הרצאה: בריונות ואלימות בראי הקולנוע
מרצים: יורם שפירא, אמיר וולף
מיועד לכתות ט' - י"ב
משך ההרצאה כשעה
הקולנוע הוא המדיום התקשורתי הפופולארי ביותר בקרב בני נוער ומתבגרים. ככזה, המדיום עושה ניסיון מושכל לשקף בעיות חברתיות בוערות בתוך עלילות הסרטים המיועדים לקהל היעד. אחת הבעיות החוזרות המוצגות בקולנוע המודרני היא האלימות והבריונות בקרב בני נוער. בתוך מגוון של ז'אנרים, שלכאורה אין קשר ביניהם, הקולנוע מציג את הבריונים ואת ה"קורבנות" בצורה שברורה לבני נוער, על מנת שיוכלו לזהות ולהבין את הבעיה בצורה ברורה ונהירה. הטכניקות שונות (לעיתים הבעיה תוצג באופן קומי ולעיתים בריאליזם נוקב), אך המטרה אותה מטרה – להציג בבואה של המציאות, ולעיתים אף לנסות להציג פתרונות לבעיה. כמו כן, בשנים האחרונות, עם התפתחות התרבות הדיגיטלית, ניתן לראות יותר ויותר סרטים שמתמודדים עם אלימות המתרחשת במרחב הווירטואלי תוך התייחסות למורכבות הטיפול בתופעה זו.
מטרת הרצאה זו היא להקנות לקהל המתבגרים כלים ראשוניים לזיהוי הבעיה במדיום אותו הם כל כך אוהבים, וכלים להתמודד עם ולנתח את תוצאותיה ודרכי הבעתה.
הצעות לסרטים:
חטיבת ביניים (ז' - ט'): יומני החופש, אני והחבר'ה
חטיבה עליונה (י' - יב'): משחקי ילדים, וסרמיל, יומני החופש, אלפא דוג, ילדי SSSR, המשגיחים, בית לחם, אמון, מנותקים, בריונות.
אמיר י. וולף
יליד 22.6.1980.
בוגר תיכון אלון ברמת השרון- מגמת תיאטרון.
למד קולנוע באוניברסיטת תל אביב במגמת הפקה.
במהלך לימודיו באוניברסיטה כתב וביים את סרט הגמר שלו – "עבר, הווה, לילה". הסרט הוצג בפסטיבל חיפה ובפסטיבלים שונים בעולם.
כשחקן, השתתף בסרטו של דובר קוסאשווילי, "מתנה משמיים", בתפקיד גוצ'ה וב"סרוגייט", סרטה של טלי שלום עזר, בתפקיד אילי. משחק בתפקיד רגב בסדרה "המשרד".
ביים בתיאטרון גשר את ההצגותI love you" לנצח, אבל..." (ג'ו דיפייטרו) ו"החיים בשלוש גרסאות" (יסמינה רזה), הצגה אשר כחלק ממנה, המערכה השנייה בוימה כסרט קולנוע באורך 25 דק', המוקרן על הבמה.
לימד משחק מול מצלמה בבית הספר לאומנויות הבמה של סופי מוסקוביץ' וביים שם את ההצגות "סיפור גן חיות" (אדוארד אולבי), "חשמלית ושמה תשוקה" (טנסי ויליאמס), "מסיבת יום הולדת" (הרולד פינטר), "הדב" (צ'כוב).
ריכז את מגמת הקולנוע בתיכון אורט פרקאוף באור יהודה.
לימד קולנוע בתיכון מקיף יהוד.
משנת 2006, מלמד קולנוע בתיכון עירוני א' בתל אביב.
מרצה על קולנוע במסגרות ובסינמטקים שונים בארץ.
2014 - בימוי וכתיבת הפיצ'ר "ציפורי חול" בהפקת טופיה תקשורת.
יורם שפירא
ניסיון עבודה בהרצאות והוראה:
2001 - עכשיו: מקים ומנהל מגמת קולנוע בתיכון "תלמה ילין". מורה למקצועות העיוניים, בימוי, תסריטאות, חונכות סרטים תיעודיים ועלילתיים. מהמגמות המובילות בישראל, המפיקה פרויקטים ברמה מקצועית. סרטי המגמה זכו בעשרות פרסים בפסטיבלים שונים. עבודתי מערבת מיון וחניכת עשרות תסריטים מידי שנה.
1991 - עכשיו: מרצה לקולנוע במסגרות שונות; ביניהן סל תרבות ארצי, "אסכולות" של האוניברסיטה הפתוחה, "קתדרה", ימי קולנוע בסינמטקים של חולון, הרצליה ות"א, בתי קולנוע לב, ועוד.
2004 - 2008: מרצה במכללת "ספיר".
1998 - 2005: מורה במגמת קולנוע בתיכון "בליך". מנחה סרטי גמר לבגרות, מורה לקולנוע עיוני, בימוי והפקה, תסריטאות.
