(צילום: יקיר שוקרון)
"הסימן האמיתי לחכמה הוא לא ידע, אלא דמיון. אם אתם רוצים שהילדים שלכם יהיו חכמים, תקריאו להם סיפורי אגדות", אמר אלברט איינשטיין.
סל תרבות ארצי (סלת"א) כי הילדים שלנו ראויים לטוב ביותר!
איך מסכמים עשור של כהונה כמנהל סל תרבות ארצי(סלת"א)? מהיכן להתחיל?
מתחושת השליחות היומיומית, בניהול ארגון שתרומתו הייחודית חשובה היום
יותר מאי פעם? מהאתגרים? מההצלחות? מהתובנות? מהתודות? נראה לי שהכי
נכון להתחיל מקהל היעד מאות אלפי הילדים שעולמם התרבותי הועשר בזכות -
חשיפה מושכלת לאמנות, כפי שמוביל סל תרבות ארצי. חשיפה זו ביכולתה
להשפיע על נפשם של הילדים ולתרום להתפתחותם השכלית, החברתית
והרגשית, כפי שכנראה, אף שיעור בבית הספר לא יכול.
אין ספק, שאם נעמיד לנגד עיננו, תמונה של קהל יעד זה הלב לבטח יתרחב. -
ילדים הנפעמים מציור במוזיאון, מסתקרנים מתהליכי יצירה במפגש עם אמנים
וסופרים, יושבים דרוכים ומרותקים בהצגה או סרט, מחייכים במבוכה במפגש
הראשון בחייהם עם שירה אופראית, מתעניינים בתנועת המחול, נדהמים מצליליו
הגבוהים של הכינור ועוד.
כן! זכיתי!!! זכיתי להוביל ארגון שחרט על דגלו את החינוך לאמנות, ארגון שוחר
טוב במלוא מובן המילה, ואני אסיר תודה על ההזדמנות שנפלה בחלקי, היום עם
סיום תפקידי, בדיוק כפי שהייתי ב- 3650 הימים שבהם הובלתי את הארגון.
לא תמיד היה קל לנהל את הארגון. לבטח לא כשהסל היה בעין הסערה,
כפי שקרה לא פעם ואף יותר משנה אחת במשך העשור האחרון, עת הועמדה בפניי
משוכה, שאילצה אותי ואת כל מי שסייע לסל, להתמודד עם הצורך לבסס את
ההכרה בחשיבות הארגון בקרב מקבלי ההחלטות והחזרת הסל למסלולו החשוב
לתלמידי ישראל. על בשרי למדתי שכל משבר שנולד וכל משוכה שהעמידו בפניי,
יכולים להיות וחייבים להפוך להזדמנות. וכך היה! הצלחנו לפתור כל משבר,
לדלג מעל כל משוכה ולצאת יותר מחוזקים. והנה, עם השנים הוגדלו תקציבי
הארגון המופנים למענה רחב יותר לתלמידים, מספר הרשויות שעובדות עמו הלך
וגדל מ- 100 עד לשיא של 220 רשויות, כשאחוז ההשפעה על תלמידים צומח משנה
לשנה ומגיע גם למיליון וחצי תלמידים. אתגר נוסף זימנה לי ולצוות הסל תקופת
הקורונה. כמו אחרים, גם אותנו הוציאו לחל"ת וכשהתעקשותנו לחזור צלחה,
הייתה זו עוד הוכחה עד כמה הארגון רלוונטי ורסטילי וחיוני לכל זמן ותקופה.
מהר מאוד גיבש צוות הסל, היצע של מפגשי זום או פעילות המותאמת לקהל
מצומצם כנדרש. דומה שהיינו הראשונים לסייע בשיקום עולם התרבות,
כשייצרנו מרחב פעילות שוקק ומותאם לכל תרחיש, ממנו נהנו יוצרים,
אמנים ומערכת החינוך באחת.
שם נולד פרויקט התרבוסטר, שאפשר לתלמידים ולאנשי עולם התרבות,
אוויר לנשימה בתקופה זו. כך גם במלחמת חרבות ברזל, מיד ביצענו התאמות
בהתאם לצו השעה, ככה שלכל מרחב באשר הוא נוכל לתת מענה.
במרוצת השנים התרחב משמעותית מעגל התמיכה בסל, ברשויות ובמוסדות
התרבות וסייע במניעת פגיעה בפעילות. תוצר של עבודה מאומצת בהענקת מעטפת
יומיומית לאלפי פעילויות, ולשמחתי, גם תוצר של כל מה שהצלחנו להוסיף
לפעילות. בעשור האחרון, דאג הסל לקיים השתלמויות למנהלי הסל ברשויות,
המאפשרות התמקצעות ושיח עמיתים פורה. עם המעבר לשיטת המחוזות
מכניסתי לתפקיד, מתקיימת בכל שנה השתלמות מחוזית, לצד השתלמות ארצית,
דו יומית. לפני מספר שנים אף התחלנו להציע קורס שנתי, המתקיים ברחבי -
הארץ, אשר כולל שישה מפגשים, המציעים מבט מעמיק לכל אחד מתחומי הסל.
חשיבה רבה הוקדשה לתכני הקורס ותרומתם לצרכים ספציפיים ומשתתפיו יותר
משמחו לקחת בו חלק.
