מופע כלי הקשה קצבי בהשתתפות פעילה של הקהל.
יצירה מקורית של נויה שליין, מבוססת על ספר הילדים שכתבה, "הבית של תוף".
הבית של תוף, הוא סיפור בחרוזים מעורר דמיון, שבמהלכו הילדים פוגשים את משפחת כלי ההקשה.
כלי ההקשה השונים מתעוררים לחיים כדמויות במשפחה וכחפצים בבית.
בין דפי הספר מפוזרים קודי סריקה שמובילים לסדרת סרטונים. בכל סרטון מוצגים כלים שונים ממשפחת כלי ההקשה.
המופע "הבית של תוף" הוא מופע מקורי, במהלכו נויה שליין חושפת את הילדים לעולם המופלא של כלי ההקשה, ומסבירה ומנגנת על מגוון אדיר של כלים, תוך כדי הקראת הסיפור והקרנת האיורים.
המופע בהשתתפות פעילה של הקהל.
בית הספר או הגן שמזמינים את המופע יקבלו במתנה עותק אחד של הספר עם הקדשה אישית, וכן גישה חופשית לסדרת הסרטונים שמלווה את הספר.
VIDEO
נויה שליין – אמנית מרימבה וכלי הקשה בינלאומית.
יוצרת, סולנית ומנחה של מופעים רבים, ביניהם מופעים במסגרת סל תרבות ארצי, קונצרטים עם תזמורות ורקדנים ורסיטלים שהוקלטו לרדיו.
הופעות בפסטיבלים נחשבים בעולם, כגון הפסטיבלים בלוצרן, בזלצבורג והפרומס בלונדון. וכן, הופעות באולמות החשובים בכל רחבי אירופה, בסין, בקוריאה ובארגנטינה.
מחברת הספר "הבית של תוף" וסדרת הסרטונים שמלווה אותו.
מרצה בנושאים: כלי הקשה, קצב החיים והשילוב בין אמנות לעסקים.
חברה בהרכב "כלים שלובים" – הרכב נשי ייחודי של חליל, צ'לו ומרימבה.
מנהלת קהילת אמני ישראל וקהילת נשים אמניות בפייסבוק.
* סרטון הכרות "הבית של תוף", מותאם לילדים –
https://www.youtube.com/watch?v=xD0K80ekIHI&t=1s
* דוגמא של נויה שליין מנגנת על מרימבה וכלי הקשה –
היצירה "תחושת היופי" של ארז משיח, מתוך התכנית "אינטרמצו עם אריה ורדי" -
https://www.youtube.com/watch?v=etnNuz3I2z4
* ניתן להתחיל את הדיון בשאלה אילו כלי הקשה הילדים מכירים – לרוב הילדים מכירים רק תוף, משולש, תוף מרים ומצילתיים. בהם הם מתנסים כבר מגיל צעיר, מגן הילדים.
ניתן לחשוף ולהכיר להם כלים רבים במשפחת כלי ההקשה.
* סוגים שונים של כלי הקשה –
כלי הקשה מלודיים – איתם ניתן לנגן מנגינה. כמו קסילופון, גלוקנשפיל ומרימבה.
כלי הקשה ריתמיים – איתם ניתן לנגן מקצבים. כמו סנר (Snare ), טום-טום (Tom-tom ) ותוף באס.
כלי הקשה שנועדו ליצור אפקט של סאונד (Sound Effects ) – כמו רעשנים, פעמונים, מקל גשם וגונג.
* חלוקה נוספת של משפחת כלי ההקשה –
כלים שמנגנים עליהם בעזרת מקלות - כמו קסילופון ומערכת תופים.
כלים שמנגנים עליהם עם הידיים - כמו בונגוס (במקור מקובה), דג'מבה (במקור מאפריקה), ודרבוקה (ניתן להראות את השימוש הרב של דרבוקה במוסיקה הים תיכונית).
* כיצד מייצרים צלילים שונים לתופים – התופים מגיעים בגדלים שונים. תיבת התהודה שלהם בגודל שונה. ככל שהתוף קטן יותר, הצליל שלו גבוה יותר. ככל שהתוף גדול יותר, תיבת התהודה שלו גדולה יותר ולכן הצליל שלו נמוך יותר.
* ההבדל בין כלי נשיפה, כלי מיתר וכלי הקשה.
אחד ההבדלים הבולטים הוא בדרך בה מפיקים את הצליל ובדרך בה מאריכים את הצליל (בכלי הקשה ע"י Roll או Tremolo ).
* כלי הקשה אפשר למצוא בכל מקום -
אפשר להמציא מקצב פשוט ולנגן אותו בעזרת טושים או עפרונות על השולחן בכתה.
אפשר להמציא מקצב פשוט ולנגן אותו על הירכיים, ובעזרת מחיאות כפיים ורקיעות רגליים.
