שומרי ים המוות

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 30
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: עידו גלס
שנת הסרט: 2022
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 28/09/2022

ים המלח מתייבש, בורות ענק נפערו בחופים, אתרי תיירות נותרים ריקים ואין מושיע. פתרונות דווקא יש – חפירת תעלה שתמלא את המים החסרים, אבל ממשלות האיזור לא מסוגלות להניע תהליך. זהו סימפטום להתייבשות האזור כולו.

עודד רהב, פעיל סביבה חושב לחצות את הים בשחייה, אירוע שלא התרחש פה מעולם. אולי המעשה הקיצוני, המסוכן, יעורר את דעת הקהל ואת הממשלות למעשה.

הוא מתחיל להתאמן ולהסתגל למי הים המיוחדים. אף אחד לא יודע איך יגיב הגוף לשהיה ארוכה במי המלח, בליעת מי ים עלולה להרוג תוך דקות, נדרש ליווי רפואי. לאחר סיור בשטח עודד קובע את היעד – חציית הים לרוחבו בשחייה מירדן לישראל בסתיו הבא. עודד מבין שהוא חייב שותפים. הוא מגיע לארגון אקופיס המתמחה בפתרון לבעיות אקולוגיות. זהו הארגון היחיד שעובד בשת״פ אזורי – ירדני, פלסטיני, ישראלי. עודד נפגש עם גדעון המנכ״ל הישראלי של הארגון שחוקר כ-20 שנה את ההתייבשות ויש לו פתרונות. גדעון אומר לו שחייבים לערב את שכנינו מירדן ופלשתין. עודד מתקשר בהמלצתו למונקאט (מנכ״ל אקופיס הירדני) שמתלהב, מוכן לסייע ואף להשתתף בשחייה. האימונים נמשכים. משיגים משקפות מיוחדות להגן על הפנים. מרחוק משקיף עליו יוסוף המציל הוותיק, פלסטיני מהכפר בית ענאן. כבר 30 שנה שהוא מציל בחוף הזה ומעולם לא ראה שחייה כזו. הוא יורד אליו ועודד מספר לו על הפרויקט. אחרי כוס קפה יוסוף בפנים, מסכים לשחות כנציג פלסטין.

עודד, מונקאט ויוסוף הופכים להיות הציר שמוביל את המשחה. הקשר ביניהם מתהדק – אימוני שחייה משותפים, ביקור בירדן ותכנונים להמשך הקמפיין. בשחיית אימון משותפת אל שפך הירדן – מקור ההזנה של הים שבקושי זורם. מחכות להם משפחותיהם בפיקניק משותף בתוך שטח הפקר בין מדינותיהם. משפחתו של מונקאט לא הגיעה, אשתו ממוצא פלסטיני ולא מוכנה להיכנס לישראל שגירשה את משפחתה. מונקאט מומחה עולמי לפתרון בעיות מים יודע שרק שת״פ עם ישראל יכול להציל את ממלכתו המתייבשת ועושה לשם כך רבות, אבל רבים בירדן רואים בו בוגד ואף ניסו להתנקש בחייו.

מונקאט מבטיח לעודד שחיינים ירדנים נוספים אך כל המאמצים נתקלים בקיר של התנגדות. גם האישור מהממשל הירדני לחציית הגבול לא מגיע.

יוסוף מפוטר לפתע, כמו רבים שעובדים בתיירות ים המלח. מתוך המשבר האישי והמשפחתי הוא מתגייס לארגן נבחרת שחיינים פלסטינית. הוא חובר לנאדה, מנכ״לית אקופיס פלסטין. גם הם נתקלים בסירוב גורף.

עודד כורע תחת נטל הארגון, תיאום בין שלוש ממשלות שני צבאות וים אחד מסתבר כאירוע מורכב ביותר. שעות לפני המשחה האישורים לחציית הגבול טרם הגיעו.

