תבנית הכנה למפגש עבור אמנים מתחום המוזיקה

 

מטרת ההכנה לייצר גירוי ראשוני, לעורר סקרנות והתרגשות ולהעשיר את ידיעות התלמידים במעט רקע על האמן, המפגש והמופע. הכנה נכונה תעשיר את השיח, תרחיב את עולם המושגים ותחדד את ההסתכלות והבנת ערכיה האסתטיים של האמנות כתחום דעת מוביל.  

המטרה היא לחשוף את התלמידים לשפה ואמצעי המבע המוזיקליים, ולפתוח בפניהם צוהר לאמנות המוזיקה כמעוררת השראה ודמיון.  

כמו כן, מטרת הצפייה במפגש או מופע מוזיקלי היא לסייע בעיצובו\ה של צופה מושכל/ת ולתת בידיו/ה כלים להערכה ולביקורת של היצירה האמנותית.

 מומלץ לשלוח את ההכנות שלכם לבית הספר ולתלמידים מבעוד מועד.

על היוצר\ת או ההפקה לתאם מראש עם אחראית תחום סל תרבות בבית הספר את הזמן שיוקדש לדיון ולהדרכה לצפייה לפני המפגש כדי לוודא שבית הספר אכן פינה את הזמן הנדרש לפעולה המלאה.

כמו כן מומלץ לפרסם את ההכנות בעמוד המפגש או המופע אתר סל תרבות ארצי.

 לשירותכם, הנה מספר דגשים לכתיבת ההכנות בתחום המוזיקה: 

  • שם ההרכב
  • פרטים רלוונטיים על חברי ההרכב -
  • אין צורך לכתוב ביוגורפיה מלאה
  • אין צורך להרבות בשמות של מורים (אלא אם שמות מוכרים באופן אוניברסלי, גם ללא מוסיקאים)
  • אם אפשר – לציין באיזה אופן השפיעו הלימודים/ההתמחות וכו' על דרכו של האמן
  • אם אפשר – לציין באיזה אופן הפרטים הנ"ל משפיעים ומתקשרים למופע.
  • פרטים רלוונטיים על "דמויות" שיש בהן עיסוק במופע: משוררים, מלחינים וכו'.
    • גם במקרה הזה, אין צורך בביוגרפיה מלאה, אלא בפרטים שרלוונטיים למופע או ליצירות הספציפיות שהמופע עוסק בהן.
    • יש לכתוב סעיף זה בצורה שתהיה נגישה לתלמיד. לדוגמה: אם האמן מתכוון לנגן יצירה של באך, והתלמיד לא יודע מהי תקופת הבארוק (ובהנחה שפרט זה לא ממש תורם למופע בכללותו) אין צורך לכתוב: "באך נולד בתקופת הבארוק", אלא: "באך חי לפני כשלוש-מאות שנה" (פרט זה יעזור לתלמיד לדמייןן טוב יותר את מרחק הזמן בין התקופה של ימינו לתקופת באך). 
  • הרעיון החוץ-מוזיקלי שמאחורי המופע:
    • מכיוון שקהל היעד אינו בקיא בשפה המוזיקלית, קל יותר לחבר אותו למופע ע"י שימוש ברעיון חוץ-מוזיקלי, כגון: ציפורים, נחל וכו', במילים שיהיו שייכות ל"כאן ולעכשיו".
    • יש ליצור קישורים ברורים בין המוזיקה לבין הרעיון הכללי של המופע.
    • יש לתאר את הנושא באופן נגיש לתלמידים ולמורים.

פרטים לגבי היצירות/שירים במופע:

    • ע"י מי נכתבה, ומתי?
    • האם היא מקורית או עיבוד?
      • אם עיבוד – מי עיבד?
    • האם זו יצירה שלמה או קטע ממנה?
    • מה משותף מבחינה מוזיקלית בין היצירות הנשמעות?
    • נקודות חשובות להאזנה ליצירה – להפנות לקישורי רשת רלוונטיים בלבד למופע. 

מפתח ההנחייה - הדרך של האמנים להגיע לקהל, היא באמצעות דברי ההנחיה, לעתים אף יותר מאשר המוזיקה עצמה.

  • מי ינחה (והאם הוא שחקן/מוסיקאי/קריין?)
  • על מה ידבר? במידת האפשר – נא לכתוב את הנקודות העיקריות
  • נא לא להסתפק בהכללה סוגתית, כמו "מוזיקת עולם", אלא לפרט יותר
  • האם יש אינטראקציה עם הקהל, ואם כן – באיזה אופן ? כך המורה יכול להכין את התלמידים לקראתה.

מומלץ לצרף קישור לוידאו קצר של האמן/ההרכב, שבו הוא מסביר ומספר בעצמו על המופע. הוא השגריר והמתווך הטוב ביותר של המפגש.

 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.