1991 - 1999: מורה לקולנוע ומקים מגמה מעשית בתיכון "פרקאוף" באור-יהודה. הוראה במקצועות: הפקה, בימוי, תסריטאות, וקולנוע עיוני.
1994 - 1997: רכז טלוויזיה קהילתית באור-יהודה, ומדריך מקצועי של נוער ומבוגרים. הפרוייקט כלל הפקת כ- 20 תוכניות טלוויזיה של כחצי שעה, ושידורן בערוץ הקהילתי.
1994 – 1997: מרצה במכללה להוראת טכנולוגיה, תל-אביב. סדנה מעשית להפקת כתבת טלוויזיה.
ניסיון עבודה בבימוי הפקה ותסריטאות:
2009 - "על פי תהום" – תסריט לסרט באורך מלא, בפיתוח.
2003 - "רולרבליידס" - תסריט ובימוי. פרוייקט גמר לתואר שני MFA באוניברסיטת ת"א.
סרט עלילתי של חצי שעה. התסריט והסרט נחנכו ע"י: שבי גביזון, איתן גרין, רם לוי ומיכל אביעד. הסרט הוקרן פעמיים בסינמטק ת"א.
2002 - "חלב של אמא" – ניהול הפקה. סרט הדרכה להנקה. (הפצה בחנויות ע"י חברת 'הד-ארצי')
2002 - "שירה בבית כנסת" – תסריט ובימוי. סרט ניסיוני.
2001 - "ארוחת בוקר" – תסריט בימוי והפקה. סרט דוקומנטרי.
1996 - "העתיד כבר כאן" - תסריט בימוי והפקה. סרט תדמית לקריית החינוך "פרקאוף".
1994-1997: הפקת כ- 20 תכניות טלוויזיה קהילתית באור יהודה ושידורן בערוצי זהב.
1994 - "אור יהודה בת 40" תסריט בימוי והפקה של סרט תדמית ליום העצמאות לעיר אור-יהודה.
השכלה
2000 - 2003: בוגר תואר שני מעשי בקולנוע (MFA) במגמת בימוי והפקה, בחוג לקולנוע, אוניברסיטת ת"א.
1986- 1989: "בוגר אוניברסיטה" (BA) בחוגים לקולנוע-וטלוויזיה ופסיכולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב.
פעילות הכנה לצפייה
כחלק מחיפוש והתפתחות הזהות בגיל הנעורים, ישנה נטייה טבעית למרידה בסמכות המבוגרים. מרידה זו מובילה לעתים לבדיקת גבולות ולהתנהגויות בעלות סיכון. לחץ חברתי מוביל לעתים להתנהגות של בריונות ואלימות.
חיי החברה המתקיימים באפליקציות מהווים לעתים במה מצוינת לבריונות מילולית וויזואלית מסוגים שונים. אופי הכלים הדיגיטליים מסייעים להשארת המבוגרים בחוץ, ולעתים קרובות אין מי שישים גבול להתנהגויות קיצוניות ויעצור אותן.
המציאות העכשווית מאופיינת במצב בו המתבגרים נמצאים לבד יותר מתמיד, דבר המחייב אותם לקחת אחריות על עצמם ועל חבריהם, ולערב מבוגרים במקרה הצורך.
הקולנוע מרבה לעסוק בנושאים אלה, ובניתוח קטעי סרטים ניתן לראות כיצד משתמש הקולנוע באמצעים שונים כדי ליצור רגשות ולהעביר רעיונות ומסרים - שלעתים קרובות ניתן ללמוד מהם דברים שרלוונטיים לחיינו ולדילמות בהן אנחנו נתקלים.
במפגש נדון במאפייני הגיל, ננסה להבין את מורכבותו, ולראות כיצד אפשר לקחת אחריות ולשמור על עצמנו וחברינו.
נקודות לדיון:
* האם נפגעתי משיחות או תמונות ברשתות החברתיות?
* האם הרגשתי פעם שמשהו שפרסמתי פגע במישהו?
* מה ההבדל בין פגיעה או העלבה ברשתות החברתיות לפגיעה בעל-פה? מה כואב יותר?
* האם חוויתי פגיעה פיזית מחברים?
* האם אי פעם הבחנתי בילדים פוגעים זה בזה וחשבתי שהמעשה פסול? האם התערבתי?
* באילו מקרים לדעתי צריך לערב מבוגרים?
* באיזה מבוגרים אפשר להיעזר?
* האם אי פעם חשבתי לפנות למישהו מבוגר כדי שיתערב? האם פניתי? האם אני מכיר/ה מקרה של התערבות מבוגרים? האם זה עזר?
אפשרות להפעלה:
שיתוף חוויות אישיות בנושא רגיש זה עשוי להיות אפקטיבי יותר בפורום קטן, ואולי גם ללא נוכחות מורה.
ניתן לחלק את הקבוצה לקבוצות קטנות, לכל קבוצה לתת אחד או יותר מהשאלות הנ"ל, לקיים דיון בקבוצות, ולהציג את המסקנות למליאה.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.