יוצא לאוויר

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 55
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: שיר ענהאל שושן
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 400
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/11/2019

יונתן, המוזיקאי הבוגר, בן 34, ממשיך לחוות תופעות גופניות פסיכוסומטיות כתוצאה משימוש בסמים בימים בהם היה נער בתיכון. הוא מקבל הודעה מבת זוגו שהחליטה לעזוב אותו, קשה לה להתמודד עם המצב והקושי היומיומי בהם הוא נמצא. הוא מחליט לשתף אותה בכל מה שעבר: הנטישה על ידי אביו בהיותו ילד והחברה שעזבה, דברים  שהובילו אותו למלא את החוסר בחום, אהבה ומשמעות באמצעות צריכת סמים.כמו כן הבחירה להתעלם מכל נורות האזהרה: אימו, המורה, החבר שאושפז והתופעות הגופניות. כל אלו הובילו אותו לנקודת האל חזור.

יונתן הבוגר מקווה שבת זוגו תבין, תסלח לו ותתן לו הזדמנות לבנות חיים "רגילים".

בד בבד מתגלה בהצגה כשרונו יוצא הדופן של יוני בתחום המוזיקה. הדרך שעובר מגילוי אהבתו לנגינה, גילוי הכישרון על ידי הסביבה, והתפקיד של המוזיקה בחייו.

עלילת משנה היא תהליך התפתחותה של הדמות כמוזיקאי. מהמשיכה שהייתה לו כילד, הדרך בה למד לנגן באופן עצמאי, והדרך להגשים את חלומו, נקודת השבירה והניפוץ של החלום בגלל השימוש בסמים. והחזרה להווה בו הוא כבר מוזיקאי מוכר שמוזמן לתוכנית רדיו.

ההצגה  מבוססת על סיפור אמיתי  (קורות חייו של המוזיקאי יונתן פררה אחד מהאמנים המופיעים בהצגה)



ההצגה עוסקת בתהליך שעוברים בני נוער בגיל התיכון, מהדחף להתנסות בסמים (קלים ואף יותר) ועד ההשפעה הפיזית והמנטלית, וכל זה דרך עיניו של יונתן (יוני) סגל.

ההצגה נעה בין שתי תקופות: הווה שנת 2019, ועבר שנת 2001.

דמויות מרכזיות ומשניות:

יונתן (יוני) סגל הבוגר, יונתן סגל הנער

ליאור וטומי- החברים הכי טובים מהתיכון

אלפסי- חבר משני של החבורה, ומספק הסמים

האמא של יוני

יהודה- מנהל הלהקה אליה יוני מצטרף

דניאלה- החברה שהייתה לו בתיכון

מיה- בת הזוג של יוני בהווה

קונפליקט מרכזי: בין התמודדות ולבין בריחה. 

קונפליקטים משניים: בין חשיפה לבין הסתרה, בין בגרות לילדות

יונתן ללא ספק בחור מוכשר, בעל יכולות לימודיות גבוהות, מחליט להתאים עצמו לחברים אותם בחר (חברי ילדות) ולאורך חייהם. בגלל היותו בעל נפש רגישה, הוא נסחף לתוך חווית "יחידת הדיור" שם בורחים מעולם המבוגרים, שם מתנסים בחוויות, שם הוא "מעל" אותה בחורה ש"זרקה" אותו בתיכון.

 

על היוצרים

 

כתיבה ובימוי: אסנת פרל ילידת רמת גן, תושבת מזכרת בתיה, בת 46 ,בוגרת MA בתאטרון ותקשורת, מרכזת ומורה לתאטרון בחטיבות ביניים ובחטיבות עליונות ב-20 השנים האחרונות. מובילה פרויקטים שונים בבית הספר.

 

שחקן ושותף בבימוי: תומר יוסף, שחקן בן 29 יליד מזכרת בתיה. למד במגמת תיאטרון בתיכון במזכרת בתיה, בוגר בית הספר למשחק של יורם לוינשטיין. השתתף בהצגות: "פרימה דונה" בבימוי עמית אפשטיין ו"הדוכסית ממלפי" בבימוי עירד רובינשטיין, במסגרת ). משחק בהצגה "לילה אחד מרקוביץ"בבימוי עירד רובינשטיין של הלימודים ובמספר פרזנטציות (היידישפיל ועוׂדׂ תאטרון בית ליסין.

 

כתיבת מוזיקה, נגינה ושירה: יונתן פררה, מוזיקאי בן 34 ,יליד גבעת שמואל, למד במגמת תיאטרון בתיכון אוהל שם רמת גן. למד מוזיקה בקונסרבטוריון הישראלי ובאוניברסיטה העברית בירושלים, בשנת 2015 הוציא אלבום ראשון, מדי שנה מוציא סינגלים, מופיע ומלווה מוזיקאים ובמקביל בעל עסק עצמאי לשירותי מוזיקה. במסגרתו נותן שירותים למוזיקאים עצמאיים ולאולפני הקלטות.

