אבס שלמה (A)

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: שלמה אבס
קהל יעד: א - ו
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

במפגשיו עורך שלמה אבס לילדים היכרות עם עולם המעשיות והאגדות, ומדבר על עיסוקו ככותב, מלקט ומעבד של מעשיות מארצות שונות. מפגשיו הנם מעשירים, מלהיבים וחווייתיים. שלמה אבס, בכישרונו ומיומנותו, משמש כזרז מסעיר לנושא עידוד קריאה והבנת הנקרא בקרב הכיתות הנמוכות, ומייצר שיח משמעותי ומעורר דמיון בקרב הכיתות הגבוהות יותר, סביב נושא המשל והסיפור העממי. מעל המפגש מרחפת מטרת קירוב הילדים אל הבנת תהליך היצירה והכתיבה של ספר.



שלמה אבס יליד שנת 1948, בוגר החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים. אב לארבעה ילדים, סב לעשרה נכדים. סופר ילדים, עורך ומתרגם. התמחה באמנות הסיפור של אגדות ומעשיות. מספריו: "שני מיליון סיפורי כזבים לילדים", "מיטב סיפורי המסעות לילדים", "הסיפורים המצחיקים ביותר לילדים", "שיגעון של קומיקס" ו"עולם סיפורי ההרפתקאות לילדים". עד היום ראו אור כ-168 ספרים שלו, מתוכם כ-40 ספרי מקור והשאר הם אסופות של מעשיות, אגדות ומשלים.

כשהיה בן 29 החל לכתוב ספרים וסיפורים לילדים, ופרסומם לא איחרו להופיע, ראשית בשבועוני הילדים בני התקופה, כמו "הארץ שלנו", "דבר ילדים" ו"משמר לילדים". בעקבות הצלחת הסיפורים בקרב קהל הקוראים, סיפוריו של אבס שודרו בתוכניות רדיו שונות לילדים בקול ישראל ובגלי צה"ל.

ספריו הראשונים יצאו לאור בהוצאת ספריית הפועלים בין השנים 1980–1984, בהם "טוסה טוסה מטאטוסה", "נעמה והמוצץ", "יש מפלצת באגם", "הציפור הלבנה". בשנות השמונים החל להנחות את התוכנית "עוד סיפור" בטלוויזיה החינוכית, שהייתה מבוססת על סיפורים אותם ליקט, עיבד וערך. התוכנית זכתה להצלחה רבה ושודרה במשך כמה שנים. בהמשך ערך את מדור ספרי הילדים בהוצאת הספרים "עגור", במסגרתה ראו אור רבים מספריו. יצירותיו של שלמה אבס מורכבות מספרים מקוריים פרי עטו ומסיפורים אותם ליקט, תרגם, עיבד וערך לכדי ספרים של מעשיות, אגדות ומשלים מרחבי העולם ועדות ישראל.

נוסף על כך, אבס נוסע ברחבי העולם במטרה לאסוף אגדות בנות המקום ובמקביל מקיים מפגשים עם קשישים ברחבי הארץ ומלקט מעשיות כפי שמסופרות מפיהם, את כל אלה הוא כולל בין ספריו הנדפסים מדי שנה. לבד מהיותו סופר ילדים, הצליח אבס, לאורך שנות פעילותו הענפה, להנחיל בקרב ילדי ישראל את מורשת המעשיות העממית, עם דגש על תרבות עדות ישראל השונות לדורותיהן.