18 חדשים מאז שהגה את הרעיון מתקבצים 28 שחיינים מהעולם למשחה, ביניהם פלסטיני אחד וירדני. ברגע האחרון מצלצל הטלפון - מונקאט חש בליבו ולא יגיע, אבל השיג את האישור המיוחל. לפנות בוקר חוצות מספר סירות מהירות את הים לחוף הירדני. בצהרי אותו יום מול קהל נרגש ו-70 כלי תקשורת מגיעים השחיינים המותשים אל החוף הישראלי. נאומים נרגשים נישאים באוויר. התקשורת העולמית מדווחת על ים מתייבש ועל שלושה אנשים שלא וויתרו.

אבל במזה״ת כותרת מתחלפת באחרת. הסכם שלום ושיתופי פעולה עומדים למבחן ותוכנית להצלת ים נראית כחלום רחוק. השלושה נפגשים בגשר מעל נהר הירדן - חותמים על אמנה המחייבת אותם להמשך שיתוף פעולה ופעילות אקטיבית להצלת הים. מכאן מתחיל קמפיין עולמי.

משך המפגש הכולל הקרנת הסרט ודיון הוא 90 דקות 




על היוצרים

יואב קליינמן ועידו גלס הם בימאים ומפיקים שותפים. שיתוף הפעולה היצירתי שלהם כבמאים נמשך למעלה מעשור. "שומרי ים המוות" הוא הסרט התיעודי החמישי שהם מפיקים יחד.

סרטים בהפקת עידו גלס ויואב קליינמן: ● לוחם של אהבה - 70 דק ● ילדי הפניית המבט 53 דק ● מחלקה פתוחה - 57 דק ערוץ הראשון ● במבחים גדודי העבודה - 52 דק ׳ קופרודוקציה עם שירות הסרטים הישראלי ● קוד אלקנה - 52 דק - ערוץ הראשון ● חולות נודדים - 57 דק ערוץ הראשון

 

עידו גלס - במאי-מפיק

יוצר ומביים: ● l ​אחים לחיים​ ​- ​סרט דוקו, כאן 11, 2020 ● l ​צל ואור – סרט דוקו המוזיאון ליהדות תימן ברחובות.● חולות נודדים – סרט דוקו, ערוץ 1 ● מחלקת פתוחה - סרט דוקו, ערוץ 1 ● ילדי הפנית המבט - דוקו 54 דק' ● לוחם של אהבה - פיצ'ר דוקו ● שרים בכיכר- עבור קשת ערוץ 2, 2008-2012 ● בלי גרביים סדרת דרמה קומית )שלושה פרקים-ערוץ לוגי( ● חופשת קיץ – פיצ'ר. ע.במאי, זוכה פסטיבל טרבקה – ניו יורק ● החיים ע"פ איגי 13 פרקים עבור ערוץ לוגי ● הפסח האחרון דוקו עבור ערוץ הילדים ● ישראל במילה עבור התכנית של ברברה וולטרס – ארה"ב. ● קהילת המודיעין סדרה של עשרה סרטים דוקומנטריים ● קוד אלקנה עבור ערוץ 1 – "הסיפור האמיתי" ● חמש וחצי – במאי כתבות, תכנית אקטואליה-ערוץ הילדים. ● במב"חים פסטיבל הקולנוע ירושלים - התמודד על פרס וולגין. ● פרדידל / סרט גמר. זכה למלגות הצטיינות מטעם משרד המסחר והתעשייה, מטעם "קרן אמריקה-ישראל". ובפרס העריכה מטעם "המכון הישראלי לקולנוע". השתתף בחמישה פסטיבלים בין-לאומיים

 

יואב קליינמן - במאי​,​ צלם ומפיק

בימוי:  ● ״מחלקה פתוחה״ - סרט דוקו, ערוץ 1 ● " לוחם של אהבה"- סרט דוקו, הוצג בפסטיבל חיפה ● "נאף" - סרט דוקו, שודר בערוץ 2 ובפסטיבל ירושלים ● ״נקמת דם״ -סרט דוקו, שודר בנשיונאל גאוגרפיק ● "צייד" -סרט דוקו, שודר ב - YES ובערוץ הסרטים הישראלי. ● "חולה רוח" -סרט דוקו, שודר בערוץ הספורט

