כוריאוגרפיה: ואלרי פאנוב, לנה מריניצ'נקו, יובל טביב
מחזה ובימוי: שירילי דשא
ביצוע: להקת בלט פאנוב
שחקנים: גיל ווסרמן, טלי בן יוסף
תפאורה ותלבושות: בתיה סגל, מיכאל פיק, לימור הרשקו, ראומה צ'וסניק
וידאו ארט: נמרוד ציון מוסיקה: ליאור רונן
משך המופע: כשעה
על להקת בלט פאנוב: בלט פאנוב נוסד בשנת 1998 במהלך שנות קיומו הוציא למעלה מ-20 הפקות שונות ביניהם גם הפקות לילדים וגם מופעי ערב.
הרקדנים בבלט מגיעים מכל קצבות תבל , גרמניה , בריטניה , יפן , רוסיה והמון רקדנים כשרונים יצאו בהכשרתו של בית הספר לבלט שפועל לצד הבלט באשדוד וכולם שותפים לאהבתו של ואלרי פאנוב לבלט. באמתחתו של הבלט יצירות רבות ביניהן יצירות בסגנון בלט קלאסי, ניאו קלאסי ועוד. רבות מהן מוצגות על הבלט ברחבי העולם ובישראל.
אמצעים אומנותיים במופע
וידאו ארט – במופע בחרנו לשלב מסך וידאו ענק עליו מוקרנות לאורך כל המופע אנימציות ייחודיות היוצרות אשליה של תנועה ומשמשות חלק בלתי נפרד מתפאורת המופע. האנימציות מנהלות דיאלוג מתמיד עם המתרחש על הבמה. ניתן לשוחח עם הילדים על דוגמאות מתוך המופע כגון:
- ריקוד בניית התיבה – במקביל לריקוד בו רואים את בניו של נח בונים תיבה, נבנית התיבה על גבי מסך הוידאו משלב השרטוט ועד לתיבה המושלמת.
- ריקוד המבול – הריקוד מראה את סערת הגלים בים ואת התיבה המיטלטלת ובמקביל על המסך רואים את המבול הגובר והגלים שהולכים ומכסים את האדמה.
הביאו דוגמאות נוספות.
תפאורה – במופעי מחול עיצוב התפאורה חייב להתחשב בעובדה שעל הבמה להיות פנויה ככל האפשר על מנת לאפשר לרקדנים תנועה. במופע שלנו התפאורה מורכבת מארבעה אלמנטים זזים אשר הצבתם בפוזיציות משתנות מעניקה מגוון "לוקיישנים" - פנים תיבה, חוץ תיבה, דוכני שוק ועוד... את המתרחש על הבמה משלים מסך הוידאו ויחד הם מייצרים תמונה מפורטת ואווירה התואמת את עלילת המופע.
למורים – הביאו לתשומת לב הילדים רגע קסום במיוחד בהצגה בו התיבה "יוצאת" מהמסך ודגם מוקטן שלה עובר לקדמת הבמה ומיטלטל על גלי הים בריקוד המבול.
מוזיקה – את המופע מלווים קטעי מוזיקה ישראלית עכשווית וקטעי מוזיקה קלאסית. בסיפור המסגרת, המתרחש בהווה (קבוצת ילדים יוצאת לטיול) משולבים שירים ישראלים של מיטב המשוררים – מחרוזת שירי טיול (נעמי שמר), שיר קשת בענן (לאה גולדברג), השיר על נח (יהורם טהרלב)... בסיפור התנ"כי, המתרחש בעבר משולבות יצירות קלאסיות מוכרות ואהובות כגון: מחול הונגרי מס' 5 מאת ברהמס, ארבע עונות מאת ויואלדי, נישואי פיגארו מאת מוצארט, חלום אהבה מאת ליסט ועוד. כניסת החיות לתיבה מורכבת מקטעים קצרים ומוכרים בסגנונות שונים ומגוונים.
- אילו מהיצירות הקלאסיות הכרת?
- למה לדעתך נבחרו קטעי המוזיקה השונים לחיות השונות? האם מצאת התאמה בין החיה למוזיקה שנבחרה עבורה? (לדוגמה – כניסת הסוסים על מוזיקה מאת וילהלם תל הנשמעת כדהרות, כניסת האריות על מוזיקה חגיגית ומרשימה מתוך האופרה "כרמן" ועוד)
תלבושות – במהלך המופע מחליפים הרקדנים עשרות תלבושות: בפתיחת המופע תלבושות ריאליסטיות של ילדים היוצאים לטיול. בפתח הסיפור התנ"כי לובשים הרקדנים תלבושות תקופתיות של אנשים מתקופת המקרא. כניסת החיות לתיבה מלווה בעשרות תלבושות מרהיבות ומושקעות של זוגות חיות – ג'ירפות, אריה ולביאה, סוסים, יענים, קופים, פילים, טווסים ועוד. בריקוד המבול לובשים כל הרקדנים תלבושות המדמות את גלי הים.
