פאיזה רושדי הייתה זמרת נודעת במצריים, שלמרות יהדותה זכתה לתהילה ופופולאריות בכל רחבי העולם הערבי. עם פרוץ מלחמת השחרור היא בורחת לישראל ושורדת בעזרת שירתה המדהימה והחושנית, חוש ההומור שלה וחוכמתה העסיסית. שנים אחר כך כשפאיזה כבר זקנה וחולה נאלצת בתה היחידה חנה להעבירה לבית אבות. במשך לילה שלם אורזת חנה את הבית בו גדלה, שרה את שיריה היפהפיים של האם ומתעמתת עם סיפור חייהן המשותף. יצירה תיאטרלית צבעונית, המביאה את קסם המזרח במוסיקה, מחול ודרמה בעקבות סיפורה האמיתי של הזמרת פאיזה רושדי .
מונודרמה בביצוע יפה תוסיה כהן.
הסיפור מבוסס על האוטוביוגרפיה של השחקנית, שלוקח את הצופה הרחק לתוך עולם אקזוטי וקסום, לתוך עולמה של אמא שלה, הזמרת פאיזה רושדי.
זוכת פרס ראשון ב'פסטיבל תיאטרונטו 2000' – תיאטרון 'הבימה'
מאת: יפה תוסיה-כהן ואיריס שביט
VIDEO
VIDEO
על היצירה -
זוכת פרס ראשון ב'פסטיבל תיאטרונטו 2000' – תיאטרון 'הבימה'
מאת: יפה תוסיה-כהן ואיריס שביט
הסיפור מבוסס על אוטוביוגרפיה של השחקנית, שלוקח את הצופה הרחק לתוך עולם אקזוטי וקסום, לתוך עולמה של אמא שלה, הזמרת פאיזה רושדי.
דבר השחקנית והיוצרת - יפה תוסיה-כהן
זו הצגה על אימא שלי ועליי. על אמא יהודיה, מלכת הזמר הערבי בישראל, ואני, בתה שנולדתי בתל אביב, ולא יודעת מה עושים עם כל העושר התרבותי הזה. ההצגה מספרת סיפור אישי, שונה ומרתק. היא עוסקת בהיותנו כל אחד שונה בחברה, שדורשת ממך להיות כמו כולם, ומטפלת בשד העדתי, שלאחרונה הרים את ראשו.. ועם זאת, ההצגה מטפלת בנושאים אוניברסליים גם אם לא ראית הצגה מימיך, תהנה מהצגה זו . זו הצגה על אישה פמיניסטית טרם זמנה, חזקה ומפולפלת . על מערכות יחסים בין אם לבת ועל המחיר היקר שמשלמים, כאשר הקריירה קודמת לבית ולמשפחה . על יחסי אימהות ובנות - ועל כוחה של הסליחה .
משך ההצגה/המופע (בדקות): 70
קרדיטים שחקנים ויוצרים:
יפה תוסיה כהן – כתיבה ומשחק
איריס שביט – כתיבה
איציק סיידוף – עיבוד ובימוי
לפני הצפייה כדאי להכין את הילדים לזיאנר של הצגת יחיד שהיא אוטוביוגרפית. איך לוקחים סיפור אישי והופכים אותו להצגה. בנוסף כדאי להכין את הילדים לנושאים כמו מזרחיות בישראל פוסט קום המדינה. הקושי להיות מזרחי במרחב שדורש ממך למחוק את הזהות. בנושא מוזיקה ערבית. על דיוה, שפעלה בניגוד לקוד החברתי של זמנה. על יחסי אמהות בנות, מה זה אומר להיות מהגר. קושי של ילדה בת יחידה מול אם חד הורית, בשנות השישים שבעים, וזה נכון לכל תקופה.
אחרי ההצגה אפשר לענות לשאלות שמתעוררות, ולספר את תפקיד רשות השידור בערבית כזרוע הסברתית בישראל ואיך הפכה למוקד מוזיקאלי עתיר יצירה. ואיך לקחתי את הסיפור האישי והפכתי אותו לכלי מעציב לעצמי ולקהל.
מוסיפה כאן עוד קישורים של כתבות, וראיונות כהשראה לנושאים נוספים שיכולים לעלות:
קישור להופעה של פאיזה רושדי - מלכת הזמר הערבי בישראל, בשנות ה-70 בטלויזיה הישראלית עם תזמורתו של זוזו מוסא
https://www.youtube.com /watch?v=MfoZdM9VONc
קישורים לכתבות:
כתבה בעיתון הארץ – מאת נרי ליבנה
https://www.haaretz.co.il/misc/1.876099
כתבה ב-YNET מאת שוש גבאי
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-332088,00.html
כתבה בynet מאת אילן שאול
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2340194,00.html
סוג במה
מקצועית
רוחב
3
עומק
4
גובה
50
מספר אומנים
1
מספר אנשי צוות
2
זמן הקמה
1.5 שעות
שפת המופע
עברית
החשכה
כן
סאונד
כן
תאורה
כן
טייפ
כן
חדר הלבשה
כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.