אלתור במחול). לרוב האלתור בנוי על תבניות או חוקי משחק. אלתור מבוצע בכל תחומי החיים. למשל, בתחומים טכניים בהם לפעמים צריך לאלתר פתרונות לתקלות או בעיות בלתי-צפויות. האלתור עוזר לשבור דפוסי חשיבה ישנים ותורם ליצירתיות בכל תחום. משחקי ילדים רבים נוצרים באלתור.
שאלו את התלמידים - האם הם מכירים את המילה אלתור? מה משמעותה? האם הם משתמשים באלתור? באיזה תחומים אפשר להשתמש בה? כתבו על הלוח את תשובותיהם. השלימו את המידע החסר מתוך ההכנה הנ"ל. בקשו מהכיתה לאלתר תנועה בידיים באורך 4 שניות. בקשו מכל זוג ליצור "שיחה" בידיים בלבד ללא מילים במשך 20 שניות. בקשו מזוג אחד להדגים לפני כולם.
2. מה זה התנועות המוזרות האלו?
במחול עכשווי משתמשים בכל תנועה אפשרית בגוף: קטנה וגדולה, פשוטה ומורכבת, יומיומית או מוגזמת. לפעמים זה נראה מוזר לתלמידים שלא נחשפו לזה בעבר. המטרה באמנות המחול היא ליצור תקשורת לא מילולית עם הקהל באמצעות השימוש בגוף. זוהי תקשורת שלא עוברת דרך ההבנה והמוח אלא דרך החוויה וההזדהות החושית. במפגש מתבוננים על תהליך היצירה: איך יוצרים ריקוד מתוך משחק, איך חוקי המשחק מהווים השראה ליצירה ואיך יוצרים בזמן אמת מול קהל.
ספרו לתלמידים שהם עומדים לצפות במפגש מחול עכשווי. שאלו אותם את השאלות הבאות: מה זה מחול? איזה סוגי מחול אתם מכירים? ספרו להם שהם יצפו במחול עכשווי, בו כל התנועות אפשריות. איך קוראים למי שממציא את הריקוד (כוריאוגרף)? האם צריך להבין את הריקוד (לא בהכרח, יותר חשוב לחוות)? שאלו אותם איך מתנהגים במופע מחול? הסבירו להם: אתם צופים באמנות וצריך לכבד את היוצרים שעבדו קשה לכן יושבים בשקט ולא מדברים, משתפים פעולה, מוחאים כפיים בסוף קטע ובסוף המפגש.
3. לאחר ההופעה
בקשו מהתלמידים לחשוב על רגע אחד במפגש שהיה מעניין במיוחד. אמרו להם לכתוב או לצייר במשך כמה דקות על רגע זה: ראיתי... הרגשתי... דמיינתי... בקשו מהם לשתף בזוגות זה את זה בחוויה – יתכן שהתגובות יהיו מאד שונות זו מזו מה שקולע בדיוק למהותה של אמנות המחול! בקשו מכמה תלמידים לשתף את הכיתה במה שכתבו/ציירו.
אפשר להתייחס גם לנושא המשחק: האם אנחנו מממציאים משחקים ואיזה? מה זה אומר שמשחק הוא שיתופי ואיזה משחקים כאלה אנחנו מכירים? מה חשוב לנו כשאנחנו משחקים - חווית המשחק או לנצח? מה קורה כשאנחנו מפסידים? האם זה חשוב שנשמור על חוקי המשחק או אולי אם רוצים לנצח, צריך לעשות הכל, כולל לעבור על החוקים? האם אפשר לשנות את החוקים? באיזה משחקים אנחנו קובעים את החוקים ובאיזה משחקים החוקים נקבעו עבורנו מראש? התפיסה הכוללת היא שניתן להסתכל על כל סיטואציה במציאות כסוג של משחק שיש לו כללים וחוקים כמו גם חלוקת תפקידים. יש משחקים או תחרויות שאנחנו עושים ביננו לבין עצמנו, יש משחקים שאנחנו משחקים בתוך מערכות היחסים שלנו ויש משחקים קבוצתיים או חברתיים.
הידעתם?
אלתור בעולם המחול - אלתור זו הפעולה של יצירת דבר חדש בזמן אמת, תוך כדי הביצוע, ללא תכנון. זהו מנגנון יצירתי המבוסס על חוסר ודאות ומהותו היא המצאה וחשיבה מהירה, יכולת לפעול מחוץ לקופסא ולהשתעשע. האלתור עוזר לשבור דפוסי חשיבה ישנים, תורם ליצירתיות בכל תחום והוא מבוצע בכל תחומי החיים ובמיוחד באמנות.
ראשוני אמני המחול רצו לפרוץ דרך חדשה בתחילת המאה ה-20. הם השתמשו באלתור על מנת לחפש דרכי הבעה גופניות חדשות כשלרוב היצירה המוגמרת הייתה קבועה ונדרש דיוק בביצוע וחזרות מרובות. בארה"ב, בשנות ה-70 של המאה ה-20, התחילה להתפתח צורת מופע מחול שהיא אלתור חי מול קהל, בדומה למוזיקת הג'אז. כיום, הופעות המחול העכשוויות הן לעיתים בנויות וקבועות, לעיתים יש בהן מקום מסוים לאלתור ולעיתים המופע כולו הוא אלתור. במופע כזה נדרשת עבודת הכנה, תרגול ואימון ארוכים.