 

שומרי ים המוות – צפייה מונחית ומפגש עם יוצרי הסרט

מערך שיעור

רציונל

את מסענו ליצירת הסרט הזה התחלנו לפני מספר שנים בתמיכה של מכון "סאנדנס" האמריקני וקרן סקול. מטרתם לזהות פרויקטים מכל העולם המאחדים, יזמים אקולוגיים עם יוצרי קולנוע דוקומנטרי. ביחד יוכלו ליצור סיפור קולנועי שיגע בליבות אנשים ירגש ויקרא לפעולה אקטיבית למען הסביבה - ״שומרי ים המוות״ נבחר כאחד מארבעה פרויקטים כאלה מהעולם כולו.

ים המלח אחד מפלאי העולם מתייבש ונעלם. הים יקר לרבים בארץ ובעולם. הסרט שלנו מתמקד בתופעת כנפי פרפר אנושית. 3 אנשים החיים לחופו של הים מוכנים לשתף פעולה להצלת הים, למרות שהם מתרבויות שונות וממדינות עוינות משק הכנפיים העדין עשוי להביא למשב רוח גדול שאולי ישנה משהו במצב הקיים. יש פה סיפור על רוח האדם הדבק בעקרונותיו, המאמין בכוחו לשנות, המוכן לסכן בעבור זה אפילו חיים שלמים. זו משימה רבת השראה לכל צופה בסרט.

 

בהקרנת פיילוט של הפרויקט לתלמידי תיכון, גילינו שיש לסרט ערך חינוכי משמעותי. הצפייה בסרט עוררה את התלמידים לפעולה בתחומים האקולוגיים ובנושאי שיתופי פעולה. אנו מאמינים שיש לסרט יכולת להשפיע על תלמידים בישראל ובעולם לפעולה אמיתית למען הסביבה, וכן להיפתח לשיתופי פעולה עם השונה והלא מוכר לנו – כל אלו הם יעדים חינוכיים חשובים, שאנו בטוחים שאתם שותפים לנו בהנחלתם.

מטרות השיעור

  1. הכרות עם מאפייני הסרט התיעודי ומרכיביו.

  2. מתן כלים לצפייה ביקורתית בסרט תיעודי

  3. לחשוף את התלמידים למושג וידאו אקטיביזם, ולכוח של הקולנוע ביצירת מודעות/ בכוח של היוצר לספר סיפור שיעורר שינוי

  4. הכרות עם מצבו המורכב של ים המלח, ועם הדרכים להוביל להצלתו

  5. להניע את התלמידים לאקטיביזם בתחומים הבוערים בהם

קהל יעד-תלמידי חטיבה עליונה

משך זמן- 90-135 דקות (שניים עד שלושה שיעורים)

עזרים

  • מקרן ומסך

  • דפים

  • כלי כתיבה

מבנה השיעור

  • טרום הסרט- יעסוק במאפייני הסרט התיעודי בכלל ווידאו אקטיביזם בפרט, ובתפקיד היוצר בבחירה כיצד לספר את הסיפור שיניע לפעולה (כ- 20 דקות)

  • צפייה מונחית בסרט 'שומרי ים המוות', במהלכה כותבים התלמידים שאלות לשיחה עם היוצרים (כ-60 דקות)

  • דיון עם היוצרים בעקבות הצפייה, ופעילות בסגנון 'סליחה על השאלה' (כ- 30 דקות)

  • סיכום המפגש והנעה לפעולה (10 דקות)


 

מהלך השיעור

  1. טרום הסרט:

היוצרים יציגו את עצמם

נשאל-איזה סוגי סרטים אתם מכירים? ונכתוב על הלוח את התשובות

נשאל מה ההבדל בין סוגי הסרטים השונים, ונתמקד בהבדל בין סרט עלילתי לסרט תיעודי.

אז מה זה סרט תיעודי? מה מאפיין אותו ומבדיל אותו מהסוגים האחרים?

