האוצר שאינו נגמר

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 50
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 250
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 22/11/2016

אח ואחות מקבלים מאביהם במתנה שטח אדמה. האדמה צחיחה ומוזנחת, אך האב מבטיח להם ש"באדמה חבוי אוצר". שני האחים מתחילים מיד לחפור ולהפוך בכל כוחם את האדמה אך אינם מוצאים כלום. כשהם מתלוננים בפני אביהם, האב מתעקש שהאוצר נמצא באדמה. בעוד האח מתייאש ומנסה לחפש קיצורי דרך כדי להשיג "אוצר" משלו במקום אחר, אחותו מתחילה להבין מהו בדיוק האוצר שאביהם התכוון אליו ברוב חכמתו.

בסופו של דבר האחים מבינים שהאדמה עצמה היא האוצר, ושבעזרת התמדה, מסירות, עבודה קשה וכמובן אהבה - האדמה תעניק לנו עוד ועוד, כמו אוצר שאינו נגמר.

ההצגה הנה בפורמט אינטימי בו משחקים 2 שחקנים




אנו ממליצים לקרוא בפני התלמידים תיאור קצר של העלילה

בהצגה אנו פוגשים את אסף ואמו, ורד. אסף מקבל משימה לקראת יום המשפחה: לספר לשאר הילדים מה מסמל ומייחד את המשפחה שלו. בבית הוא מספר לאימו על המשימה שקיבל, ויחד הם ממחיזים ומציגים את הסיפור של המשפחה שלהם. בסיפור - אח ואחות מקבלים מאביהם במתנה שטח אדמה. האדמה צחיחה ומוזנחת, אך האב מבטיח להם ש“באדמה חבוי אוצר“. שני האחים מתחילים מיד לחפור ולהפוך בכל כוחם את האדמה אך אינם מוצאים כלום. כשהם מתלוננים בפני אביהם, האב מתעקש שהאוצר נמצא באדמה. הם שוב מחפשים, הפעם אפילו עם כלי חפירה, אך שוב לא מוצאים מאום. האח מתייאש והולך לחפש דרך קלה יותר להשיג ”אוצר“, ובינתיים האחות מתחילה להבין מהו בדיוק האוצר שאביהם התכוון אליו ברוב חכמתו.

 

http://www.porat-theater.co.il/files/OPT_HaOtzar_Preparation Brochure-web.pdf

 

 

אנו ממליצים לקרוא בפני התלמידים תיאור קצר של העלילה

בהצגה אנו פוגשים את אסף ואמו, ורד. אסף מקבל משימה לקראת יום המשפחה: לספר לשאר הילדים מה מסמל ומייחד את המשפחה שלו. בבית הוא מספר לאימו על המשימה שקיבל, ויחד הם ממחיזים ומציגים את הסיפור של המשפחה שלהם. בסיפור - אח ואחות מקבלים מאביהם במתנה שטח אדמה. האדמה צחיחה ומוזנחת, אך האב מבטיח להם ש“באדמה חבוי אוצר“. שני האחים מתחילים מיד לחפור ולהפוך בכל כוחם את האדמה אך אינם מוצאים כלום. כשהם מתלוננים בפני אביהם, האב מתעקש שהאוצר נמצא באדמה. הם שוב מחפשים, הפעם אפילו עם כלי חפירה, אך שוב לא מוצאים מאום. האח מתייאש והולך לחפש דרך קלה יותר להשיג ”אוצר“, ובינתיים האחות מתחילה להבין מהו בדיוק האוצר שאביהם התכוון אליו ברוב חכמתו.

מושגים ורעיונות

אנו ממליצים להתעכב עם הילדים על המושגים העולים מן הסיפור סבלנות / התמדה / מסירות / אמונה / הצלחה / קיצורי דרך / ויכוח / אי הסכמה

ספרו, האם בבית שלכם גדלים, בגינה או בחצר, צמחים או עציצים? מי מטפל בהם, דואג ומשקה אותם? האם גם אתם משקים אותם לפעמים? האם אתם יודעים מהי 'ּמִ שתלה'? האם ביקרתם פעם במשתלה? ספרו על החוויה בביקור במשתלה – מה ראיתם? מה הרגשתם כשהסתובבתם בין כל הצמחים, העציצים והפרחים?

