"סבתא עליזה היא סבתא נהדרת,
רק שלפעמים היא קצת מבולבלת.
את הפרחים היא שמה בתוך המגפיים,
עם צינור ההשקיה היא שוטפת את השיניים.
על המנורה היא תולה בגדים,
ועם קומקום משקה את העציצים.
ריבה היא מכינה משום,
ואת המדף תולה בכוונה עקום."
בואו לגלות על הקשר המיוחד של סבתא עליזה ונכדתה, יולי, בהצגת תאטרון-מחול בחרוזים, צבעונית ומצחיקה, לכל המשפחה. (ילדים בגיל 4 ומעלה).
ההצגה מספרת את סיפורן של סבתא ונכדה שלומדות להשלים אחת את השנייה דרך יצירת מתנה מ"מה שיש בבית".
VIDEO
יצירת תאטרון מחול בחרוזים, יוצאת דופן, צבעונית ומלאת חיים שתגרום לכם לצחוק, להתרגש ולהפליג על כנפי הדמיון לעולם מופלא של קסם !
מתאימה לכל המשפחה .
דברי הכותבת
עד היום, אני מרגישה טוב יותר כשמגיע יום ראשון. זה היה היום בו ביליתי את כולו אצל סבתא שלי. היה ביום הזה משהו מנחם, ועוטף. צלחת הספגטי שהייתה מונחת על השולחן כבר כשהייתי מגיעה, הסבלנות של סבתא לשמוע איך היה בבית הספר, לעזור בשיעורי הבית והתחושה שהיא נמצאת כל כולה בשבילי תמיד גרמו לי להרגיש טוב יותר. עברו כבר הרבה שנים מאז פטירתה של סבתי ועדיין אותה תחושה של נחמה עולה בי כשמגיע יום ראשון. ההתרפקות על הזיכרונות שהיא השאירה והגעגוע אליה הניעו אותי לכתוב את המחזה על סבתא עליזה, סבתא אמנית שמקדשת את ערכי הקיימות , מתמודדת עם הקשיים שבתהליך ההזדקנות בעזרת הומור, דמיון, יצירתיות ומוצאת פתרון לכל בעיה. לפעמים נדמה כי הגיל השלישי זוכה ליחס מזלזל מהדור הצעיר ולתחושה כי הוא כבר אינו רלוונטי. אני מאמינה כי בעזרת היצירה הסוחפת אוכל להעביר את החשיבות העצומה שאני רואה בקיום קשר בין ילדים לבין בני הגיל השלישי ואת החשיבות של חשיבה יצירתית, כיבוד הטבע וקיימות .
נושאים מרכזיים ביצירה
דרך אתגר יצירת המתנה של יולי וסבתא עליזה עולה הפער הבין דורי שקיים ביניהן ומוצגים דרכי ההתמודדות איתו. היצירה מקדשת את ערך המשפחה, היא עושה תיקון לתפיסה כי בני הגיל השלישי הם כבר אינם רלוונטיים ומראה כמה חשיבות יש לקשר של הילדים עם בני הגיל הזה מצדם של הנכדים וגם של הסבים והסבתות .
סבתא עליזה חשה חיבור לטבע, למוסיקה מאמינה ביצירה יש מאין וקיימות . היא משתמשת בדמיון הפורה שלה ובאמצעות חשיבה יצירתית היא יוצרת את המתנה יחד עם יולי לקראת יום הולדתה של תמר. יחד הן מפליגות בעולם מופלא וקסום שבו החפצים מקבלים חיים והאנשה, נייר הופך לדמות אישה מרקדת, ספגטי הופך לחוט ארוך ומתמשך, קומקום משקה פרחים בצלילים, כפתור ומחט הופכים ענקיים וכל היצירות שלהן הופכות למתנה אחת, תיאטרון צללים שאיתו הן יוצרות הצגה לתמר .
השפה האמנותית
התנועה והטקסט ביצירה הם אינטגרליים. הקשר החזק בין המרכיבים יוצר חוויה וויזואלית של עולם ריאליסטי עם הבלחות של פנטזיה .
השפה הבימתית מורכבת מתנועה מתחום המחול המודרני, תיאטרון ידיים, תיאטרון צללים, תנועה מתוך שימוש בחפץ וחומר, היא מושפעת מיוצרים בתחום התיאטרון מחול ותיאטרון הבובות.
