מופע תיאטרלי מוסיקלי ייחודי, העוקב אחר הלך נפשה של לאה גולדברג כנערה מתבגרת, דרך היומן האישי שכתבה בנעוריה, ודרך שירים שכתבה לאורך כל חייה, המתכתבים אלה עם אלה לכדי תמונת עומק של מסע התבגרות של אחת המשוררות הישראליות הגדולות, והמולחנת ביותר בעולם. במופע מגולמת לאה הנערה הכותבת את יומניה, בליווי שירים שכתבה עד אחרית ימיה, בלחנים יפהפיים , חלקם מוכרים, וחלקם מקוריים.
לאה גולדברג, כבר מהיותה ילדה בקובנה, ליטא, שאלה שאלות עמוקות על החיים, בד בבד עם היותה נחושה בהחלטתה להיות סופרת ומשוררת עברייה. היא כתבה בעברית, שפה שסביבתה לא הבינה ואיפשרה לה להפוך את היומן לציפור הנפש שלה. השירים המאוחרים והיומנים המוקדמים של לאה גולדברג מתכתבים במופע אלה עם אלה ומביאים בשפתה הנדירה את השאלות העמוקות איתן היא מתמודדת, כמו גם בני נוער רבים, אודות קשיי האמונה, ניכור, אהבה נכזבת, בדידות ומשברים, ולא פחות מכך - תקווה.
התמהיל הזה מציב את כתיבתה כרלוונטית תמיד, כתמימה ומפוכחת, כאישית ואוניברסלית, כילדה ואישה, כמתבגרת נצחית, והיא נשזרת במופע במלוא מורכבותה והשפעתה האלמותית כשהיא הופכת עשרות שנים לאחר מותה לפסקול ההתבגרות המשותף ורב השנים של אח ואחות, יוצרי המופע יובל מסנר ז"ל ויעל מסנר.
העולם של לאה גולדברג כנערה מתבגרת מלווה את התבגרותה של יעל הילדה, הנערה והאישה, גם כעבור 100 שנה מעת כתיבתו, בשיריה הבשלים ובזיקה שלו להווה האישי והאוניברסאלי של נוער בגיל ההתבגרות.
המופע מוגש על ידי השחקנית והזמרת יעל מסנר ובליווי הפסנתרן נדב ויקינסקי.
VIDEO
יעל מסנר – שחקנית וזמרת
משחקת בתיאטרון הקאמרי, תיאטרון הסימטה, פסטיבל עכו, הצגות ילדים, סדרת המופעים "כשתנך פוגש תאטרון", אנסמבל ארט-אח ועוד.
בוגרת הסטודיו למשחק ניסן נתיב (מחזור 2003), זוכת מלגת קרן שרת (2001). בוגרת שלל סדנאות משחק ותנועה אצל במאים ומלהקים, למדה פיתוח קול אצל: גבי שדה, שוש רייזמן, מאיה אבידן, כיום לומדת אצל דוקי עצמון.
בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות ומדריכת אייקידו מוסמכת
נדב ויקינסקי - קלידים
בוגר האקדמיה למוזיקה ירושלים במגמת ניצוח וקומפוזיציה. הלחין פסקולי הצגות רבים לתיאטראות, יצר את המחזמר האופראי "בית מטבחיים 5" לפסטיבל עכו 2015, ואת אופרת הילדים "בלונה" שבוצעה על ידי התזמורת הסימפונית חיפה. כתב יצירות קלאסיות אינסטרומנטליות וווקאליות עבור גופי ביצוע שונים. ייצר עיבודים סימפוניים לזמר עברי המבוצעים ע"י אמנים כגון ברי סחרוף, רונה קינן ואחרים.
יובל מסנר ז"ל - לחנים
צ'לן, מלחין, זמר, מעבד ומפיק מוסיקלי. בוגר בית הספר "רימון". ממקימי הלהקות "טאטו" ו"בלאגן", היה חבר ב"אנסמבל מזרח מערב" וב"אנסמבל תהלים" , והלחין מוסיקה לשלל הצגות וסרטים. היה אחיה הבכור של יעל.