תוספת משמעותית לפעילות היו הפרויקטים השונים, שהסל הוציא אל הפועל
בעשור האחרון, שהפכו לחלק ממנה. מתבלט בהיקפו ובתקציביו הוא פרויקט שנת
השבעים למדינה, בו ניתן תקציב לפעילות בתוך הרשויות וכן אפשרות לצפות ללא
עלות בשלל הצגות ומופעים של מוסדות התרבות הפרושים ברחבי הארץ במימון
מלא של כרטיס והסעה, כשלפעמים אף איחרנו את שעת תחילת ההצגה עבור
ישוב מרוחק במיוחד. אפשר להזכיר בהקשר זה, את פרויקט האופרה שנייד מופעי
אופרה לילדים לכל נקודה בארץ שנה אחר שנה, את פרויקט המוזיקה שהיה דומה
במתכונתו לפרויקט שנת השבעים, או את הייחוד של שנת תשע"ט שבמהלכה
משרד החינוך סבסד את מלוא עלות הסל לשכבות א ב. שכבות אלו נהנו גם בשנה -
שעברה ממיזם ייחודי המקצה תקציב לכל כיתה וכיתה לצורך פעילות נוספת בתוך
בית הספר בששת תחומי האמנות.
לאורך השנים זיהיתי את העובדה הפשוטה, שכל השותפים למלאכתו של סל
תרבות ארצי בעולם החינוך והתרבות וברשויות המקומיות, מעולם לא נפגשו
יחדיו, לדיון משותף, המייצר מבט הוליסטי מלמעלה על מרחב הפעילות של כולנו.
כך נולדה היוזמה לייצר, לראשונה בישראל, ועידה ארצית גדולה -
"ועידת סלת"א", שהתקיימה פעמיים בהשתתפות קהל רב. פעם אחת ב'הבימה'
לעורר דיון סביב ההשלכות של הקורונה הפוסט קורונה, ופעם שנייה בבית ליסין -
לעורר דיון סביב הקשר שבין אמנות ורעיון ה-SEL הלמידה הרגשית חברתית. –
ועידות אלה הן אולי הסמן הבולט ביותר לעשייה של הסל בעשור האחרון:
הרצון המתמיד להתחדש ולהיות רלוונטי, לא להסתפק בקיים, ולהשפיע כמה
שניתן על העתיד של כולנו.
מהיכן שלא נביט אכן עשינו לא מעט (במסגרת צנועה של משאבים),
והדגש על עשינו ברבים. שום דבר לא היה קורה, ללא הצוות הנהדר והמקצועי של
סל תרבות ארצי, הפועל מתוך תחושת שליחות ואמונה בתפקיד החשוב של הסל.
שום דבר לא היה קורה, ללא עבודתם המאומצת והמסורה של מנהלי הסל
ברשויות ושל שותפיהם במוסדות החינוך. ללא יושבי ראש הוועדות שרתמו את כל
יוקרתם לטובת הארגון ונלחמו עבורו היכן שהיה צריך ביחד עם כל חברי הוועדות,
העושים עבודתם בהתנדבות מלאה ואין ספק ששום דבר לא היה קורה, ללא אנשי
משרד החינוך, שתמכו ועזרו במימוש החזון והשגת היעדים, העמידו תקציב
מותאם ואף נענו לבקשות נוספות כדי להעשיר את עולמם של התלמידים וכמובן
ללא המעטפת המחבקת של החברה למתנ"סים שכבר בתחילת תפקידי היוו עבורי
גב חזק, סייעו, תמכו ודחפו היכן שהיה צריך. דבר לא היה קורה, אילולא שיתוף
הפעולה וההבנה של המפיקים, היוצרים, האמנים, הסופרים ובכלל של כל אנשי
עולם התרבות והאמנות, בערך המוסף והמשמעותי של סל תרבות ארצי לכלל
תלמידי ישראל בכל רחבי הארץ.
אני בטוח שכולנו שמחים וגאים להיות חלק מהמפעל הייחודי, הנקרא סל תרבות ארצי (סלת"א), שיתכן ואין דומה לו בארצותאחרות ושבעיקר בתקציבים קטנים יחסית, מצליח להשפיע, לא מעט, על עולמםשל התלמידים מחד ועולם התרבות מאידך, השפעה מבורכת שיש לשומרה בהווה למען עתיד כולנו. אז באמת, תודה לכולכם על כך שמעולם לא צעדתי לבד בדרך מאתגרת משהו, שבה היו עליות ומורדות, דרך מרתקת, שבה כל צומת, כל נתיב סלול ושאינו, מהווים עבורי הכנה יוצאת דופן לתפקידי הבא ראש מנהל תרבות. תודה! תודה! תודה!
ולסיום, אני שולח תנחומים למשפחות השכולות, מאחל ומייחל, לשובם המהיר
של כל החטופים והחטופות, החלמתם המהירה והמלאה של כל הפצועים
והפצועות, לשובם של כל המפונים, במהרה לביתם, אני סמוך ובטוח,
שלכוח הייחודי של האמנות, שכבר כעת, מסייע בדרכים מגוונות להתמודדות עם
המצב, יהיה חלק בלתי ניפרד בתהליכי התקומה והריפוי.
בברכת חיזקו ואימצו ובתקווה לימים שקטים
ובשורות טובות לכולנו,
רן שפירא
מנהל סל תרבות ארצי
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.