- איזו תלבושת אהבת באופן מיוחד. מדוע?
- בחר חיה שאתה אוהב וצייר לה תלבושת מתאימה.
כללי התנהגות במופע:
1. אסור לאכול באולם.
2. מותר לנוע בכיסא במהלך המופע, אך בלי להפריע לחברים מסביב.
3. אסור לקום באמצע המופע.
4. צריך להקשיב ולעשות למה שאומרים המורים, עובדי ההיכל, ההורים המלווים והרקדנים (במידה ויפנו אליכם).
5. אסור להרעיש ולהפריע לחברים שמסביב במהלך המופע.
6. לאחר סיום המופע, אתם נשארים במקומות עד לקבלת ההנחיות מאנשי הצוות לצאת מהאולם.
מושגים בסיסיים: מהו מחול ומהי יצירת מחול?
כוריאוגרף - היוצר שאחראי על כל מרכיבי יצירת המחול.
משפט תנועתי - סידרה קצרה של תנועות.
שפה תנועתית - חיבור של המשפטים התנועתיים, ה"מילון" התנועתי הייחודי של היצירה, טכניקת המחול הספציפית שמשתמשים בה והסגנון (קלאסי, מודרני, אחר).
סוגי מחול מרכזיים - הינם הבלט הקלאסי והמחול המודרני. סגנונות בולטים אחרים הינם: מחול עכשווי, תיאטרון מחול, ריקודי רחוב, פלמנקו ועוד.
הרעיון המרכזי - המוביל את הכוריאוגרף. יכול להיות סיפור, רגש, תוכן ומסר או רעיון מופשט.
מרחב - חלל הבמה בו נעים הרקדנים והשימוש שהם עושים בו. מעניין לשים לב האם הרקדנים נעים במקום אחד, מתקדמים בחלל במסלולים, יוצרים מבנים (שורות, טור) משתמשים ברמות גובה שונות (גבוה - עמידה וקפיצה, בינוני -כיפוף רגלים, נמוך רצפה).
הרקדנים - בלתי אפשרי להפריד בין הרקדן והריקוד. הם היצירה וכלי הביטוי בו זמנית בניגוד לאמנויות אחרות. הם שמאפשרים לכוריאוגרף להביע את עצמו ולעיתים גם משתתפים בתהליך יצירת המחול. מעניין לשים לב ליכולות הטכניות ורמת המיומנות הגופנית של הרקדן ולנוכחותו. מה ההכשרה שלהם (קלאסי, מודרני, אחר)? לאיכויות התנועתיות, לשרירים, הזיעה וכו'. יש לשים לב למספר הרקדנים, החלוקה המגדרית (כמה בנים וכמה בנות?).
הלווי המוסיקלי - של המחול יכול להיות קטע מוסיקה קיים או מוסיקה המולחנת במיוחד למחול. התנועות יכולות להיות מותאמות למוסיקה בדיוק רב, בצורה חלקית או להיות מנוגדות למוסיקה (תנועה איטית בלווי מוסיקה מהירה) המוסיקה תורמת ליצירת המכלול האמנותי השלם.
התלבושות והתפאורה - גם הם משלימים את החוויה האמנותית. הכוריאוגרף מחליט על צבע ועיצוב התלבושת, מה תהיה התפאורה או האם בכלל תהיה, צורת הבמה והישיבה של הקהל ועוד. כל החלטה כזאת היא מכוונת ויוצרת משמעות.
מה אנחנו חווים במהלך מופע מחול?
אמנות המחול במהותה היא מופשטת מאחר שהיא מבוססת על תקשורת לא מילולית שבדרך כלל נושאת משמעות עמוקה. עם זאת, המחול הוא גם גשמי מעצם העמדת הגוף במרכז ההבעה. אנו חווים את גוף הרקדן החי, את שריריו, תנועתו, זיעתו ועל ידי גופנו והחושים, אנו חווים את הריקוד. הצפייה במחול אינה מחייבת להבין את הנראה, אלא לחוש, לדמיין ולהרגיש את מה שמתעורר בנו לאחר תפיסת המחול. החוויה האמנותית מכוונת להשאיר מקום לפרשנות אישית של הצופה, שבוחר על מה להסתכל ובמה להתמקד. לכל צופה, בעקבות זאת, נוצרת חוויה ייחודית ואישית.