אודי רצין - ייעוץ אמנותי
שחקן קולנוע ותיאטרון, מדבב, מורה ומאמן לעמידה מול קהל באנגלית ובעברית. בעל תואר ראשון BFA בלימודי משחק מאוניברסיטת Purchase במדינת ניו יורק. בעל תואר שני בקולנוע - בימוי והפקה באוניברסיטת ת"א. שיחק ב"בית בגליל", "מנאייכ" ובשלל הצגות תיאטרון בניו יורק.
אורי מורג – עיצוב תאורה
בוגר סמינר הקיבוצים במסלול בימוי והפקה. עיצב תאורה לשלל הצגות תיאטרון, אופרה, מופעי מחול, פרפורמנס ותערוכות בארץ וברחבי העולם.
לחנים נוספים במופע מאת:
חיים ברקני ז"ל, עודד לרר, יוני רכטר, שלמה יידוב, נדב לב.
הקדמה למורים -
מפגש אינטימי בין שתי יוצרות - לאה גולדברג המשוררת הגדולה - כאישה, כנערה, כאדם, ככל האדם, לבין יוצרת המופע; מפגש שמביא משמעות, תובנות ועוצמה לחייה של היוצרת לאורך שנים רבות וכעת - בהיותו אמצעי לזיכרון ולפרידה מהיוצר שאהבה יותר מכל.
היצירה בנויה משלושה רבדים השזורים זה בזה -
פרקים מתוך יומני הנעורים של לאה גולדברג בהם באות לידי ביטוי סוגיות האופייניות לגיל ההתבגרות בכל תקופה: פרטיות, אהבה, זהות, אמונה, יצירה, אובדן ותקווה.
שירי לאה גולדברג שכתבה לאורך חייה הבוגרים בלחנים המקוריים: שהיוו את הבסיס למופע, וגם מספר שירים בלחנים ותיקים ומוכרים המקרבים את הקהל ליצירה ולהקשר. ("האמנם" , "סליחות", "מה עושות האיילות" ו"ימים לבנים").
סיפור משפחתי של אח ואחות לאורך 30 שנה, מימי הנעורים ועד הבגרות - תחילתו בתקופה בה האח הלחין את שירי לאה גולדברג, האחות כנערה התאהבה במשוררת ובשירים וחלמה לשיר אותם. כעבור 30 שנה, מעט לפני שהחלום מתגשם והמופע עולה בביצוע שני האחים, האח מת באופן פתאומי, והאחות מחליטה להמשיך להופיע עם השירים ומגלה שזה הכלי המרכזי בחייה להתמודד עם הפרידה, ולהגשים את החלום, להיפרד מאחיה ובה בעת להנציח את רוחו ויצירתו.
ההצגה והטקסט המלווה מיועדים להעשיר ולחבר באופן חווייתי ורגשי תלמידים של היום, עם משוררת ישראלית גדולה שנפטרה לפני כמעט 54 שנים.
הכנה למופע:
להזמין את התלמידים לאמר מה עולה להם לראש כשהם שומעים את השם לאה גולדברג (דירה להשכיר, כובע קסמים...) ואז לספר להם שהיא אכן כל זה, ועוד - יוצרת רב תחומית מבחינת הסוגות שעסקה בהן - כתיבה ותרגום של ספרות, שירה ומחזאות לשלל גילאים, ציור, ביקורת, הוראה ומחקר.
להעמקת ההיכרות מצורף קישור לסדרה התיעודית "לאה גולדברג בחמישה בתים" במסגרת הסדרה "העברים באים". העברים מציגים : לאה גולדברג בחמישה בתים the 5 Houses of Lea Goldberg
לאחר ההכרות עם לאה גולדברג הרב גונית, כדאי להגיע לתוכן המופע, ולעבור יחד על תכנים מתוכו. שלושת הטקסטים הראשונים המצוטטים לקוחים מיומנים שכתבה לאה גולדברג בשנות נעוריה, ומהדהדים בשירים שכתבה במשך כל חייה, והרביעי - אחד משיריה המוכרים והאהובים ביותר.
