ענפים שבורים

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: אילה שרוט
שנת הסרט: 2015
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 19/08/2018

בגיל 14 סבתי, מיכל רכטר, עזבה את ביתה ומשפחתה בפולין ועלתה לבדה לארץ ישראל. "ענפים שבורים" מספר את סיפורה של מיכל באמצעות קטעי אנימציה מרירים מתוקים המתארים את המסע לארץ ואת ההתבגרות בפנימיית בן שמן בצל השואה. הסרט מציע התמודדות שונה ומקורית עם נושא השואה דרך נקודת מבטה של נערה בת 14.

השיעור כולל הקרנה של הסרט ושיחה עם אילה הבמאית שתדבר על הבחירה להשתתמש באנימציה בסרט דוקומנטרי. בנוסף המפגש כולל שאלות ותשובות עם גיבורת הסרט מיכל רכטר, כיום מורה בגמלאות, המספרת את סיפורה בפתיחות ובכנות נוגעת ללב. מיכל תספר על ילדותה והתבגרותה בארץ, ותדבר על השינוי שעברה בעקבות יציאת הסרט. מיכל ואילה הבמאית (שהן גם סבתא ונכדה) ידברו על זיכרון השואה בראי הקשר הבין דורי. הן יחלקו עם הקהל את התהליך שעברו תוך העבודה על הסרט, ואת זוויות הראייה השונות שלהן על הסיפור.

בנוסף ניתן להקרין קטעים של  "מאחורי הקלעים" שילוו בהסבר של על תהליך הפקת האנימציה ועל הרקע האומנותי של יצירת הסרט. 





אילה בן-נחום שרוט היא במאית ואנימטורית עצמאית. סרטה "ענפים שבורים" זכה בפרס הסרט הקצר בפסטיבל חיפה ומשם המשיך לקטוף 6 פרסים בפסטיבלים בינלאומיים. אילה וסבתה, מיכל גיבורת הסרט, עורכות הקרנות ומפגשים ברחבי הארץ מול קבוצות שונות ומגוונות הכוללות אנשי אקדמיה, פסיכולוגים, מתנדבים, מורים, תלמידים וקבוצות מגרמניה.

במקביל לעבודתה כבמאית, אילה יוצרת ומביימת אנימציה לסרטי דוקו, מוזיאונים חינוכיים, ותערוכות מדיה. פרויקטים משמעותיים שיצרה בשנים האחרונות: 10 סרטי אנימציה עבור מוזיאון גבעת התחמושת המחודש, אנימציה עבור הסרט הדוקומנטרי "היה היה מלך" על המחזאי נסים אלוני, סרטון עבור מוזיאון תולדות קיבוץ החצרים (בהקמה), אנימציה לסרט הדוקו "המוזות של בשביס זינגר", ועוד.

 

.

על הסרט התיעודי (דוקומנטרי):

הסרט התיעודי שואף לבצע תיעוד של מציאות קיימת. האם הסרט התיעודי משקף תמיד  את האמת? הנחת היסוד שחשוב להדגיש היא שכל תיעוד הוא פרשנות, ולא קיים ייצוג שהוא אובייקטיבי, חף מנטייה.  הסרט הדוקומנטרי מציף סוגיות הנוגעות בגבולות ההתערבות של במאי/ת-יוצר/ת במציאות המצטלמת, הכרעות לגבי מה שנכלל ומה שלא נכלל בסרט, הכרעות באשר לדרכי ייצוג המציאות, כמו גם הכרעות אתיות שמעורר הממד המציצני הכרוך ביצירת סרט תיעודי.

נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש

מה ההבדל בין סרט עלילתי לדוקומנטרי?

איזה סרטים תיעודיים ראיתם לאחרונה? ובכלל?

סרט תיעודי יותר מעניין/פחות מעניין מסרט עלילתי?

איזה סרטי אנימציה אתם מכירים?

האם נתקלתם בסרטי אנימציה המיועדים למבוגרים או לנוער?

האם נתקלתם בסרטים המשלבים אנימציה וצילום רגיל (Live Action)?

האם לדעתכם סרט דוקומנטרי, המחויב לספר סיפור אמיתי, יכול להשתמש באנימציה?

איזו בעייתיות יכולה להיות בסרט "דוקו-אנימציה"?

 

נקודות אפשריות לדיון ועיבוד לאחר המפגש:

מה הרגשתם במהלך הצפייה? מה הפתיע? מה היה צפוי? מאיזו סצנה בסרט הכי התרגשתם? מה בסצנה או ברגע הקולנועי גרם לכם לזכור אותה או העלה בכם את הרגש?

האם המפגש שינה/העמיד באור אחר את מה שהרגשתם בזמן  הצפייה בסרט?

האם במפגש נאמרו דברים שהפתיעו אתכם? האם הסרט והמפגש שינה את תפישתכם על קולנוע דוקומנטרי?

האם אפשר לספר סיפור באמצעות חומרי מציאות?

מהו הקונפליקט בין שתי נקודות המבט בסרט – של מיכל ושל איילה? מה ההבדל ביניהן?

מהו היחס בין הסאונד והתמונה? כיצד הפער ביניהם מדגיש קונפליקט בין נקודות מבט ומאפשר לספר סיפור רב שכבתי?

​מה דעתכם על השילוב של אנימציה בסרט הדוקומנטרי "ענפים שבורים"?

האם לדעתכם האנימציה הוסיפה לסרט? מה היא הוסיפה?

האם לדעתכם האנימציה פגעה בסרט או באמינותו? (כסרט דוקומנטרי המתיימר לספר סיפור אמיתי?)

האם העובדה ש"ענפים שבורים" הוא סרט שואה עושה אותו מתאים יותר או פחות לאנימציה? למה יותר? למה פחות?

כיצד העובדה שיוצרת הסרט היא נכדתה של הדמות המרכזית, משפיעה על הסרט?

האם ההשפעה חיובית? שלילית?

 

הפעלות

כל תלמיד/ה בוחר/ת סיפור משפחתי. התלמידים חושבים על 3 – 5 ציורים שהיו מציירים (או מבקשים מצייר מקצועי לצייר) אם היו עושים ממנו סרט כדוגמת "ענפים שבורים".

התלמידים מציירים ציור אחד. תלמידים נבחרים מספרים את הסיפור לכיתה ומציגים את הציור שציירו, ומספרים על שאר הציורים שהיו מציירים.

תלמידי הכיתה יכולים להציע רעיונות לציורים נוספים.

 

הפעלה לאחר המפגש – להציע לתלמידים לצלם סרט ובו סבא או סבתא מספרים את הסיפור שלהם ולהקרין את הסרטים בכיתה.


 

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
אילה שרוט
0528821297

ayalasharot@gmail.com

יפו-תל אביב, יהודה הנשיא 39

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.