באילו חגים שאתם מכירים אנו עוסקים או מציינים את תוצרת האדמה? סוכות – נקרא גם "חג האסיף", כיוון שהאיכרים אוספים את פרי הגן. בחג הסוכות אנו מציינים את ארבעת המינים: לולב )תמר(, הדס, ערבה, ואתרוג. ט"ו בשבט – נקרא גם "ראש השנה לאילנות", כי זוהי התקופה של תחילת הלבלוב, שאותה מסמל יותר מכל עץ השקדייה, כיוון שהוא פורח ראשון והפירות שלו יוצאים ראשונים. לכן הוא גם נקרא "שקד" - כיוון שהוא שקדן. אנו נוהגים לחגוג את ט"ו בשבט בכך שאנו נוטעים שתילים ועצים חדשים באדמה. שבועות – נקרא גם "חג הקציר" או "יום הביכורים". בחג זה אנו נוהגים לקשט טנא בפרחים, ולמלא אותו בפירות וירקות. 

כלי עבודה

את האדמה עובדים בעזרת כלי עבודה שונים, ולכל כלי תפקיד משלו. האם אתם מכירים את כלי העבודה האלה?

את חפירה – משמש לחפירה באדמה. מעדר – משמש לעידור, חפירה ותיחוח האדמה בחקלאות וגננות. תכליתו להזיז כמויות קטנות של אדמה. מיועד לניקוי השטח סביב צמחים, ולערום את האדמה סביב בסיסם. קלשון – משמש להרמה של חומרים כגון חציר, עלים וענבים ושאר תוצרת חקלאית. מכיל בין שתיים לשש שיניים באורכים ורווחים שונים בין השיניים בהתאם למטרה. מגרפה – משמשת לעיבוד אדמה וניקוי עלים, דשא, חציר ועוד מן הקרקע. מזמרה – סוג של מספריים המיועדות לשימוש על צמחים. היא חזקה מספיק לצורך גיזום של עצים ושיחים. המזמרה משמשת לחקלאות, גינון, סידור פרחים ועוד. מחרשה – משמשת לעיבוד ראשוני )חרישה( של הקרקע לקראת זריעה, שתילה או נטיעה. המטרה העיקרית היא להפוך על פניה את השכבה העליונה של האדמה. מכוש – המכוש משמש לשבירת משטחים סלעיים או משטחים קשים אחרים כמו בטון או אדמה קשה. 

שירים ושמות מהצומח

האם אתם מכירים שירים על אדמה, עצים, פרחים או צמחים? רקפת – מתחת לסלע צומחת לפלא, רקפת נחמדת מאוד... כלניות - כלניות, כלניות, כלניות אדמדמות אדמוניות... פזמון ליקינטון – לילה לילה מסתכלת הלבנה... ברוש – הנה ברוש לבדו, מול אש ומים... ואלס להגנת הצומח – כבר פורחים נרקיסים בשמורות הטבע... השקדייה פורחת - השקדייה פורחת ושמש פז זורחת... אפונה וגזר - אפונה וגזר ישבו במקרר / ויחד עם בטטה התחילו לקטר... שי מן הפרדס - מי רוצה תפוח זהב? אני! שיבוא אלי ואתן לו שי: תפוזים מן הפרדס שלי... בערוגת הגינה – בערוגת הגינה, מסביב לחבית, עמדו לרקד כרוב עם כרובית... בואו עננים - בואו עננים, הו גשם לגנים, טיף, טיף טיפותיי, גש גשם לשדותיי... גינה לי - גינה לי, גינה לי, גינה לי חביבה, כל צמח בה צומח, כל פרח בה פורח... אלו שמות של ילדים ומבוגרים אתם מכירים, הלקוחים מעולם הצמחים והפרחים?(ארז, אלון, יסמין, הדס, תמר, כלנית, רגב, דקל, ניצן, נטע, נרקיס, לילך, אורן, גפן)

לאחר הצפייה בהצגה - עיבוד

הצגה בתוך הצגה

בהצגה שלנו, ורד ואסף הופכים את הסיפור המשפחתי שלהם על סבא והאדמה, להצגה, ומשחקים את ההצגה בעצמם. כך אנו מקבלים "הצגה בתוך הצגה". האם גם אתם אוהבים להציג הצגות בעצמכם בבית, בחדר שלכם או אצל חברים? האם אלה הצגות שאתם ממציאים? האם אלו הצגות המבוססות על סיפור או אגדה שאתם מכירים? ספרו על הצגות שאתם מציגים בעצמכם בבית.

השחקנים בהצגה מגלמים כל מיני דמויות. ציינו את הדמויות השונות שהשחקנים גילמו בהצגה השחקנית - גילמה את ורד, ואת ציונה. השחקן - גילם את אסף, אלון, מר בלום, ואת אדון יצחקי. איך החליפו השחקנים בין הדמויות במהירות? (שינוי בבגדים, שימוש במטפחת, צעיף, כובע, משקפיים ושינוי בקול)

התמדה ומסירות / קיצורי דרך מהו "קיצור דרך" ?