כיצד נוצרות יצירות מחול?
הרקדנים מתפרנסים מעבודתם, המחול הוא מקצועם וייעודם המקצועי הוא להעלות יצירות מחול ולהופיע איתן. יצירה של מופע מתחילה בעבודה פרטנית בסטודיו על כל חלק בנפרד. לאחר מכן מתקיימות חזרות בהן היוצר מעיר הערות לרקדנים ומתקן אותם. השלב הוא הוא חזרות מלאות, כלומר הרצת כל המופע ללא הפסקות, לעיתים מול קהל וללא תלבושות ותאורה. השלב הבא הוא מופע שלם בסטודיו ללא תאורה והשלב הסופי הוא מופע על הבמה עם כל האמצעים הבימתיים. בכל אחד מהשלבים הללו, עוד בטרם גיבוש המופע הסופי, אפשר לצפות ולהנות. ואכן, אף אתם תצפו במופע סטודיו שאינו כולל תאורה.
מה מייחד את המחול העכשווי?
ביצירות מחול קלאסיות, הבימה נתפסת כייצוג העולם הבדוי שבו מתרחשת העלילה. הדרמה המועלית בשפת המחול מוצגת כאירוע נפרד מהמציאות של הצופים, ולכן היא מוצגת באולם, במרחב ייעודי, שבו קיימת הפרדה בין חלל התנועה של הרקדנים ובין חלל הצפייה. יותר מכך, החלל שבו מתרחשת היצירה מוגבה על בימה, וזאת מתוך חלוקה בולטת: עולם האמנות מזה ועולם היום-יום מזה. המחול העכשווי מערער על תפיסה בימתית זו. יצירות רבות של המחול העכשווי נמנעות במכוון מהפרדה חותכת בין חלל הריקוד לחלל הצפייה. טשטוש גבולות זה מושתת על התפיסה שלפיה הצופה הוא שותף פעיל ליצירה, והתיחום בין עולם האמנות ועולם החיים מועמד בלי הרף בסימן שאלה.
הכנה לצפייה במופע (המורים יכולים לבחור בין הפעילויות הבאות):
פעילות מס' 1
ילדים, היום אנחנו נלך לצפות בהצגה מיוחדת. יודעים מדוע? מכיוון שההצגה הזאת משלבת מחול, תיאטרון ומולטימדיה. סגנון ריקוד שנראה בהצגה נקרא "בלט קלאסי". סגנון ריקוד זה התפתח בצרפת בחצרות המלכים לפני המון המון שנים. בבלט קלאסי נהוג לרקוד בנעלי בלט או עם נעלי האצבעות לצלילי מוסיקה קלאסית.
לסגנון זה יש שפת תנועה מיוחדת שבעזרתה מרכיבים את כל הריקודים. הרקדנים מתאמנים מהבוקר עד הלילה כדי להצליח בכל התרגילים הקשים והמסובכים, אבל על הבמה הם מחייכים ונראה שהריקוד קליל ולא דורש שום מאמץ.
1. מומלץ לצפות במחול החלילים מתוך הבלט "מפצח האגוזים"
https://www.youtube.com/watch?v=qBDODIWeKbE
2. לאחר הצפייה בקטע בסגנון הקלאסי ניתן להעמיד את הילדים, להגיד להם להזדקף כמו מלכים ומלכות ולהזמין אותם להתנועע באופן חופשי לצלילי המוסיקה הקלאסית. במידה וכיתה גדולה מדי, כדאי לחלק אותה לחצאים. (ניתן לבחור בכל מנגינה אחרת).
https://www.youtube.com/watch?v=h1j5IxOPXdY
3. כל הילדים עומדים במעגל והמורה בוחר ילד אחד שנכנס למרכז המעגל. הילד ממציא קטע ריקוד קצר בסגנון קלאסי לצלילי המוסיקה ולאחר מכן בוחר חבר במקומו וחוזר למעגל. כדאי לסיים את הפעילות לאחר שכל הילדים שהביאו רצון השתתפו, בכדי למנוע ויכוחים ומריבות.
https://www.youtube.com/watch?v=8Yw6SJlW4ug
פעילות מס' 2
לאחר שהמורה מספר על הבלט הקלאסי (ראה התחלה של פעילות מס' 1) הוא אומר: "אתם יודעים ילדים, כל אחד יכול לרקוד בסגנון קלאסי, אפילו חיה. בואו נראה כיצד רקדן בלט מגלם אריה".