על היוצרות :
יוצרת, כותבת ושחקנית – יעל קסטל שחקנית ורקדנית תאטרון המטמון, תאטרון פפיון, מיוצגת בסוכנות "מאמא", מורה לתנועה בסדנאות אורנה פורת .
https://www.youtube.com/watch?v=wsstimDj-NQ&feature=youtu.be סרטון תדמית
תואר ראשון בתאטרון מחול מטעם סמינר הקיבוצים .
כוריאוגרפיה ובימוי - הדס נסטל כוריאוגרפית, יוצרת תיאטרון מחול ((גודמן ביה"ס למשחק "הכל אודות אמא", היצירה "אותות" - פסטיבל מחול שלם 2019, פסטיבל סמילנסקי 2019) מנהלת תנועה ובמה (תיאטרון ארצי לנוער "צלילי המוסיקה"), רקדנית במיומנה ובעבר רקדנית בלהקת הפלמנקו הישראלית .
תואר ראשון בתאטרון מחול מטעם סמינר הקיבוצים, בוגרת מגמת מחול תלמה ילין .
https://hadasnestel1.wixsite.com/hadas
רקדנית שחקנית - מירית לוי נבט שחקנית התאטרון הנודד, מורה למחול מודרני במשרד החינוך, כוריאוגרפית מופעי סוף שנה וטקסי זיכרון במערכת החינוך. תואר ראשון בתאטרון מחול מטעם סמינר הקיבוצים .
בעבר רקדנית בלהקה של נאדין בומר ביצירה Invisible"".
תפאורה ותלבושות - אילנה קסטל אמנית פלסטית, בוגרת התוכנית להוראה במכון ללימודי אומנות מוזיאון ישראל. מנהלת גן פרטי, מורה לאומנות פלסטית בית ספר "הר אדר" מורה לאומנות רב תחומית ביה"ס "אגרון" מייסדת ומנחה תכנית ארצות דמיוניות לבתי ספר וגנים .
ליווי אמנותי– דניה לנדסברג שחקנית תיאטרון בית ליסין ומדריכה למשחק, בוגרת יורם לוינשטיין .
ייעוץ תפאורה - דיה בלזר , אמנית מיצבים ופסלת. אחראית על מיזם "סטודיו שפירא". עוסקת בחינוך חזותי וחינוך לאמנות .
https://www.dayabelzer.com/contact
ייעוץ דרמטורגי - איציק כהן במאי ומחזאי ההצגה 'איתמר מטייל על קירות' (סל תרבות ארצי )
שחקן הבימה, אורנה פורת, המדיטק, מייסד ובעלים של תאטרון פפיון .
צילום - מעין לוי נבט
צלמת, מאפיינת חווית משתמש Ux ומעצבת גרפית .
יומן כתיבה על סבא וסבתא
הילדים כותבים או מציירים זיכרון טוב מסבא וסבתא
למה הכי התגעגעתם בתקופה שלא יכולתם לראות את סבא וסבתא?
חברות
שאלות מנחות :
מהו חבר טוב?
למה חברים זה חשוב?
לספר על מקרה שהייתם צריכים עזרה וחבר עזר לכם?
געגוע
מה זאת התחושה הזאת של כאב שהוא גם נעים של געגוע? האם אתם מתגעגעים לדברים שיכולתם לעשות לפני הקורונה ועכשיו אתם כבר לא יכולים? למה? מה אתם עושים במקום?
למה מתגעגעים? (אנשים, ריחות, טעמים, קולות, חויות)
לקשר להצגה - הגעגוע של יולי לחברתה תמר וכיצד היא מתמודדת איתו.
התמודדות עם פחד מכישלון
שאלות מנחות:
מהו כישלון?
מה אנחנו מרגישים כשאנחנו נכשלים?
מדוע אנחנו מפחדים להיכשל?
איך מתגברים על הפחד מכישלון?
קישור להצגה –האם יולי וסבתא עליזה מפחדות מכישלון? אם כן כיצד הן מתמודדות עם הפחד?
עידוד חשיבה יצירתית
משחק של פתרון בעיות
להציג בפני הילדים כל מיני בעיות מחיי היומיום ולמצוא דרך יצירתית לפתור אותן.