האם אתם בדרך כלל מעדיפים לעבוד קשה כדי להשיג משהו, או מעדיפים דרך יותר קלה, או "קיצור דרך"? האם משהו שהושג בעזרת "קיצור דרך" מספק כמו להשיג אותו על ידי עבודה קשה? שחזרו יחד - מהם השלבים בטיפול באדמה, עד שהאדמה מניבה יבול? )להרטיב, לחרוש, לחרוץ חריצים, לזרוע, להשקות, ולחכות( האם קרה לכם שרציתם משהו, אבל הייתם צריכים לעשות עבורו משהו מיוחד, או קשה, או לחכות הרבה זמן? ספרו עליו. אילו דברים אתם רואים שאנשים אחרלמשל ההורים שלכם, עושים בהתמדה? כלומר - מקפידים לעשות כל יום? 

ביטויים וכוונתם

האם אתם מכירים את הביטוי? שוחחו על כוונת הביטוי. "עובד אדמתו ישבע לחם" "בזיעת אפיך תאכל לחם" "הזורעים בדמעה - ברינה יקצורו" "מי שטרח בערב שבת, יאכל בשבת" מי שעובד קשה ומתמיד בכך – יראה יבול בעמלו, וירוויח. בנוסף, ישנה תחושת אושר אמיתית בלהרוויח משהו שעבדת קשה למענו, בניגוד למשהו שמקבלים מהר ובקלות, ללא מאמץ.

האוצר שאינו נגמר בסוף הסיפור

ורד ואחיה אלון מבינים שהאדמה עצמה היא האוצר, ושבעזרת התמדה, מסירות, עבודה קשה, וכמובן אהבה - האדמה תעניק לנו עוד ועוד, כמו אוצר שאינו נגמר. מה אלון הבין בסוף ההצגה? הוא הבין שהתמדה ומסירות מוכיחים את עצמם, ושאם נשקיע ונתמיד ולא נוותר, אנחנו יכולים להצליח במה שנבחר לעשות. הוא גם הבין, יחד עם ורד, להכיר ולהעריך את חשיבות האדמה, כי האדמה היא אוצר שנשאר לתמיד - כל עוד נטפל בה כראוי, היא תחזיר לנו יבול ופירות ותראה לנו שהמאמצים שלנו היו כדאיים. מה אסף הבין בסוף ההצגה? הוא הבין שהתמדה, מסירות והרבה אהבה לאדמה, הם הדברים שמייחדים את המשפחה שלו. הוא מגלה שלמשפחתו יש סיפור ישן ומרתק, ושמשפחתו הגיעה להישגים, כמו בניית המשתלה המצליחה, בזכות עבודה קשה, אמונה ועקשנות.

סיפור משפחתי- מה מייחד או מסמל את המשפחה שלכם? בקשו בבית מההורים שלכם שיספרו לכם את ה"סיפור המשפחתי" שלכם. אחר כך אתם תוכלו לספר אותו לחברים.

המשתלה שלי פעילות ויצירה

ציירו את המשתלה שלכם: ציירו על הדף בתפזורת את כל הדברים שאתם רוצים שיהיו במשתלה שלכם. בסוף הציור תקבלו משתלה עשירה וצבעונית.

העציץ הזה הוא שלי: חלקו בגן עציצים ריקים, עם כל המרכיבים הנדרשים,

בתפזורת: אדמה, זרעים ומקל קטן ליצור גומה. הילדים יכולים לצאת למסע עם העציץ שלהם, להרכיב אותו מהשלב הראשון, לשתול את הזרע באדמה ולעקוב אחרי הגדילה, למן ההתחלה ועד ל"משתלה" קטנה של צמחים בתוך הגן.

המציאו "שטוזים" עם ירקות, פירות, עצים וצמחים: "פעם מלפפון ניפח בלון" וכדומה... תוכלו אחר כך לכתוב יחד את ספר ה"שטוזים" שהמצאתם.

ציירו בעצמכם משחק זיכרון: ציירו ציורים קטנים כפולים של ירקות, פירות ועצים שונים, גזרו לריבועים שווים, ואלה יהיו הקלפים של משחק הזיכרון שלכם.

המציאו ובנו דחליל קטן, כיד הדמיון: תוכלו לבנות אותו מחומרים שונים הנמצאים בגן או בכיתה - בציור, בגזירות מעיתונים, בקריעת נייר, פלסטלינה, קוביות, הדבקות וכדומה.

קישור לחוברת להדפסה - 

http://www.porat-theater.co.il/files/OPT_HaOtzar_Preparation Brochure-web.pdf

סוג במה לא מקצועית
רוחב 4
עומק 4
מספר אומנים 2
זמן הקמה כשעה
מאיזה שעה ?
עד איזה שעה ?
שפת המופע עברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער
0523708421רנית

ranit@porat-theater.co.il

תל-אביב

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.