נעשה על הלוח שמש של המאפיינים שהעלו התלמידים ונדבר על המאפיינים השונים וכיצד הם מגדירים את הסרט התיעודי.

נדבר על סוגים שונים של סרטים תיעודיים, ונתמקד בווידאו אקטיביזם.

מה זה? מה מיוחד בו וכיצד הוא מנסה להניע אנשים לפעולה?

הנחייה- דבר ייחודי נוסף ביצירה של סרט, הוא הדרך בה אנחנו בוחרים לספר את הסיפור. מה מדגישים ובאיזה אמצעים קולנועיים משתמשים. לדוגמה-אם נעשה עכשיו סרט על הכיתה, אפשר לספר את סיפור הכתה בכל מיני דרכים וליצור רשמים שונים למשל ניתן להתמקד בתלמידים שוהים או עוסקים בטלפון שלהם ולתת חושה שהם משועממים באותה כיתה עצמה ניתן לצלם תלמידים שמתבוננים במורה או כותבים ולתת רושם אחר לגמרי. בניית הסיפור ועריכת הסרט לפיו היא כמו לקחת כמות גדולה של מוצרים שקנינו, ומתוכם להכין ארוחה. אפשר להכין סוגים שונים של אוכל מאותם חומרים, להחליט במה מהמוצרים משתמשים ובמה לא, מה סדר הבישול שלהם וכן הלאה. האחריות לתוצר היא על המבשל. במהלך השיעור נדגים בקצרה איך עושים את זה - נבקש מהתלמידים לקפוא לרגע נצלם אותם בסלולרי ונראה להם איך הלכה למעשה ניתן ליצור סיפור שונה

יצירת סרט זה סוג אחר של בישול, וליוצר יש כוח לספר את הסיפור בדרך בה הוא/היא רוצה, לקולנוע יש כוח לעורר מודעות, אבל חשוב להבין את רמת האחריות שבאה עם הכוח הזה.

לקראת הצפייה נחלק דפים ונבקש תוך כדי צפייה לכתוב שאלות והערות שעולים לנו. זה יכול להיות סביב המאפיינים הקולנועיים, בחירות של הבימאי, נושא הסרט המשתתפים בו וכו'.


 

2. צפייה משותפת בסרט 'שומרי ים המוות' (55 דקות)

3. לאחר הצפייה:

נשאל מה הדבר המרכזי שהם יצאו אתו מהסרט. זו יכולה להיות תחושה שהסרט עורר בהם, שאלה שצפה, הערה וכו' .. בשלב זה לא נענה על השאלות, אלא רק ניתן זמן ונטילציה

לאחר הסבב נבקש מהתלמידים לחזור לשאלות ולהערות שכתבו ולדייק אותם (למחוק שאלות שקיבלו עליהן תשובות בסרט, לנסח מחדש הערות וכו'). כל 3-4 תלמידים מתכנסים לקבוצה, עוברים על השאלות וההערות שכתבו ומנסחים שאלה אחת ליוצרים (שאלה בסגנון 'סליחה על השאלה) אותה כותבים על דף נקי ומעבירים ליוצרים.

היוצרים יושבים מול התלמידים ומספרים על הבחירה ליצור דווקא את הסרט הזה, ועל תהליך הכנת הסרט.

אחר כך, מניחים את ערימת השאלות לפניהם. בכל פעם שולפים שאלה מהערימה מקריאים אותה ועונים עליה. אם יש תגובות והערות מהתלמידים, מפתחים את התשובה לדיון.

הנחייה-עד כה אנחנו ענינו לשאלות שלכם, עכשיו מבקשים לשאול אתכם שאלה: מה מפריע לכם? מה בוער בכם שהייתם רוצים לשנות, ומה אתם חושבים שאפשר לעשות עם זה?


 

4. סיכום מפגש:

בסבב מבקשים מכל תלמיד לסכם במילה אחת עם מה הוא יוצא מהמפגש


 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
עידו גלס
0505908534

idoglass1@gmail.com

קיבוץ פלמחים, שכונת הים 6

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.