לציונה יש כנף אחת

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון הקיבוץ
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 02/07/2018

"לציונה יש כנף אחת" הינו ספר ילדים העוסק בניצחון עצמי על מגבלה פיזית ונפשית.

ההצגה מספרת את סיפורה של ציונה, ציפור עם כנף אחת,

שנאלצת להישאר בקן יחד עם אמה בזמן שכולם יוצאים אל הנדידה הגדולה לעבר אי הציפורים.

אך ציונה לא ״מרימה כנפיים״ וביחד עם דופיק חברה (קיפוד עם תלתלים) הם יוצאים ברגל כנגד כל הסיכויים למסע סוחף סוער מלא הרפתקאות, הומור, חברות ובגרות שבו ציונה מגלה כי כוח הרצון אמונה וחברות יכולים לקחת אותה לאן שרק תחפוץ ולא משנה כמה בלתי אפשרית הדרך.




לציונה יש כנף אחת

מחזה מקורי ע"פ ספרו של נעם חורב

עיבוד למחזה: הדס קלדרון ועודד אהרליך

 

 

מחזה: הדס קלדרון ועודד אהרליך

בימוי: עידן עמית

מוזיקה: טל בלכרוביץ

תנועה: יוסף אלון

תפאורה: אדם קלר

תלבושות: לימור הרשקו דרור

תאורה: דניה זמר

תפעול: איתמר גלעד - שירותי סאונד

עוזרת במאי: טלי אגרונוב

שחקנים: דלית דוד, תום חודורוב, קרן מרום, יניב סוויסה, ישראל קוג'ינסקי / יוסף אלון

 

דבר הסופר נעם חורב – על תהליך הכתיבה

אני מאמין בניסים.

אולי כי נולדתי לתוך נס, לפני 34 שנים, בבית חולים ״העמק״ בעפולה.

הלידה הסתבכה והרופאים בישרו להוריי שיד ימין שלי משותקת, והמצב בלתי הפיך.

אמא שלי יצאה למלחמה כמו שרק אימהות יודעות. לאחר מאבקים ודמעות - קרה הבלתי אפשרי: היד חזרה לאט לאט להגיב ואז לתפקד.

היום זו היד בה אני יוצר וכותב שירים לכל אמני ישראל.

״לציונה יש כנף אחת״ מבוסס על סיפור הלידה שלי, ונכתב לכל מי שהתמודד עם קושי, לכל מי שלמד לקבל ולאהוב את עצמו בדיוק כמו שהוא, לכל מי שעבר מסע שבסופו הבין שהשוני - הוא המתנה הכי גדולה.

 

דבר הבמאי עידן עמית – על המסע מספר להצגה

סיפרו של נעם חורב "לציונה יש כנף אחת", אשר נכתב בעקבות סיפורו האישי, נפתח בבעיה של ציפור קטנה ושונה בזמן שאחיה הציפורים עפים בחופשיות לאי הציפורים ומשאירים אותה מאחור בודדה ועצובה. הדס קלדרון ועודד אהרליך כתבו סיפור מסע מקורי שמפגיש את ציונה עם דמויות שונות, שגם הן מרגישות שונות ולא שייכות בחברה בה הן נמצאות. בזכות שיתוף פעולה כל הדמויות חובשות כובע כפול של עוזר ונעזר בדרך להגשמת המטרות שלהן. 

כשקראתי לראשונה את הספר, ציונה עם הכנף האחת נגעה לי בלב והבנתי שניתן להפוך אותה למודל הזדהות לילדים במטרה לחזק את תחושת השייכות שלהם, השמחה, הקבלה העצמית ובעיקר: את קבלת האחר. בזכות שיתוף הפעולה, מוצאת ציונה את ייעודה, יוצאת מבדידותה ובעזרת הדמיון היא לומדת לקבל את עצמה ואת האחרים שסובבים אותה והיא מתמלאת שמחה ואופטימיות.

הערכים שמובילים את הסיפור הם חברות, קבלת השונה, עזרה לזולת, שיתוף פעולה ואימוץ נקודת המבט האופטימית והחשיבה החיובית. הערכים האלה באים לידי ביטוי גם בשיריו של נעם חורב שהינו גם פזמונאי מוערך ואשר את להיטיו "מתנות קטנות", "תאמיני לי" ו"דבר דבר" (שהפך בהצגה ל"כשיש חבר") התעקשתי לשלב בעלילה.

האתגר המעניין ביותר בעבודה על המחזה הייתה העבודה על העיצוב (תפאורה ותלבושות) כי הרי איך אפשר לגרום לקהל הצעיר להאמין שהוא צופה בעלילה בה ציפורים יכולות לעוף? יצרנו על הבמה מעין מגרש משחקים מלא דמיון, בו נדנדה הופכת בקלות לסירה, מצפן או מתקן תעופה ובמה עגולה יכולה להפוך את עצמה ברגע מקן ציפורים, למסלול הליכה בדרך וכמובן לאי בלב ים.

בעולם בו השונה והאחר הוא הקונצנזוס, מה שעמד לנגד עיני לאורך כל תקופת הבימוי היו הדרך והמסע שעלינו לעבור כדי להתגבר על הקשיים שניצבים בדרכינו, כדי להגשים את עצמינו וחלומותינו כי הרי בכל אחד מאיתנו, גדול כקטן, מסתתרת לה אותה ציונה עם כנף אחת.

 

על קבלת השונה

נושאים מרכזיים עליהם מומלץ לדון עם הילדים:

  • שונות, קבלת השונה, כולנו שונים זה מזה, רבגוניות
  • חברות ככוח המעניק תחושת שייכות
  • דיון על החוויה, המוכרת לרבים, של 'להרגיש שונה': האם ניתן ליצור מרחב משותף בגן או בכיתה בו כולם מרגישים שייכים, רצויים ומוערכים? האם ניתן להרגיש אמפתיה גם כלפי ילד או ילדה שונים ממני? במה אני שונה מאחרים?
  • ניתן לבקש מהילדים לתת דוגמאות מהתמודדות חברתית מסוימת שחוו בעבר: מה הרגישו באותו רגע? האם היו צריכים עזרה כדי להשתלב ולהתמודד עם הקושי? אלו רגשות עלו בהם?

הצעה לפעילות

  1. לפני הצפייה בהצגה ניתן לקרוא את הסיפור עם הילדים.
  2. הצגת הדמויות ע"פ רצף הופעתן בהצגה – תוך התעכבות על תיאור כל דמות, מה חסר לה? ואיך היא משלימה את החסר? ציפור עם כנף אחת, קיפוד עם תלתלים במקום קוצים, ציפור שיר שאינה יודעת לשיר.
  3. שיח קצר על המסר בהצגה – זה בסדר להיות שונה וחשוב להיות שמח ומאושר.
  4. סינגור עצמי – כל ילד יכין לעצמו תיאור (במילים או בציור) של דמותו עם הייחודיות שלו. בשיח משותף –הילד יציג את עצמו בדרך הייחודית לו, במילים של ציונה: "נעים לי מאוד אני ____".

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון הקיבוץ
052-6836070 נטע

neta@kibutz-theater.co.il

תל אביב

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.