רונית חכם ויאנה בוקלר וספרן "סיפור שמתחיל בחלום"

תחום: ספרות
תת-תחום: מופע ספרותי
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: חכם רונית
קהל יעד: א - ו
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 07/08/2018

סבא של יאנה, שרד לבדו, כילד, ביערות ובשדות את תקופת המלחמה הנוראה. הוא החזיק מעמד בזכות החלום שהיה לו להקים תיאטרון וניצל בזכות זוג זקנים שהסתירו אותו. אחרי המלחמה הוא למד בבית הספר היהודי לתיאטרון במוסקבה והגשים את חלום הילדות שלו להיות מנהל תיאטרון. הוא לעולם לא שוכח את הימים שלא היה לו כלום חוץ מחלום. והוא לעולם לא ישכח את האנשים הטובים שסכנו את עצמם עבורו ונתנו לו מחסה.

הספר בא להדגיש מסר של תקווה שהוא כה חשוב לילדים של ימינו. הוא מתאר איך גם בזמנים קשים ולעיתים כנגד כל הסיכויים, אפשר לשרוד כשלא מאבדים תקווה. זהו מסר שאינו קשור רק לשואה אלא לכל תקופה של משבר וקושי. והרי אין ילד שלא חווה תקופה של משבר, בדרגות שונות של קושי במהלך חייו. כמובן שהסיפור שעליו מסופר כאן הוא מקרה קיצוני של השרדות, אבל הוא יכול לשמש דוגמא ומופת ולחזק בלב כל ילד את הידיעה הפנימית העמוקה והכה חשובה שיכול להיות יותר טוב. שאפשר לצפות לזמנים טובים יותר שאפשר להמשיך הלאה מעבר לקושי.

עוד נושא שהספר בא להאיר הוא את סיפורם של חסידי אומות העולם. נושא שלא זכה להדהוד רב בספרות הילדים בעברית. סיפור ההצלה הזה נושא מסר הומני חשוב. זוג זקנים היה מוכן להסתכן כדי להציל ילד מתוך אהבת אדם ורוחב לב אנושי ולא קיבל את ההגדרות המקובלות בסביבתו מיהו אדם ומי אינו נחשב לאדם, מי ראוי שיהיה לו קורת גג ואוכל לאכול ומי לא.

 

במפגש נבחן את הספר מהבחינה הספרותית והויזואלית ונתמקד בנושאים הבאים:

  • החלום כשאיפה שיכולה לעזור להתגבר על קשיים, כנותנת כוח להמשיך ולשרוד.
  • תהליכי העבודה בכתיבה ואיור הספר - איך עורכים מחקר – איסוף עובדות, סיפורים.
  • על ההבדל בין תיעוד לספרות – איך מעבדים סיפור שמבוסס על מציאות – מה בוחרים לספר, במה בוחרים להתמקד.

יאנה תדגים איך עושים מחקר ויזואלי כדי לשחזר תקופה, מקום, לבוש, וכו', איך הילד, גיבור הספר משתנה כשהרקע ונסיבות חייו משתנות. איך הרקע באיור ממחיש רגשות, מצבים נפשיים. וכיצד ילד שחווה ילדוּת שמחה מאבד לאט לאט את עולמו וכתוצאה מכך גם את פניו. הפנים נמחקות במצבים של מלחמה, רעב ותנאי השרדות קשים. הזהות נמחקת כאשר הקיום מתערער. ואיך בעזרת תקוה אפשר לשרוד ולהגשים חלום.



רונית חכם

סופרת ומחזאית. ספריה ומחזותיה זכו בפרסים רבים. ספרה 'חמש מכשפות הלכו לטייל' נכלל באנתולוגיה של 'ספרי הילדים הטובים בעולם' בהוצאת אברמס, ניו-יורק. מקיימת מפגשים בבתי ספר במסגרת סל-תרבות, ופרויקט סופרים אורחים במשרד החינוך. ומלמדת כתיבה במכללת דויד ילין ובבית הספר הגבוה לאמנוית המילה בירושלים.

יאנה בוקלר

התחילה את דרכה בעולם האיור בלימודים בסטודיו של המאייר וולף בולבה; בוגרת האקדמיה לאמנות ברומא, איטליה בהצטיינות; תחריטאית ומאיירת ספרי ילדים; מציגה בתערוכות בינלאומיות בארץ ובאירופה; אמנית ומורה; קבלה ציון לשבח של פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע"ש בן-יצחק לשנת תשס"ח - 2008.

נושאים בהם ניתן לדון לפני המפגש ולאחריו:

 

- על סוגים שונים של חלומות:

חלומות שחולמים בזמן שינה ובהקיץ

חלומות כשאיפה אישית ומשאת נפש

חלומות כשאיפה לחברה שטוב לחיות בה, כחזון לתיקון עולם

 

- על תפקידן של האמנויות השונות בחיינו ׁׁ(במקרה זה תיאטרון וציור):

כיצד הן תורמות לנו, מעצימות, נותנות כוח ותקוה

 

- על יחסי סבים/סבתות עם נכדים ונכדות

סיפורים אישיים, מורשת, ירושות ערכיות העוברות בתוך המשפחה.

 

- על ילדות במזרח אירופה לפני המלחמה

כיצד חיו חיים מלאים עם שמחה ואבל, תרבות וחברה

 

- על השרדות בתנאים קשים

כיצד אנשים מוצאים לעצמם דרכים לשרוד במצבים בלתי שגרתיים

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
חכם רונית
050-5693441

ronit.chacham@gmail.com

, אלכסנדריון 13, ירושלים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.