המפגש הישיר של הקהל אל מול יצירת המחול, המגלם בעיני את סוד הקסם של המופע, הוא גם זה שמאפשר את קיום הדיאלוג בין היוצר וקהלו, שקשה לדמיין את עולם המחול בלעדיו. ימי הקורונה שאנחנו נמצאים בהם פגעו ביכולת להתקהל, התנאי בסיסי ביותר לעצם התקיימותם של מופעי מחול. צפייה בתקופה זו במחול, משמועתה לפעמים צפייה במופע ערוך ומצולם אל מול אולם ריק, ללא קהל נוכח פיזית. באותם מופעים מרוחקים, מתבטלת הקרבה השגורה שבין הקהל והרקדנים כמו גם בין הצופים ובין עצמם.
נכון הדבר כי באמנות הוידאו דאנס, יוצרי מחול, צלמים ובמאים יוצרים בשיתוף פעולה מופעים שמלכתחילה מיועדים לצפייה מרחוק. בשונה בכך, במהלך הפעילות שנקיים בתשפ"א בסל תרבות ארצי, נשאף לחשוף תלמידים, גם אם בצפייה מרחוק, ליצירות מחול שנועדו לצפייה בנוכחות קהל. צפייה זאת תתווך לתלמידים באמצעות שיחה עם היוצרים, לפני או אחרי הצפייה במופע, ובכך נרוויח גם את הדיאלוג החי בין היוצרים והתלמידים, שלא תמיד מתאפשר לנו לקיימו.
פתרון אחר לאתגרי התקופה הוא התקהלות מקוונת – צפייה במופעים ומפגשים בזום. במהלך חודשי מרץ-מאי 2019, מערכת החינוך פעלה בעיקר מהבית בצורה מקוונת תוך שימוש בתוכנות שונות של שיחה קבוצתית, ונראה שגם בשנת תשפ"א ינקטו שיטות אלו. הלמידה ההיברידית, שכיום רבים מדברים בה, משלבת שיטות למידה פרונטליות עם שיטות למידה עצמאיות, התלויה בהתקדמות אישית. אחד היתרונות של צורת למידה זו הוא החיבור הטבעי של תלמידים לעולם הטכנולוגי, דבר שמקל עליהם לבצע משימות מקוונות מתוך הנאה, ולעיתים אף להתרכז יותר בעצם הלמידה. לכן, עלינו לראות את ההזדמנויות החדשות שבאתגרים העכשוויים ולא לוותר על הפעילות.
אפשרות נוספת שנפתחה בפנינו בתקופה זאת היא המפגשים המקוונים הישירים עם היוצרים. בתוך עולם התרבות, לעיתים קיימת הנטייה לתת קדימות למופע הגדול המתקיים אל מול קהל רחב, ולראות במופעים קטעים ואינטימיים דבר פחות ערך. בהקשר של סל תרבות ארצי, ניתן לומר שדווקא המופעים והמפגשים האינטימיים הם אלו שמאפשרים לממש בצורה הטובה ביותר את מטרתנו כגוף שמטרתו היא חינוך לאמנות. בתחום המחול, המפגשים המצומצמים מאפשרים לשמוע ממקור ראשון על תהליך היצירה המחולי ובכך גם להפנים בצורה עמוקה יותר את השפה המחולית. נוסף לכך, המפגש המצומצם יוצר חוויה של מגע ישיר עם הרקדנים והיוצרים, דבר שאותו קשה ליישם בחוויה הציבורית הגדולה, בצפייה באולמות.
לסיכום, התקופה הנוכחית מאתגרת רבים מהמודלים להם התרגלו בעולם המחול. האפשרויות החדשות שסקרנו – מפגשים קטנים, קירבה ליוצרים ומבצעים, קיומו של שיח בלתי אמצעי בין היוצר והתלמידים – פותחות עבורנו אופציות חדשות לחוות מחול. כיצד ישפיעו שינויים אלו על עולם המחול בטווח הרחוק יותר? האם ישתנו יחסי היוצר-קהל ביחס לעבר? מובן שכעת מוקדם עדיין לענות על שאלות אלו, וקשה לחזות את ההתפתחויות שיעבור המחול לאור התקופה. כך או כך, יש לברך על האפשרות להמשיך ולהנות ממחול, גם בתקופה מאתגרת זאת.
הדס בר היא מנהלת תחום מחול ומנחת מחוז הגליל והעמקים
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.