1. מומלץ לצפות בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=XUWeUNE4NLk
2. הצעה למשחק: המורה שואל: "ילדים, מי רוצה לגלם לנו חיה בעזרת התנועות ואנחנו ננסה לגלות באצבע בלבד איזו חיה זאת".
3. לאחר המשחק ניתן להעמיד את הילדים ולהזמין אותם לגלם חיות שונות ולהתנועע בסגנון הבלט לצלילי המוסיקה. במידה והכיתה גדולה מדי, כדאי לחלק אותה לחצאים (ניתן לבחור בכל מנגינה אחרת).
https://www.youtube.com/watch?v=3X9LvC9WkkQ
הנחיה לקראת הצפייה במופע: אילו חיות לדעתכם יופיעו בהצגה? אילו חיות ירקדו בנעלי בלט ואילו עם נעלי האצבעות? אילו חיות יעשו קפיצות הכי גדולות ואילו חיות ירימו את הרגל הכי גבוה? אילו חיות ירקדו הכי הרבה ריקודים? מי מבין הדמויות ירקוד הכי פחות?
* הצעה: לרשום מה שישערו הילדים ולבדוק לאחר הצפייה בהצגה האם צדקו.
התרשמות לאחר המופע כפתח לדיון: לאחר הצפייה בהצגה, תבדקו עם הילדים מי מהגיבורים רקד הכי הרבה ריקודים. מי רקד עם נעלי אצבעות? מי קפץ הכי גבוה ומי כמעט ולא רקד? האם צדקתם בהשערות או לא?
תשאלו את הילדים איזה תנועות הם זוכרים מהריקודים? תעודדו אותם להראות את התנועות.
הידעתם?
לואי ה-14 היה מלך צרפת בתקופת הבארוק. הוא קיים חיי חצר מפוארים מאוד שהתבטאו בנשפים בהם רקדו כל אנשי החצר את ריקודי התקופה. כשרון הריקוד קבע את הסולם החברתי. האצילים הטובים ביותר בריקוד - רקדו ראשונים וכך נקבעה הדרגה החברתית הגבוהה שלהם. אחריהם רקדו בעלי דרגה נמוכה יותר וכן הלאה. לואי ה-14 יסד את האקדמיה המלכותית לבלט והאקדמיה המלכותית למוסיקה שאוחדו מאוחר יותר לאופרה של פריז. אקדמיות אלו איפשרו את קידומם של רקדנים וכוריאוגרפים מקצועיים ובפעם הראשונה בתולדות ההיסטוריה, המחול הפך להיות מתחום חובבני למקצוע.
הצעות נוספות לשיחה ופעילות
- מהו מבול?
- מדוע שלח נח את העורב ואת היונה?
- מי אני?
1. שטתי על המים בזמן המבול ___________
2. בגלל ההתנהגות שלנו הוריד אלוהים מבול _________
3. אותי שלח נח ראשון לראות אם יבשו המים _________
4. הבאתי את עלה הזית לנח ____________
5. נכנסנו לתיבה שבנה נח ____________
6. אנחנו שלושת בניו של נח ____________
7. ירדתי על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה ________
8. שילחתי את היונה והעורב __________
- מה מסמלת הקשת בענן?
- מה מסמלת יונה עם עלה של זית?
- למה בחר אלוהים בנח לבנות את התיבה ולהציל את משפחתו ואת בעלי החיים?
- למה נכנסו לתיבה זוגות זוגות של בעלי חיים?
- בחר אחד מהדברים הבאים והכן אותו בציור, פלסטלינה, פיסול וכד' : תיבה, נח, בעלי חיים, מבול, קשת בענן, יונה עם עלה זית.
- פעילות קבוצתית – חלקו את הילדים לקבוצות. כל קבוצה תמחיז חלק מסיפור תיבת נח לבחירתה.
- נח, משפחתו ובעלי החיים שהו יחד בתיבה קטנה ימים רבים.
-
- איך מצליחים לחיות יחד בתנאים קשים? (חוקים, כללי התנהגות, כבוד אחד לשני, ערכים המעודדים שלום).
- הילדים יעלו סוגי בעיות שיכולים להתעורר ודרכים לפתרונם (תורו של מי לנקות? לפיל כואבת הבטן, מה עושים? האריה שואג בשעה שנח רוצה לישון...)
- חיי היום יום בתיבה – לאלו דברים היה נח צריך לדאוג? (אוכל, מים, נקיון, טיפול בחולים, רעש/שקט...).
- לו היית יוצא למסע ארוך מה היית לוקח איתך?