להראות קטעי וידאו של תיפוף על הגוף.
לדוגמא - https://www.youtube.com/watch?v=sb-2VsE2y-U
להראות קטע מריקוד הגמבוט – צורה של תיפוף על הגוף שהתפתחה כצורת תקשורת של כורים במכרות באפריקה.
https://www.youtube.com/watch?v=U0Q51WVrR40
סטפס – תיפוף בעזרת הרגליים – לדוגמא היצירה The Typewriter \ Leroy Anderson – בה האמנית נויה שליין מחקה את התפקיד שכתוב לכלי הקשה, באמצעות סטפס -
https://www.youtube.com/watch?v=zODW2G5u4mE
* בחלק גדול מהמופע מנוגנת מוסיקה מקורית שנכתבה במיוחד, אך ישנן מספר יצירות מוכרות שמנוגנת טעימה מהן ורצוי להכיר אותן לילדים –
Csárdás - Vittorio Monti
https://www.youtube.com/watch?v=IPYHy8k9Z34
Flight of the Bumblebee - Rimsky-Korsakov
https://www.youtube.com/watch?v=M93qXQWaBdE
ומספר שירי ילדים -
פזמון ליקינטון –
https://www.youtube.com/watch?v=QUeKRsFPQ3o
ניתן ללמד את הילדים לשיר בית מתוך השיר –
"לילה לילה מסתכלת הלבנה
בפרחים אשר הנצו בגינה,
בציצי היקינטון בגננו הקטון
לילה לילה מסתכלת הלבנה. "
דו רה מי -
https://www.youtube.com/watch?v=3sXM7cq9qXc
ביצוע מתוך המחזמר - https://www.youtube.com/watch?v=cw1Kb1MzODI
ניתן ללמד את מילות השיר –
"דו - הוא דוב אולי דובה
רה - הוא ריח של עוגה
מי - כל מי שבסביבה
פה - שפה יפה מאוד
סול - הוא דג במצולה
לה - הוא שיר ללא מילה
סי - הוא שיא החגיגה
ומשם חוזרים לדו."
Twinkle Twinkle Little Star -
https://www.youtube.com/watch?v=yCjJyiqpAuU
ניתן ללמד את הילדים לשיר את הצלילים –
דו-דו-סול-סול-לה-לה-סול
פה-פה-מי-מי-רה-רה-דו
סול-סול-פה-פה-מי-מי-רה
סול-סול-פה-פה-מי-מי-רה
דו-דו-סול-סול-לה-לה-סול
פה-פה-מי-מי-רה-רה-דו
נושאים לדיון מעמיק יותר -
* קצב כדבר ראשוני –
- קצב הוא הדבר הראשון שאנחנו שומעים עוד כשאנחנו עוברים ברחם ואנחנו שומעים את הדופק של אמא שלנו. והוא מלווה אותנו כל החיים עם הדופק שלנו.
- קצב הוא דבר מאוד ראשוני, יש לנו תגובה מיידית אליו, עוד לפני שאנחנו יודעים לדבר. הגוף זז ברגע שהוא שומע קצב ומגיב אליו.
* קצב כדבר שיכול ללכד קבוצה ולהניע לפעול ביחד – כמו למשל תוף הסנר עליו נהוג לנגן מקצב צעידה כדי שחיילים יצעדו בקצב קבוע ביחד.
* כלי ההקשה קיימים כבר מתקופה קדומה מאוד.
אפילו בתנ"ך מוזכרות המלים תוף, מצילתיים, שליש.
יש עדויות שהשתמשו בכלי הקשה כדי להעביר מסרים בין שבטים מרוחקים.
* המשמעות של קצב בתוך המוסיקה. אפשר להשמיע קטעי מוסיקה במהירויות שונות ובמשקלים שונים ולדון באלמנט הקצב בתוך המוסיקה.
* להאזין ליצירות תזמורתיות ולדון בתפקיד של כלי ההקשה ביצירה ובתזמורת.
למשל, ביצירה בולרו של מוריס ראוול, תוף הסנר מנגן מתחילת היצירה ועד סופה את אותו המקצב שוב ושוב.
ישנם ביצועים רבים של היצירה שניתן לצפות בהם, בביצוע הבא רואים היטב את נגני הסנר -
https://www.youtube.com/watch?v=LwLABSm0yYc
* לצפייה בקטעי וידאו נוספים של האמנית נויה שליין -
https://www.youtube.com/user/noyaschleien
* מקום שיזמין את המופע "הבית של תוף", יקבל את כל הקישורים לסדרת הסרטונים המלווה את הספר "הבית של תוף". הסדרה המקיפה ביותר שנעשתה בעברית על כלי הקשה ובה 12 סרטונים קצרים, מתאימים לילדים. בכל אחד מהסרטונים מוצגים כלים שונים ונושאים שונים הקשורים לעולם כלי ההקשה.