 

הצעות לדיון לקראת מפגש:

 

(לכיתות א-ג')

  1. אילו אגדות או מעשיות אתם מכירים ואוהבים? האם אתם יכולים למצוא דברים משותפים באגדות שאתם אוהבים? אילו דברים למשל? מה גורם לנו לפי דעתכם לזכור בעל פה סיפורי אגדה שונים כבר מגיל מאוד קטן? (לנסות לחשוב יחד מה מאפיין אגדות וסיפורי עם, מבחינת סוגי הדמויות, מקום התרחשות, פירוט או צמצום של תיאורים, תכונות על טבעיות, קרי קוסמות/כישוף)
  2. לבחור כמה משלים/סיפורים קצרים מתוך ספריו של שלמה אבס, לקרוא בפני התלמידים במין "שעת סיפור" של קריאה ושיח בעקבותיה. מה דעתכם על הסיפור? מה מתרחש בו? אילו דמויות אתם אוהבים, אילו דמויות אתם פחות אוהבים ולמה?
  3. לבחור סיפור של שלמה אבס ולקרוא לתלמידים כמעט את כולו מבלי לסיימו; מה לדעתכם/ן קורה בסוף הסיפור? מה יקרה עם הדמות? האם זהו סוף טוב או רע? כתבו או ציירו במחברת את סוף הסיפור כפי שאתם מדמיינים אותו, ולאחר מכן שתפו בכיתה. בסוף הדיון ניתן לקרוא לתלמידים את סופו המקורי של הסיפור, או להימנע מכך, ובכך לתת תוקף ליצירתם הם ולאופן בו השתלבה בטקסט המקורי והתלכדה לכדי יצירה משותפת.

 

(לכיתות ד'-ו')

  1. ניתן להקרין לתלמידים את הסרטון על הבאר שבקצה העולם ולשאול שאלות מנחות לאורך ההקרנה. למשל, בדקה 1.00 ניתן לבקש מהתלמידים לחשוב על אגדות נוספות המזכירות להן את סיפור הנערה והאם החורגת (סינדרלה למשל); מה ניתן ללמוד על סיפורי עם דרך המכנים המשותפים שבהם? הצעה נוספת, בדקה 3.30 ניתן לעצור את הסרטון ולהפנות שאלה לילדים: אילו דברים לדעתכם תידרש הנערה לעשות עבור הצפרדע? באיזה אופן יוכל לסייע לה במשימה הקשה אליה נשלחה?
  2. לבקש מן התלמידים לחשוב מהם מאפיינים של המשל כפי שלמדו (במקרים רבות, גיבוריו הם בעלי חיים מואנשים, לרוב יהיה מוסר השכל או לקח), מי יודע מתי נכתבו המשלים הראשונים בהיסטוריה כפי שמתועדים? (משלי איזופוס ביוון העתיקה...) מה דעתם על משלים, האם זה משעמם או מעניין? מה אפשר ללמוד מהם, אם בכלל? ניתן לבקש מן התלמידים לקרוא לקראת המפגש מן המעשיות ששלמה אבס ליקט וערך (ספר מומלץ "החיים והמוות ביד הלשון"). לשתף בכיתה – איזה סיפור בחרת לקרוא? תאר אותו, מה מצא חן בעיניך? לחשוב יחד על הקשר בין חשיבות השפה העברית ובין סוגה ספרותית זו, מה אנו למדים על התרבות העברית דרך הקריאה בסיפורים הללו, אם בכלל?
  3. לחשוב יחד על אחד ממאפייני המשל ואגדת העם - העובדה כי דרכו אנו למדים על חיינו דרך אירועים שהתרחשו בארץ רחוקה ובזמן עתיק; האם אתם מכירים ספרים חדשים שהעלילה בהם מתרחשת בזמן ומקום קדום? תנו דוגמאות.

 

הצעות לדיון לאחר מפגש:

  1. שתפו בחוויית המפגש עם הסופר שלמה אבס, אילו דברים חדשים למדתם בעקבותיו?
  2. האם בעקבות המפגש אתם/ן חושבים אחרת על סיפורים ותהליכי כתיבה של סיפורים ממה שחשבתם לפניו?

 

מספר אומנים 1
זמן הקמה 00:15
פסנתר כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
שלמה אבס
s04-6041386

abas.shlomo@gmail.com

חיפה, יחזקאל קויפמן 24 דירה 4

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.