 

לקראת הצפייה

רקע להבנת העלילה

השנה שנת 2001 גבעת שמואל (מוזכר רק במרומז). אין טלפונים ניידים, אין מסכים ממכרים. בני הנוער מעבירים את הזמן בעיקר אחד עם השני. הדרך להשגת סמים קלים לא הייתה בעייתית, ובני נוער רבים נסחפו לחוויה זו. הפיקוח של ההורים לא היה רב, הנערים חשו עצמם חופשיים. הרבה בני נוער חשו שלא יקרה כלום אם יעשנו, ולכן מעדויות הרבה בני נוער גם חוו התקפים פסיכוסומטיים קלים או קשים בתקופה זו. בהצגה יש שיחזור תקופה גם מבחינה מוזיקלית: השירים שנבחרו הם שירים שבאותה תקופה הושמעו והשפיעו על גיבור המחזה

 

הסגנון- ז'אנר

ההצגה היא מונודרמה מוזיקאלית. סיפור המסגרת מתרחש בהווה, הדמות מספרת את שקרה לה באופן היפוטתי לבת הזוג שעומדת לחזור, וכך למעשה השחקן הוא שחקן/ מספר והקהל הופך להיות בת הזוג שנחשפת לסיפור שקרה לו בעבר.לאורך כל ההצגה יש מוזיקה שמתנגנת מכלי נגינה, בחלקה בליווי שירה.ההצגה מבוססת על סיפור אמיתי ולכן החומרים לקוחות מחייו של הגיבור.

 

העיבוד הבימתי

בעיבוד הבימתי יש למעשה עבודה ריאליסטית ברובה של השחקן ורכיבי הבמה, אך יש שילוב של עולם הדימויים. בסיפור המסגרת הדמות נמצאת בהווה ולכן מדברת בטלפון חכם, שומעת הודעה קולית וכו.

בפלאש בק הדמות משלבת רכיבים ריאליסטים, יחד עם רכיבים מעולם הדמיון. כל פעולת העישון נעשית בחפץ מדומה. ההצגה משחזרת תקופה מבחינת רכיבי הבמה. שנת 2001 ישראל, עולם בני הנוער.

 

תפאורה:

התפאורה כוללת 3 מתקנים לאיחסון דיסקים, מתקן שהיה בעבר בכל בית. מתקן אחד מדוייק (מתקן ברזל בתוכו עומדים דיסקים) ושני מתקנים נוספים מעוצבים שבאופן סימבולי תוחמים את חייה של הדמות ומשתנים במהלך ההצגה.

שני המתקנים המעוצבים מכילים קופסאות דיסקים ריקות , שקופות, שהן דימוי לחלל שנוצר בחייה של הדמות. המתקנים הופכים להיות: במה, שביל, מעקה, רמקולים ועוד

התפאורה היא ריאליסטית ברובה ומשלבת אביזרים משוחזרים אותנטיים של התקופה: טלפון קווי, טלפון נייד, דיסק מן, רדיו טייפ ועוד.

 

התלבושת - היא משחזרת בגדים מהתקופה. בגדים אותנטיים של בן 17.

המוזיקה -  כוללת שירים שנכתבו בתקופה: של להקות air, massiv attack, קטע משיר של אייל גולן ואתניקס, ושיר מקורי. יתר המוזיקה מקורית ומטרתה להעביר את האווירה באותה תקופה. ואת המתרחש בקרבה של הדמות.

לקראת הצפייה בהצגה כדאי שהמורה ישתף את התלמידים במקרה אמיתי שקרה לו, בו נחשף לתלמיד עבר שלקח סיכון, ואיך התלמיד והמערכת התמודדה עם המצב. על המורה להעביר את השאלה לתלמידים, מי שמוכן לחשוף על עצמו מצב בו לקח סיכון, (או מכיר מישהו) וכיצד התמודדו.

כדאי לשתף את התלמידים שההצגה מבוססת על סיפור אמיתי, לומר להם לשים לב למסר של ההצגה, לשימוש בתפאורה, לשימוש במוזיקה ולסוג המוזיקה בהצגה.

  1. אילו סיכונים לוקחים בני נוער? (סיגריות, סמים ואלכוהול, הליכה במקומות חשוכים)

  2. מה לדעתכם המקום של חברים, הורים ומורים שהם נתקלים בנער/ה שלוקחים סיכון?

  3. האם ניתן לטשטש סימנים ולהמנע משיתוף וחשיפה של פעולת התמכרות, או פעולה שיש בה סיכון.

  4. איזו טכנולוגיה הייתה בשנת 2001 (טלפונים, שמיעת מוזיקה וכו)


 

לאחר הצפייה

לאחר הצפייה מתקיים מפגש עם היוצרים: המוזיקאי, (שעל סיפורו האישי התבססה ההצגה), השחקן, המחזאית/בימאית.

דבר ראשון נחשפת ההכרות עם האדם שמאחורי הסיפור (רצוי לשמור כמה שאפשר בסוד מהצופים) ועל תהליך היצירה שהוביל להצגה.  

 

ניתן להפנות שאלות ליוצרים- לדוגמה:

  1. (ליוני האמיתי) אם יכולת להחזיר את הגלגל אחורה מה היית משנה?

  2. מה תהליך העבודה של השחקן על דמות אמיתית (שעובדת לצידו)

  3. כיצד עובדים בהצגת יחיד על מספר דמויות. 

  4. מה תפקיד שינויי התפאורה בהצגה? מה התפאורה מייצגת.

  5. מה היה שונה לו הסיפור היה מתרחש בימינו.

סוג במה חצי מקצועית
מספר אומנים 2
זמן הקמה 45 דקות
שפת המופע עברית
סאונד כן
תאורה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
שיר ענהאל שושן
0544322198

shiranael@gmail.com

יפו-תל אביב, מחנה יוסף 13

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.