* "יש לי רצון. שואלים אותי - למה את שואפת? - ויש לי מה לענות. אלא שאיש אינו שואל... אני שואפת להתלמד להיות מאושרת. הרי יכולה אני להיעשות אומללה בשביל איזו שטות. צריך ללמוד גם בשביל שטות להיות מאושרת… אך הדבר אינו עולה בידי!"
לשאול את התלמידים - למה זקוקה הכותבת? מה הייתם אומרים לה לו הייתה חברה שלכם?
"לפעמים באה אליי פנטזיה שבעולם שולט איזה מלך עריץ, שהוא רוצה שיהיה רע הכל. ואם פעם קורה משהו טוב אז זה נגד רצונו…"
לשאול את התלמידים - למה הכוונה במילה פנטזיה? באיזה מונח מהיום הייתם משתמשים?
"בתחילה היה אלוהים. אלוהים אידאלי למדי ואני בו האמנתי. עתה איני מאמינה שהוא ישנו. אך גם איני מאמינה שאיננו. הלא איזה דבר צריך להיות - הנה, נברא העולם. אבל אם הוא ישנו, מדוע הוא עושה עצמו כל כך מעט מורגש?"
לשאול את התלמידים - מה לאה הייתה רוצה לדעת על אלוהים כדי להיות בטוחה בקיומו?
"ופשוטים, ופשוטים הדברים וחיים ומותר בם לנגוע, ומותר לאהוב, ומותר, ומותר לאהוב…"
להקשיב יחד לשיר "את תלכי בשדה" בביצוע חוה אלברשטיין , לספר שעל פי המפרשים, מילות השיר מיוחסות לאירועי מלחמת העולם השנייה, ולשאול: איזה נושאים אישיים, שלא שייכים למלחמה, עולים במילים? באיזו מידה הנושאים האלה מעסיקים נוער? דוגמה שאפשר לפתח עליה דיון: ספקות - שעולים מתחילת השיר - ואיתם תקווה (החל מ"את תלכי בשדה", שורה 5 מהסוף), שיכולים להתחולל בנפש עקב כל מצב נפשי מורכב שהוא.
******
בשלב זה אפשר לשתף את התלמידים בכך שהמופע שהם יראו עוסק בהתמודדות עם נבכי גיל ההתבגרות בדרך אמנותית: כל היוצרים של המופע עסקו בקשיים ובתסביכים שלהם, כל אחד בזמן אחר ובדרך אחרת - משוררת, מלחין, ושחקנית.
לסיכום שלב ההכנה - אפשר לשאול את התלמידים עם איזה סוגיות פנימיות הם מתמודדים ובעיקר - איך הם מבטאים את מה שחשוב להם ומעסיק אותם - בשיח? ביצירה? בהסחות דעת? ניתן לנסות לזמן שיחה על בדידות, אהבה, כעס, אמונות וערכים, משפחה.
הצעות לדיון אחרי המופע -
מה תפקידה של האמנות בחיי היוצר?
לזמן דיון על כלי ביטוי לכאב, לכעס, להתמודדות עם אובדן, לתקווה.
מהי יצירה על זמנית, לדעתכם?
באילו נקודות היצירה רלוונטית לימינו? הן אישית, הן חברתית.
האם שמו לב להשפעה של יצירה אחתעל יצירה אחרת כפי שהתרחש מלאה גולדברג, דרך יובל ויעל?
איך מתמודדים כל אחד מהיוצרים - לאה, יובל, ויעל - עם הקשיים בחייהם?
במה החשיפה של הסיפור האישי עזרה להם להבין יותר את לאה גולדברג?
במה כתביה של לאה גולדברג עזרו להבין את הסיפור האישי?
לאה גולדברג עכשיו ביחס לקודם - היא נראית רחוקה וארכאית או קרובה?
איך מסבירים את הקירבה לשירים, אם היא אכן קרתה?
שפת המופע
עברית
ציוד הקרנה
אין
סאונד
כן
תאורה
כן
פסנתר
כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.